Inlägg från: Camilla D |Visa alla inlägg
  • Camilla D

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

TantT: Jag kom hem från Kamala nu inatt. Bangtao ligger inte så långt därifrån så man kan ta en taxi dit, finns ju inte massor att köpa, men marknaden på fredagarna är underbar!
    Från Kamla till Surin är det inte alls långt, går fort med en tuktuk dit. Finns även en mysigt liten strand mellan Kamala och Surin (dit är det dock inte lätt att ta sig med barnvagn, får gå nerför i ca 5 min i trappor och terräng)
    Vi tog en tuktuk från hotellet till Patong, 400 bath kostade det (är 6 pers + vagn, gick jättebra) shoppade en massa i köpcentret där, kul!!!
    Tog en dagsresa till Maya bay, Vikingagrottan, Monkeybay, Phiphi Island och sist en underbar folktom öde ö (glömmer namnet HELA tiden! Men den tillhörde Phi phi!) Helt underbar dag!!!

Längtar tillbaka!!! Var hemma 3 inatt, lilleman vaknade 8 (han sov 8 timmar på planet + hela bilresan från flygplatsen, så han var ju utsövd) tvättar, packar upp, lagar mat. Man kastats fort in i vardagen igen!

• Camilla D
    TomMon skrev 2012-04-05 09:42:44 följande:
    Camilla D: var det Mosquito Island eller Bamboo Island? Fullkomligt underbara båda två!
    Bamboo Island var det! Tack, nu hoppas jag namnet sätter sig
    Ja, verkligen en fantatisk strand! Det blev ju inte sämre av att vi fick vara där 2 timmar helt själva innan det kom fler speedbåtar!
  • Camilla D

Fast jag tyckte det var jättebra med lite senare flygtid. Vi lyfte från Landvetter 22.10 (4 barn med oss, 11, 9, 6 och 1½ år) de sov hyffsat bra på planet och jag kan verkligen rekommendera dirketflyg.
    Vi mellanlandade på hemvägen, och visst var det skönt att sträcka lite på benen och att de fick springa av sig lite, men det var samtidigt segt, tar ju en så mycket extra tid.
    När vi kom fram till Phuket (landade 9 svensk tid, 15 thailändsk) var väl på hotellet vid 17.30-18, gick ut och åt, badade, duschade och sen var det lagom att lägga sig igen, då var man "lagom" trött.
    Reser jag dit igen (vilket jag verkligen hoppas!!!) kommer jag verkligen försöka ta ett flyg på kvällen.
    Men det är ju bara mina tankar.
    Vad fick ni betala för resan när ni bokade själva? Hur många är ni? Alltid bra med lite tips!

• Camilla D

Usch, känner mig lite skärrad! Hela vår strand och stad är evakuerad. Förra veckan var vi där. Är glad att jag är hemma, men när man ser bilderna på vår strand när vattnet dragit sig tillbaka, tänker på tsunamilarmen vi pratade så om med barnen, att de tjuter för fullt, jag ryser.
    Tänker så på alla underbara människor jag träffade där, hoppas det inte blir så stora skador.
    Tänker på en superhärlig familj jag träffade sista dagen, från Gävle med 4 barn (hänger du här inne Karin så hör av dig ) de är fortfarande kvar.

• Camilla D
    Martha skrev 2012-04-12 16:26:20 följande:
    Vi åkte oxå med Thomas Cook och var jätte nöjda. Vi hade förbokat sittplatser med bättre benutrumme till 2 personer men han som skulle sitta där för att han är så lång satt halva resan på en vanlig plats. Dock var det ett flyg som hade bättre plats för benen, heter nått specielltt som jag glömt. Sun Class kanske?

Sen fanns det varsin skärm för tve på varje plats. Dock kunde man inte själv välja när filmen skulle börja utan alla filmer började samtidigt men flera gånger.   
    Men åh, varför läte jag inte mer om sunclass innan jag bokade vår resa! Trodde bara det var de platser med extra benutrymme, men då rör det sig alltså om helt andra flygplan!
    Vi åkte också med Thomas Cook, var nöjda med personalen, maten osv, men väldigt trångt, hårda säten och barnen hade inte en suck att se tv:n. Lite slitna flygplan, alla armstöd gick inte att lyfta upp (knapparna var borta) osv
    Det var inte så mycket dyrare att boka sunclass har jag för mig. Hade jag vetat skillnaden hade jag absolut bokat det istället!

Vet en gång när vi flög till Teneriffa, då hade vi också varsin skärm (men inte andra gången, lite konstigt)

Varifrån flög ni Martha?
  • Camilla D
    mollan nu skrev 2012-04-13 09:32:41 följande:
    ang thomas cook så har de två olika flyg till thailand. ett flyg med sunclass i fram och vanliga säten i övrigt A330-300. Bara tv i taket.
    Och ett flyg med royal i fram och sunclass i övrigt A330-200. Det planet har tv i varje rygg
    Läser ni inte vad ni bokar 
    www.thomascookairlines.se/dynamic/dynamicText...
    Nej, det var ju det vi inte gjorde Det jäkligaste är att jag har för mig att det bara kulle kostat typ 3000 mer för hela vår familj att ta det bättre flyget. Men men, vi överlevde och stod ut med det sämre med!
  • Camilla D
    TomMon skrev 2012-04-13 14:33:25 följande:
    Det blir nog Thailand för oss en gång till innan barnen hämtas i Taiwan! Vi väger just nu för- och nackdelar med att åka. Svårt att hitta nackdelar dock! :)
    Spännande! Har ni adopterat? Klart ni skall åka en gång till innan, man skall ta alla chanser att åka
  • Camilla D
    TomMon skrev 2012-04-14 12:39:54 följande:
    Vi ska adoptera ett syskonpar, i torsdags fick vi reda på att vi inte kommer att få hämta dem förrän tidigast september. Efter viss besvikelse kom vi att tänka på den andra stora kärleken i vårt liv; Thailand! Lite galna är vi nog, men vem orkar analysera? ;)
    Åh Grattis! Så spännande! Hur gamla är dom?
    Tycker absolut ni skall passa på att åka! Så har ni lite annat att tänka på och se fram emot innan september, annars kan tiden tid gå väldigt långsamt (kommer den säkert göra ändå i och för sig, men ibland är det bra att fokusera på något annat) Hur kommer det sig att ni måste vänta så länge på att hämta dom? Frustreande för både er och barnen!
  • Camilla D
    TomMon skrev 2012-04-14 13:02:56 följande:
    Tack! De är 4 och 3 år gamla.

Reglerna i Taiwan är sådana, de är mycket noggranna och därför tar byråkratin lång tid. Men såklart är jag och min man ett av de par som kommer att vänta längst, men vi är vana vid det här laget! :)
    Det är väl i och för sig bra att dom är noggranna, men jobbig väntan!
    Så mysigt, ett syskonpar! Kul att de får växa upp ihop och inte hamnar i olika familjer/länder.
    Kan tänka mig att det varit en lång resa, men snart har ni era fina små barn i famnen, underbart!
  • Camilla D

Drömmer mig tillbaka och vill bara kolla lite på olika boenden!
    Tänker mig flyg till Bangkok och sen hyra boende själv i närheten. Nu har jag ju bara varit på västkusten innan så jag behöver massa tips och ideér på fina små städer och stränder som jag kan kolla närmare på!
    Är en stor familj, nästa gång vi reser kommer det bli 3 vuxna (äldsta barnet är då över 12) och 3 barn!

• Camilla D

Tom Mon: Nu måste det väl snart vara dax för er att äntligen få hem era barn? Har tänkt massa på dig! Så himla spännande!!! glöm inte uppdatera om det sen också
    Lycka till!!!

