• Laelia

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Tjejer:
    Har ni vaccinerat er mot influensa/influensorna?
    Jag hade fått uppfattningen att man inte var i nån riskgrupp om man vaccinerade sig mot svininfluensan förra året. Men så pratade jag med min syster och hon säger att man är en riskgrupp som gravid nu med, hon bor i Stockholm så dom kan ju ha andra rekommendationer där. Hon var tvungen att vaccinera sig nu med i v30.

• Laelia

Kollade lite på 1177.se och Socialstyrelsen, och precis som jag trodde och ni också säger är man inte i någon riskgrupp. I Stockholm ger de gratis vaccin till alla gravida och de behandlas som en riskgrupp på det sättet, kanske räknar man med större andel sjuka i Sthlm pga mer tättbefolkat?
    Vad vet jag, jag kommer nog hoppa över denna vaccination, jag tog förra året men är egentligen lite restriktiv mot influensavaccin.

• Laelia

Wiley:
    Skönt att vara säker på att du haft vattkoppor nu! Och va smidigt testet löste sig och så snabbt!
    Inte vet jag om smittan skulle vara större i Sthlm, bara en fundering eftersom det måste finnas nån anledning till att dom rekommenderar olika. Sthlm hade ju stor utbredning av influensorna förra året så fler borde ju vara svårsmittade.... Jag tänker iaf inte vaccinera mig, även om min syster försöker stressa upp mig.

• Laelia

Mynona:
    Lycka till!

Ha en trevlig Lucia allihop! Ser själv fram emot tjejens första lussefirande, det ska bli spännande. Hemma har hon vägrat varenda pinal som kan kopplas ihop med lucia, det går säkert bättre på dagis.... Obestämd

• Laelia

En trotsig 3-åring kom i luciatåget med lucialinne, rött band och tomteluva! Underbart att se! Åh vad jag älskar min lilla tjej!Hjärta

• Laelia

Längtar och Wiley:
    Vad härligt att det är så nära för er nu! Tänk att ni snart ska få träffa de små!
    Mitt pyre har börjat leva runt nu och gör riktiga fullträffar ibland, det är skönt att ha lite sällskap på jobbet de närmsta månaderna.

• Laelia

Bejbi:
    Skönt att dottern mår bättre, det är jobbigt att sova på sjukhus!

Wiley:
    Mitt hår blev sämre och sämre under min förra grav och till slut var det jättetrasigt, trots att jag fick klippa mig oftare pga detta. Efteråt blev det bra fort, men jag minnns inte att jag tappade speciellt mycket. Den här gången är jag kort klippt och klipper mig var 5:e vecka så då hinner det väl aldrig på trasigt.

RUL:
    Idag var jag på RUL med min mamma, jag bokade om tiden för jag kunde inte sova på nätterna för jag var så orolig att något skulle vara fel med pyret, men det var det inte!
    Allt såg fint ut och utrustningen var helt ny så allt syntes otroligt bra, det var jättekul! Pyret höll på att utforska sitt ansikte och stoppade in hela handen i munnen!  hunrig kanske?

• Laelia

Mynona:
    Åhhh vad fin hon är! Många grattis! Kämpa på med amningen om du orkar, vet inte var du bor men kanske finns det ett BB-hem-till-dig som kan hjälpa dig med amningen. Jag fick hjälp av dom på NÄL - dom var underbara och gav mig stor hjälp.

• Laelia

God jul allihop! Ha en riktigt bra jul och mys med era magar och småttingar!
    Gott nytt år!
    Jag återkommer efter julledigheten!

• Laelia

Haz, Wiley och Grymtis:
    Kämpa på det sista, tänk vad lång tid ni väntat och vad kort tid det är kvar! Ni kommer snart ha era godingar hos er och ett nytt liv startar! Kramar till er!

Grymtis:
    Vi får hoppas att förvärkarna betyder att det inte är så lång tid som 4 veckor kvar! Kan man använda TENS vid förvärkar? Det kanske vore något för dig i så fall? Jag använde TENS vid min förlossning och tyckte det var super.

Jemema:
    Vagndjungeln är inte lätt att forcera! Vi har siktat in oss på en Emmaljunga Nitro City denna gång, jag har länge valt mellan den och Teutonia Mistral S. Emmaljungan vinner på vikt och bredd, dessutom har den en bra suflett som går att dra ner lång som solskydd och den har även mygnät i sufletten som också är mycket bra. Men jag håller med dig att Teutonia Spirit är ett bra alternativ, ska slänga ett öga till på den nästa gång jag åker och kollar.

Druvan:
    Hoppas ditt RUL gick bra!

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4