• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hanakana skrev 2011-03-10 11:15:23 följande:
    En fråga förresten, ni som har rest med Thai Airways: Får man kudde och filt när man åker i vanlig ekonomiklass? Ligger det på sätet, eller får man be om det? Tänkte mest på vår 5-åriga dotter, som alltid fryser i flygplanen. Man vill ju inte vara alltför påpälsad sedan, när man ska ut till 30-graders värme vid ankomsten. Jag har flera gånger varit med om att kuddarna och filtarna tagit slut, men då har vi rest vanlig charter. Och då har vår dotter sovit på en av våra långärmade tröjor/cardigan, men det är ju inte samma sak som en kudde. Och definitivt inte om inte armstöden på flygplanet inte går att dra upp. Vilket också har hänt flera gånger.
    Ni får en liten kudde och en tunnare filt som ligger på sätet när ni kommer ombord. Har aldrig varit med om att någon blivit utan på thai.
  • Thegran
    Hanakana skrev 2011-03-10 11:10:06 följande:
    Maila till Tony Lübeck på Jade Travel! Jade Travel var billigare än Jordenresor och Odenresor när vi bokade. Dessutom dröjde svaret från Jordenresor nästan 1 vecka... Tony på Jade Travel har vi haft mkt bra kontakt med, han ringde t.om en kväll vid 21-tiden då det var en sak som jag undrade över lite akut. Och då hade jag mailat innan. Man får alltid svar samma dag, ibland t.om ngn timme efter. Vi är jättenöjda hittills!
    Vi gillar jade också.
    Han som har Jorden var med och startade jade, de är väldigt lika när det gäller priser (har alltid fått precis samma pris på kronan av båda) och kan ge liknande erbjudanden (hålla biljetter)
    På Jade gillar vi Lena.
    Vi har dock alltid upplevt att Jorden är snabbare - de har också ringt och mailat både kvällar och helger och vi har alltid fått svar inom ett par timmar.
    Sen upplever jag jordens säljare som mer personliga, och det gillar jag :)

Men jag håller med, Jade är toppen de med.
    Odenresor däremot vet jag en del som haft problem med.
  • Thegran
    Zvartaliljan skrev 2011-03-10 11:50:14 följande:
    jag mejlade jordenresor för två veckor sedan men har fortfarade inte fått svar Obestämd så jag vågade inte vänta utan bokade hos travelpartner istället...
    konstigt, de brukar alltid vara snabba :S
  • Thegran
    Tullemi skrev 2011-03-10 13:54:24 följande:
    Tessa: hur har ni gjort med er resa? Åker ni eller blir ni hemma?
    vet inte än. Men det lutar åt att vi skjuter upp den till nov - 12 iställer för feb - 12.
    har kvar biljettbevakningen än så länge.
  • Thegran
    Hanakana skrev 2011-03-10 17:34:31 följande:
    Vad konstigt, man får väl ge vad man vill i dricks? Det är väl upp till var och en???
    tycker också att det låter konstigt...och vem ska kontrollera det?
  • Thegran
    Hanakana skrev 2011-03-10 18:58:21 följande:
    Nu en fråga angående bagage... Vi åker ju med Thai Airways, och då får man ha max 20 kg i bagagevikt och 7 kg i handbagaget. Innebär det då att man får fördela t.ex 60 kg (totalt eftersom vi är 3 st. som åker) på 2 resväskor? Vi 2 vuxna tänker ha varsin resväska, d.v.s 2 st. totalt. Och det är väl ingen idé att vår 5-åring har en egen resväska eftersom hon ändå inte orkar bära den sedan. Och så är det så att vår dotter brukar bli himla trött efter flygresan, och vi åker hem mycket sent på kvällen så vi måste kanske bära henne i famnen till incheckningen, och då måste ju den ene av oss bära på 2 resväskor... Någon som har haft mer än 20 kg i sin väska på incheckningen till Thai Airways? Hur stränga är de med övervikt?
    Annars kan ni ju packa i en stor ryggsäck också :) Kommer inte ihåg vad maxvikten är per väska, men vet att vi packade iaf 25 kg i en väska. Maxvikten per väska bör stå på deras hemsida, om inte så ring eller maila och hör.

Thai är ibland väldigt toleranta med övervikt, och ibland väldigt hårda.
    Du kan dock köpa till extra kilon, vi köpte till 10 kg för 500 kr.

Ett litet tips också, på flygplatsen i BKK finns en liten lekplats. Den är svår att hitta, inga skyltar, men den ligger liksom bakom starbucks, fast på våningen under.
    Står ni vid starbucks och tittar ner så ser ni den. Där roade sig vår dotter några timmar mitt i natten innan avresa.
  • Thegran
    MissCh skrev 2011-03-10 19:41:03 följande:
    Det har jag också undrat. Jag fick följande svar från Odenresor "Vikten på får vara max 20 kg/väska för alla utom spädbarnet."

Jag tolkar det som att det inte får överstiga 20 kg i en enskild väska. Jag tänkte att om man får problem skulle man kunna ha en mjuk bag i en väska som man kan ta ur precis vid incheckningen så att det inte överstiger 20 kg/st även om det gör det när man har den i så att säga.
    Då har ni fått ett annat svar än vad vi fick.
    Kollade i mailet som fanns kvar precis, och SAS och Thai har maxvikt 32 kg per väska, mer än så får inte personalen lyfta.
    Ni får alltså, om ni är två pers med 20 kg per skalle, packa en väska med 30 kg och en med 10 kg om ni så vill.
    Eller så kan ni ju om ni vill ha 4 väskor med 10 kg vardera i.

Vår väska på 25 kg fick ett klistermärke där det stod "heavy" på, men annars sa de inget utan det var för att personalen skulle vara förberedda på vikten förstod jag det som.
  • Thegran
    madde10 skrev 2011-03-11 23:15:37 följande:
    Kom bara på mitt i all packning. Måste man special boka att man har vagn med sig? Har hela tiden tänkt att det är självklart när man reser med en ettåring, men nu börjar jag undra. Lite sent att komma på det nu då vi åker i helgen Skrattande Hoppas nån kan svara
    Vet inte hur det är med alla bolag, men med thai behöver du det inte.
  • Thegran
    Hanakana skrev 2011-03-13 15:38:01 följande:

Om man ser de där tsunami-evakueringsskyltarna - menas det då att man sak gå till dem och stanna där, eller är de vägvisare åt det håll man ska springa? Är man på hotellet är det väl lätt, antingen så rusar man upp till högsta våningen och stannar där (men tyvärr tror jag vårt hotell bara är typ 3 våningar, hjälper nog inte så mkt i vårt fall då) eller så har man förhoppningsvis lärt känna trakterna omkring hotellet och vet vart lite högre terräng finns. Men om man är på ett okänt ställe som man aldrig har varit på förut så blir man ju mer osäker på vart man ska ta vägen. Har hört att man har ca 20-30 min på sig att ta sig till säker plats från det att en varning utfärdats.
    Obs - jag vill inte skrämma upp ngn nu!!! Jag har nog ett litet kontrollbehov som gör att jag vill känna mig någotlunda säker IFALL det skulle komma ngt tsunami-larm.

du följer skyltarna, de visar vägen till högre punkter.

du kan även få tsunamivarningar direkt till din mobil, om du tycker att det känns lite tryggare. Nu har jag inte länken tillgänglig på rak arm, men borde gå att hitta via google.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2011-03-13 14:55:59 följande:
    Jag har varit i södra Thailand i stort sett varje år sedan tolv år tillbaka och aldrig varit med om något tsunamilarm i alla fall.
    vet att det iaf var en klass 3 varning senast i våras.
    Den avfärdades ju dock, så det var aldrig någon fara.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)