• Laelia

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

dazazz:
    Det låter bra det! Skönt att vara på slutspurtsveckorna nu antar jag!
    Just idag springer vi dock inte mycket, tjejen har 40 graders feber och ser bara på tv, och nu ska vi sova middag ihop! Gött för en trött en!

• Laelia

Katja:
    Stora kramar till dig! Jag lider med dig!

• Laelia

Idag har jag vart på ytterligare ett vul, hos min gynläkare. Jag gick dit för att övertyga mig om att allt var som det ska och det var det! Precis som förra gången tycker jag att det är helt fantastisk att man kan se en liten människa på 31mm ligga där och vifta med armar och ben! Otrolig känsla! Skönt att se att moderkakan bildats och att gulesäcken fanns kvar men had börjat krympa. Hon sa att om något är fel i denna veckan så brukar fostret vara för litet och moderkakan inte så väl utvecklad. Hon övertygade mig nästan att allt kommer gå bra

Nu ska jag försöka se framåt och glädjas åt min graviditet! Det är något jag har mycket svårt för - att våga vara glad! Det var likadant sist också, kände mig nog inte riktigt glad förrän efter RUL.
    Konstigt, men så är det och sambon är likadan!

• Laelia

Haz:
    Det verkar verkligen som du behöver sjukskrivning, det är ju rätt långt kvar och du ska ju orka hela tiden och dessutom orka med lilltjejen. Håller med Bejbi att låter mysigt att höra hjärtljud och mäta. Var hjärtljuden också desamma som förra gången?

Grymt sa grisen:
    Jag tyckte jag var som störst runt v26 förra gången, fast det var ju ju inte förstås, men känslan att magen var STOR fanns definitivt!

Wiley:
    Håller tummarna för att FK fattar rätt beslut! Man kan ju hoppas att de har blivit mer öppna efter de AD-domar de fick emot sig i våras eller när det nu var. Där fick dom ju betala i efterhand till någon som var hemma med foglossning.

• Laelia

Var på inskrivning igår hos MVC, dom hade startat någon ny undersökning över hela Sverige med att ha MVC-grupper och sedan endast ett kort besök för att mäta SF och hjärtljud. Är det någon mer som hört om detta eller som ingår i någon gruppverksamhet?
    Dom skulle tydligen kolla ifalll det skulle bli det framtida sättet att bedriva MVC.
    Jag kände att jag inte hade riktigt den tiden som det skulle ta (2timmar/besök), så jag valde den traditionellla vägen. Fast hade det vart första graviditeten så hade jag nog hoppat på.

• Laelia

Dazazz:
    Jo, jag förstod det som att man skulle sitta i grupp och att barnmorskan skulle berätta lite om graviditeten och vad som händer i magen under den aktuella tiden för gruppen, hon skulle berätta om vilka besvär som kunde uppstå och hur man kan underlätta, typ så uppfattade jag. Och sedan skulle man ha tid att diskutera inom gruppen. Efter gruppträffen skulle alla få ett kort besök hom BM. Men helt säker på hur det skulle vara är jag inte för jag hade med min dotter på besöket, hon bajsade och jag hade inga blöjor med och kände mig jättestressad!
    Mig lockade det inte alls, kändes som det skulle vara onödig tid att kasta bort - jag har ju er

• Laelia

Haz:
    Jag får inte heller så många MVC-besök nu, det är ju ännu färre vid andra graviditeten. Jag tyckte det var för få förra gången. Tycker inte det borde vara så krångligt att iallafall få lika många som vid första, det är ju sagt inga långa besök.

• Laelia

Haz, m fl som mått illa:
    Vad händer om man går hem flera gånger för illamåande och sjukanmäler sig? Jag tänker på regeln om att man korttidssjukskriver sig mer än 6 ggr/år, så måste en rehabutredning startas. Har du vart hos läkare innan du nu blev sjukskriven och fått läkarintyg eller hur funkar det?
    Jag sitter var och varannan dag och bara väntar ut tiden på jobbet, jag kan knappt jobba för jag mår så illa. Vad gör man? Jag är nu i v12+4, det borde ha gett med sig nu tycker jag, men nu börjar jag misströsta....

• Laelia

Blåbärsbumlingen:
    Ok, det låter bra att det inte är så hårt med rehabreglerna. Jag tycker det är svårt att gå hem känner mig som en "smitare" och får väldigt dåligt samvete för att gå hem och lägga mig. Samtidigt så gör jag ju ingen nytta här direkt....

Får man Lerigigan (?) via MVC eller måste man till vårdcentralen?

Nu ska jag ÄNTLIGEN gå hem från jobbet!

• Laelia

Haz:
    Guuud vad härligt att få träffa lill*n i magen!  Jag hade haft jättesvårt att hålla tyst om könet, det är ju skitsvårt att vara tyst när man är glad! Det låter så roligt att gå på 3DUL, jag är så ledsen att det inte finns här i närheten, GBG är närmsta.

Jag längtar också efter att känna fosterrörelser, jag har mycket att se fram emot i mitt eländiga illamående Jag har känd "pickande" på samma ställe väldigt  mycket, men det är ju väldigt tidigt i så fall, så jag har lite svårt att tro på det trots att det vart på samma ställe i typ 10 dagar.

Tack för era svar, jag ska pröva Postafen tills jag ska till MVC om 2 veckor.

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4