• Camilla D

Åh Grattis!!!!! Så spännade och kul! Det var ett syskonpar va? Vad heter dom?
    Hur var resan dit?
    Haha ja jag kan tänka mig att det är en stor omställning för er alla! Men ni vänjer er snart

• Camilla D

Karolina75: Beklagar er oerhörda sorg! Har själv upplevt detsamma, i maj 2009 somnade vår son in i plötslig spädbarnsdöd, 6 dagar innan bf.  Förstår att ni vill komma iväg och bort med familjen, men tänk på att inte ha för bråttom. Ni har en tuff tid framför er och det tar tid innan man orkar som vanligt igen. Det kan vara skönt att komma iväg, men ni kommer inte få ut så mycket som ni önskar av er semester. Vi gjorde små enkla billiga semestrar sommaren efter Melker dog och sen åkte vi utomlands i januari, 8 mån efter hans bortgång. När vi blickar tillbaka kan vi se hur mycket mer nytta och minnen vi har av den semestern, de vi gjorde på sommaren minns vi knappt, och det jag minns är mycket sorg, tårar och lättsamhet. Hade inte heller något jättebra tålamod med mina barn pga sorgen.
    Bara ett litet tips, ni vet vad som passar er bäst! Stor kram!

• Camilla D

Karolina75: Det behöver ju inte blir samma för er som för oss, men jag ville bara delge våra upplevelser. De ställen vi besökte efter hans död är än idag förknippade med sorg och tårar för mig. Jag var så trött så trött på de små semsestrarna vi gjorde den sommaren att jag inte var något roligt sällskap för min familj och inte orkade njuta eller ha kul. Vilade och sov mycket och min man och barnen gjorde saker ihop. För oss passade det bättre att vänta med en utlandssemester tills det värsta lagt sig, så hade vi en mysig och fin familjesemester ihop.
    Men som sagt, alla är olika, känn dig för vad du orkar. Antar att ni ha en begravning att planera (eller är den redan gjord) och många svåra och tuffa beslut och en jobbig tid framför er. Behöver du någon att prata med eller har några frågor så hör av dig!
    Kram!

• Camilla D
    Karolina75 skrev 2012-12-09 11:15:16 följande:
    Jag hade önskat det fanns en mall att gå efter så man visste... Men jag suger i mig av andras erfarenheter. För oss kommer i så fall den här resan bli 2.5 månader efter att vår flicka föddes. Jag föreställer mig att det är något senare än vad ni gjorde era mindre sommarresor, men det beror ju på när i maj detta ofattbara inträffade för er... Att vi kastar oss i väg så pass omgående handlar både om en intensiv längtan att vara med familjen, att komma bort ifrån snön, att det är praktiskt utifrån mitt arbete då det ändå finns en vikarie på mitt jobb som skulle haft min tjänst under den tid jag skulle varit föräldraledig och att det blir sämre väder i Thailand om vi väntar längre. Men visst tvekar jag... Mycket. Begravningen kommer förmodligen inte hinnas med förrän efter jul. Har föräldradagar för födsel av dött barn fram till början av januari. Sen kanske jag blir sjukskriven, men det har jag ingen aning om för tillfället. Jag är väldigt glad att du delar med dig av dina erfarenheter och jag förstår att det är olika för alla, men utan egen erfarenhet av något liknande har jag ingen aning om hur jag fungerar 2.5 månader senare...
    Usch vad jag lider med er Kommer såväl ihåg känslorna, tankarna, funderingarna och allt annat man gick och bar på. Kan lova att det kommer bli lättare och lättare, men det tar tid. Sörj på ert sätt, det finns inga rät eller fel, alla sörjer olika. Ta emot den hjälp du blir erbjuden, båda av sjukvård och släkt/vänner. Vi gick hos en kurator efteråt som landstinget betalade, det var skönt att ha någon att bolla med, en som kunde hjälpa oss fram. Därimot var jag kass på att ta emot hjälp från kompisar, ville klara mig själv, något jag kan ångra idag, ensam är inte alltid stark.
    Sjukskriven kommer du säkert att bli, bara inte läkaren skriver "sorg" på intyget (sorg är nämligen ingen sjukdom anser dom) utan skriver depression! Jag hade turen att få en underbar handläggare som lät mig ta allt i egen takt och jag kom igång med arbetet 25% efter ca 4 mån, sen gick jag rätt fort upp till 50% och sen ökade jag. Man är trött och känslig i början.
    Melker dig den 17 maj och vi åkte iväg på små semestrar i slutet av juli/början på augusti. Allt gjorde ont, tänkte mycket på hur det skulle varit om han var med, såg massor av magar och barnvagnar, det sved.
    Men även detta lägger sig med tiden, lår det bara ta tid! Vi väntade 8 mån med vår utlandsresa, hade antagligen gått lika bra för oss efter 6 mån, men sen skall ju semestrar och väder spela in ocksp, precis som du skriver!
    Lycka till med allt, känns jobbigt att ni måste vänta med begravningen till efter jul
    Kram
  • Camilla D

Hej igen i tråden!
    Nu börjar sakta planerna (eller i alla fall sparandet) för nästa Thailandsresa ta form.
    Vi är ju 6 i familjen så det blir lite dyrt... dessutom kommer de två största barnen vara över tolv, så då får vi betala för 4 vuxna och 2 barn.  Jag studerar dessutom så sparandet kommer ta lite tid
    Planen är att åka 25 dec 2014 och vara borta 3 v. (Då bör barnen få ledigt från skolan, inga nationella prov och inte mer än 10 skoldagar att bevilja och jag kommer nog bara missa en vecka i min skola, klarar jag nog att ta igen?!)
    Flyg skall vi boka reguljärt, men med vilka???? Helst direktflyg eller max ett byte.
    Hyra hus eller lägenhet där, men vart???
    Har enbart varit på Phuket sidan innan. Är ute efter fina vita så folktomma som möjligt men ändå barnvänliga stränder. Mysiga marknader och lite shopping.

Snälla, bara ÖS på med tips! Om flygbolag, husuthyrare, platser osv osv!!

Tack Skål

• Camilla D

Tack för många bra tips!!
    Nu funderar jag lite, Sri Lanka, någon av er som varit där?? TomMon, har inte du det??
     Är det något att ha med 4 barn i åldrarna 4½, 8½, 12 och 14??
    Har fått intrycket att det är lite som Thailand för 20 år sen? Kanske lite kul...

• Camilla D

Vi är ju bara på planeringsstadiet ännu och kollar olika alternativ.
    Reguljärt flyg och hyra hus där är tanken. Går liksom inte att lösa charter ekonomiskt när vi måste betala för 4 vuxna (de största barnen är ju över 12 då) och 2 barn.

• Camilla D

Vi gav barnen vaccin mot både hepatit a+b (twinrix) och vi vuxna tog enbart hepatit a. Var ju snordyrt!!! Tror vi betalade närmare 8000 för hela vår stora familj!
    Men visst åker man ofta är det nog lika bra att ta b med, det är väl den som smittar via sprutor osv om man blir sjuk eller råkar ut för en olycka.

• Camilla D
    Martha skrev 2013-06-22 11:27:26 följande:
    Är det nån som varit i Kamala och Sunwing Kamala beach hotel?  Vad tyckte ni? 
    Vi var där i mars förra året. Jättefint, fräscht hotell, härlig personal, superbra för barnen, många fina pooler med gott om plats. Jag rekomenderar er att enbart välja frukost. Hotellet har bra mat, men är inte superbilligt. Sen är det sååå mysiga små matställen längst strandpromenaden (till höger från hotellet) som är mycket godare och billiga! Finns en marknad nära hoteller ett par gånger i veckan, där finns suverän mat, små mysiga stånd med skitbillig go mat!!
    Stranden var väl inte sådär super "Thailändsk" kanske, finns 2 rader med solstolar man kan hyra. Tycker det är mysigare när det är lite mindre folk och mer fritt, men för barnen var det kalas. De som jobbade med solstolarna ordnade parasoll så barnen fick gott om plats att leka i skuggan, helt suveränt! Längst bort på stranden är det lugnare och mysigare tyckte jag.
    Men vi hade en supersemester där i 2 v

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)