• Laelia

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Hej på er!
    Kul att det gått bra för er alla!
    Jag har precis gjort syskonförsök och testat +++ idag! Tänkte höra lite om ni vet hur det funkar med VUL efter syskonförsök inom vilka veckor gör man det? Eller gör man inte det vid syskonförsök?
    Tänkte ringa nästa vecka eftersom testdatum inte är förrän om en vecka, men skulle gärna gå så sent som möjligt för att känna mig mer säker på att det inte blir missfall om man sett det lilla hjärtat förstås.

Haz:
    Long time no see! Lite längre emellan våra graviditeter denna gång!Glad

• Laelia

Tack för gratulationerna!

Att jag undrar över VUL är att jag känner mig mer orolig för missfall nu än sist, det har lite olika anledningar:
    - Jag har använt progesteron-vaggis trots att jag inte skulle det enligt SU.
    - Jag känner mig inte gravid, inga känningar alls liksom, men det är ju tidigt än kanske (v4+1)
    - Plusset på CB-testet var SÅÅÅ svagt, som jag minns det förra gången kom det direkt och var jättestarkt!
    Läste att de flesta missfall sker innan v7+0 så jag skulle helst vänta tills dess med VUL.

Haz:
    Härligt med ett januaribarn till! Jag såg faktiskt att du dragit igång den gamla tråden igår.  Vi får försöka pusha på några att komma i gång igen, det har ju blivit lite småsyskon till våra "småttingar".

Inget Namn:
    Ang syskonförsök. Nu kostar det 10980:- för syskonförsök (iaf i naturlig cykel). Dom tinar upp ett Embryo åt gången, så om dom bara klarar upptining så får man köpa lika många FET som man har embryon i frysen. Antingen sätter man in i naturlig cykel 3 dagar efter ÄL eller så stimuleras man till ÄL med hormoner.

• Laelia

Bejbi:
    Jag har nu fyra embryon kvar i frysen och jag frågade om det betydde att jag kunde ha möjlighet till 4 försök till, alltså totalt 5 FET. Det kunde jag sa läkaren , BM som var med sa tvärtom precis som du säger, men då sa läkaren att när man betalar själv är antalet obegränsat. Han sa att det endast är landstingsfinansierade försök som är begränsade till 3 frysförsök.
    Det låter ju vettigt tycker jag eftersom det händer att om man får ut stort antal ägg 20-30 st så sjunker kvaliteten på äggen, nu tar dom istället vid 3:e frysförsöket och tinar alla och odlar till blastocyst och väljer ut det bästa. (Det sista gäller alltså landstingsfinansierade försök).

• Laelia

Bejbi:
    Vet inte om det blir annorlunda vid försök till 3:e barnet, men det som jag sa ovan var den information jag fick. Och den diskussionen var angånde detta syskonförsök, min fråga gällde alltså om jag kunde utnyttja samtliga frysta embryon för syskonförsök NU om alla skulle misslyckas, inte fästa eller sluta i missfall.
    De var alltså "styckfrysta" och inte flera i samma strå.
    Hur det skulle vara om jag vill ha tre eller fler barn har aldrig intresserat mig eftersom jag i nuläget tror att två barn är lagom för mig, men vet ju aldrig hur man känner i framtiden, men det får jag ta då!
    Det skulle ju kunna vara så att er läkare inte visste att ni betalade själva? Eftersom landstingsfinansierade har ett maxantal?

• Laelia

Katja:
    Håller också tummarna för dig.  Vi var på vul förra gravidíteten v6+5 och såg då ett litet hjärta slå och då sa dom att efter det var missfallsrisken endast 5%. (Det gick bra för mig då, en flicka)
    Ska också på vul 6/10, kl 13.30 när ska du gå?
    Hoppas verkligen att vi båda kommer komma dit! (Och gå därifrån med ett stort leende...)

• Laelia

Katja:
    Härligt! Då håller vi tummarna för varandra!

• Laelia

annesedi Håller tummarna för dig!

• Laelia

Katja:
    Då ses vi kanske imorgon då! Klart vi ser små hjärtan imorgon! Jag kommer att ha med mig en kompis imorgon då sambon är på utlandsjobb, men det känns ändå skönt att ha någon stöttande med sig ifall man skulle få chockerande resultat.
    Jag är på v7+5 idag och mår pyton! Vore konstigt om det inte fanns något därinne som skapade detta horribla illamående!! Dag som natt, ständigt illamående, men kräks inte så mycket som tur är!
    Här på jobbet har städerskan börjat med nåt superstarkt parymerat i toaletterna, det ska väl död annan doft, men jag håller på att spy så fort jag kommer till jobbet och toabesök är rena mardrömmen!

• Laelia

Mynona:
    Tyckte också det gick långsamt de sista veckorna, men rätt var det var så gick vattnet och då kände jag mig inte alls färdig med graviditeten! Angående förlossningsrädlsa/stress så hoppas jag att du kommer känna som jag när magen är mer ett besvär än något man klappar ömsint på, då vill man bara att bebisen SKA ut!
    (Med besvär menar jag att man inte kan ta sig fram, ständigt spiller när man äter för att man inte når fram, man måste ta tag i magen för att kunna vända sig i sängen osv....)

Katja:
    Håller självklart tummarna för dig med! Glad Jag mådde inte alls lika dåligt min första graviditet, då har jag antecknat mitt första illamående till v6+5. Men nu är man 3 år äldre och mycket mer otränad i hela kroppen så jag tror att det skapar mer besvär.

• Laelia

Började nog må illa runt v5+2-3 nånting, innan det kände jag inget alls. Som du beskriver hade jag det förra gången - njut!
    Jag ville komma denna veckan för det passade mig bättre eftersom jag är ledig imorgon, annars kunde jag fått komma redan förra veckan och då hade jag vart i samma vecka som du. Fast nu hon sa att det kan vara för tidigt för att se något, men förra gången var jag på v6+5 när jag var på vul och såg då det lilla hjärtat slå!

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4