• Helgona

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer

Tråd 16

Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Kaninfarmen
    Anonym skrev 2010-08-10 18:53:02 följande:
     Anonym som längtar
    du skriver att soc kan vara lite svåra och att det skulle vara underbart att vara hemma ett helt år
    jag tycker det känns som om det är du som vill vara hemma du vet ju inte ens barnets behov ännu
    för det är väl det som styr hoppas jag
    Ett placerat barn behöver oftast mkt mer än ett biologiskt. Det tar längre tid med anknytning och att hitta varandra. Varför stressa fram en anknytning, sedan efter en kort tid börja lämna på dagis??
  • Anonym (lillebror)

hej har haft mycket o stå i o inte hunnit vara inne....

såg lite inlägg... naturligtvis menade jag att jag får ut 9100:- för varje barn... eller jag får ju ut det för lillebror så.... vet att det varierar beroende på hur svårt uppdraget är men.... ärligt så kostar han mig inte 9100 i månaden... visst hade vi kunnat ha mindra lägenhet o så men man väljer ju lite grann också... aj menar om en människa har 2 barn i tonåren (biobarn) inte fan kostar dom 18.000 då!!!! då hade ingen haft råd o skaffa barn!

min bror får 1050:- varje månad o med det får han hushålla vad han vill... vill han handla cigg så gör han det o vill han handla kläder så gör han det... sen har jag presenterat möjligheten för honom att jobba extra o tjäna mer pengar men de e inte intressant nu för honom... sen hjälper vi såklart till när de handlar om jackor och skor!

men jag tycker de e bra betalt... oavsett vad... med 2 barn hade jag haft ut nästan 20.000:- o de tycker jag e bra!

• Anonym (TS)

Hejsan!

Jag sitter på "andra sidan" mot flera av er i tråden, funderar på att söka stödfamilj och att det i så fall ska vara mina föräldrar. De bor ca 11 mil härifrån så det är ju en annan kommun än den vi bor i, kan det sätta käppar i hjulet? Anledningen till att vi skulle vilja få stödfamilj är att vi har en dotter som har lätt autism och lätt utvecklingsstörning. Har pratat med kuratorn på hab om detta och hon trodde det skulle gå vägen men verkade inte säker, ska visserligen till henne men det är flera veckor kvar tills dess och tålamod är inte min starkaste sida direkt.

Är det samma kriterier att få vara stödfamilj som det skrivs här i TS? Fattade att de gäller för familjehem, är jag ute och snurrar då? Kommer det göras någon utredning på mina föräldrar om vi ber att få ha dem som stödfamilj och hur kommer den i så fall se ut? Blir det vår hemkommun som gör den eller kommunen där de bor? Självklart har vi frågat dem om de är villiga att ställa upp och det är inga som helst problem. Nu undrar säkert någon om de inte kan passa barnbarnet ändå och det gör de absolut men med deras låga inkomst (pappa har nyss gått i pension) så vore det lättare att göra något med barnbarnet om de fick någon ersättning genom kommunen.

Om mina föräldrar blir stödfamilj, har de i så fall rätt att få någon hjälp med utbildning eller liknande i autism? Dottern visar i och för sig hittills ingenting hos dem, de märker inte av hennes autism alls men vem vet hur det blir på sikt? Jag och min karl, tillika dotterns pappa, kan förstås lära ut det vi vet men detta är rätt så nytt för oss än och vi har massor med frågor själva som vi passar på att ta med hab när vi träffar dem. Skulle bli otroligt tacksam för alla svar. Ni som pysslar med detta tycker jag gör en suverän insats för det kan inte vara lätt.

Hälsningar en fundersam

• Anonym (Inlägg 183)

Jag skrev inlägg 183. Förlåt, var snurrig då jag tänkte först att jag skulle starta en egen tråd om detta. Självklart är jag INTE trådstartaren. Ursäkta än en gång!

• Helgona
    Anonym (Inlägg 183) skrev 2010-08-11 17:35:03 följande:
    Jag skrev inlägg 183. Förlåt, var snurrig då jag tänkte först att jag skulle starta en egen tråd om detta. Självklart är jag INTE trådstartaren. Ursäkta än en gång!
    Det är sällan de biologiska mor/far föräldrarna beviljas att bli kontaktfamilj. För att de "ska" finnas där som avlastning ändå. De ska liksom göra det av kärlek och inte begära pengar för det...
    Sedan är frågan om avståndet är för långt .

Men ja det görs en utredning av kontaktfamiljen, inte lika utförlig som om man ska bli familjehem, men dock.

Men det kanske är lite speciellt eftersom din dotter är autistisk...prova ;)
    CARPE DIEM
  • Anonym (lillebror)

men klart släkten kan bli kontaktfamilj... där vi går e de jättevanligt iaf!!!! dom tycker de e mycket bättre med släkt än med utomstående!

• Anonym (Inlägg 183)
    Helgona skrev 2010-08-13 15:24:19 följande:
    Det är sällan de biologiska mor/far föräldrarna beviljas att bli kontaktfamilj. För att de "ska" finnas där som avlastning ändå. De ska liksom göra det av kärlek och inte begära pengar för det...
    Sedan är frågan om avståndet är för långt .

Men ja det görs en utredning av kontaktfamiljen, inte lika utförlig som om man ska bli familjehem, men dock.

Men det kanske är lite speciellt eftersom din dotter är autistisk...prova ;)
    Anonym (lillebror) skrev 2010-08-14 09:43:58 följande:
    men klart släkten kan bli kontaktfamilj... där vi går e de jättevanligt iaf!!!! dom tycker de e mycket bättre med släkt än med utomstående!
    Tack så mycket för era svar! Då ska vi definitivt gå vidare med det så får vi hoppas kommunen är med på noterna. Är det vår kommun som bestämmer eller den som mina föräldrar bor i förresten eller tar de beslutet ihop? Antar att det är vår men har aldrig varit med om detta, därav min fråga. Tacksam för svar igen.
  • Helgona
    Anonym (Inlägg 183) skrev 2010-08-14 14:36:48 följande:
    Anonym (lillebror) skrev 2010-08-14 09:43:58 följande:
    Tack så mycket för era svar! Då ska vi definitivt gå vidare med det så får vi hoppas kommunen är med på noterna. Är det vår kommun som bestämmer eller den som mina föräldrar bor i förresten eller tar de beslutet ihop? Antar att det är vår men har aldrig varit med om detta, därav min fråga. Tacksam för svar igen.
    Det är er kommun som gör utredning och de godkänner också :)
    CARPE DIEM
  • Kleerup

Hej!
    Pappa-kleerup här. Jag har lånat in mig på min frus FL-konto och vill gärna delta i tråden. Märker att det mest är fostermammor som hänger här men f.r.o.m nu har ni en fosterpappa i gänget också.

Kort om mig då. Är 36år, har två fostersöner, arbetar inom svenska kyrkan som präst. Har varit familjehem i snart fem år.

Hoppas på intressanta debatter.

Hälsningar
    Pappa Kleerup.

• Anonym ("Jenny")
    Kleerup skrev 2010-08-15 16:52:25 följande:
    Hej!
    Pappa-kleerup här. Jag har lånat in mig på min frus FL-konto och vill gärna delta i tråden. Märker att det mest är fostermammor som hänger här men f.r.o.m nu har ni en fosterpappa i gänget också.

Kort om mig då. Är 36år, har två fostersöner, arbetar inom svenska kyrkan som präst. Har varit familjehem i snart fem år.

Hoppas på intressanta debatter.

Hälsningar
    Pappa Kleerup.
    Välkommen hit - KUL med en pappa i diskussionerna
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer