• Helgona

Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer

Tråd 16

Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Kaninfarmen
    vanliga vi skrev 2010-08-20 12:21:39 följande:
    Hej. Jag/vi är nya på familjeliv.....
    Vi har vardera två biologiska barn och så en liten som vi är familjehem till. Vi hämtade på BB när baby var endast 5timmar :) underbart......mer o mer funderar man på om eller när baby kanske flyttar "hem".
    Någon som har varit med om liknande?
    Välkomna hIt!. Alltid kul med nya *ansikten*

Undrar som Helgona.....hur länge har barnet varit hos er??
  • Kaninfarmen

Godmorgon......

Här rullar allt på, vi börjar hitta nya rutiner och ny vardag med två små. Nätterna har även de blivit lugnare och längre.....

Ha en bra dag alla

• Anonym (Fam.hem på G)

Hej alla i tråden .....

Jag och min man + barn 10 och 9år är under "untredning" eller vad det heter för att bli familjehem .....
    Vi har blivit godkända och ska nu under hösten gå en kurs, pratade med vår handläggare efter att jag läst här hur det går till ..... Några hade suttit i flera timmar med massa frågor m.m
    MEN vi får istället gå denna kursen tillsammman med andra blivande fam.hem

Vi har " önskat " ett så litet barn som möjligt .... Vilken dröm  att få hämta på BB

• Anonym (Barn till familj)
    Anonym (Fam.hem på G) skrev 2010-08-25 08:35:43 följande:
    Hej alla i tråden .....

Jag och min man + barn 10 och 9år är under "untredning" eller vad det heter för att bli familjehem .....
    Vi har blivit godkända och ska nu under hösten gå en kurs, pratade med vår handläggare efter att jag läst här hur det går till ..... Några hade suttit i flera timmar med massa frågor m.m
    MEN vi får istället gå denna kursen tillsammman med andra blivande fam.hem

Vi har " önskat " ett så litet barn som möjligt .... Vilken dröm  att få hämta på BB
    Barnet du hämtar kan du vilken dag som helst få lämna tillbaka till bio föräldrarna så ju mer du fäster dig vid honom desto jobbigare kommer det att vara för dig och din familj...

En annan sak är att fundera på tycker jag att jag personligen skulle aldrig ha fosterbarn sålänge mina barn är små... dock hade mina föräldrar det vilket resultera i att jag blev sexuellt utnjyttjad som 5 åring!!! Ingen visste det och jag vågade inte berätta ngt fören 17 år senare... Men men, idag är det bearbetat med psykolog och "överspelat" Men tänk tanken... sätt er in hur skulle det kännas att personen ni tog in i ert hem gör ngt sådant mot ert barn...

Är uppvuxen i familjehem då mina föräldrar har haft och har fortf familjehem, de har haft de i över 25 år...
    Tänk på era egna barn för dom kommer att hamna i skymn och deras känslor, hur de tycker att det är med en massa barn/ungdomar som flyttar in, flyttar ut...
    Det är inte alltid en dans på rosor!

Här koommer lite "skräckhistorier" som kan hända när man har familjehem...

Har ni ungdomar så kan de både ta hem droger och vapen till er, det kan ta era pengar (om ni har några ligger framme) de snor saker ifrån era barn, de kan bli kära i era barn och det kankse tom är besvarat... förh mellan fosterbarn o bio barn, fadern i familjen kan bli anklagad för sexuellt av ( inte allt för ovanligt att fosterbarns dottern gör det)

Så Snälla tänk igenom innan... Ni som vet inte vad ni ger er in på.... Barnen som kommer bor hos er har varit med om sånt man inte ens drömmer om i sina värsta mardrömmar. ( ex, vi hade ett barn som bodde hos oss, i flera år.. denna person låg brevid  sin mamma i sängen medan hon fick en kula i huvudet)

Jag lovar er!

Jag som barn till familjehem har varit med om det mesta, sett det mesta... lixsom been there, done that...

• Anonym
    Anonym (Barn till familj) skrev 2010-08-25 09:03:30 följande:
    Barnet du hämtar kan du vilken dag som helst få lämna tillbaka till bio föräldrarna så ju mer du fäster dig vid honom desto jobbigare kommer det att vara för dig och din familj...

En annan sak är att fundera på tycker jag att jag personligen skulle aldrig ha fosterbarn sålänge mina barn är små... dock hade mina föräldrar det vilket resultera i att jag blev sexuellt utnjyttjad som 5 åring!!! Ingen visste det och jag vågade inte berätta ngt fören 17 år senare... Men men, idag är det bearbetat med psykolog och "överspelat" Men tänk tanken... sätt er in hur skulle det kännas att personen ni tog in i ert hem gör ngt sådant mot ert barn...

Är uppvuxen i familjehem då mina föräldrar har haft och har fortf familjehem, de har haft de i över 25 år...
    Tänk på era egna barn för dom kommer att hamna i skymn och deras känslor, hur de tycker att det är med en massa barn/ungdomar som flyttar in, flyttar ut...
    Vi har noga övervägt just detta, hur det påverkar våra biologiska barn. Men i vårt fall är ALLA i familjen med på detta.
    Vi engagerar oss allihop i våra barn. Om vi har stora placerade barn tillsammans med mindre barn är vi noga med att inte lämna dem själva tillsammans! Inte för att jag trott att det händer något men just för att det inte ska finnas något tvivel om saken!

Vi är också medvetna om att vi kan få lämna ifrån oss våra extra barn någon dag...men hellre älska en gång för mycket än att inte bli älskad alls!
    Tänk dig hur hemskt det skulle vara för ett barn att bo i en familj som inte skulle pussas, kramas och visa att man älskar barnet (precis som du gör med dina biologiska barn) för som sagt du kan aldrig veta hur länge barnet stannar...
    Anonym skrev 2010-08-25 09:17:36 följande:
    Vi har noga övervägt just detta, hur det påverkar våra biologiska barn. Men i vårt fall är ALLA i familjen med på detta.
    Vi engagerar oss allihop i våra barn. Om vi har stora placerade barn tillsammans med mindre barn är vi noga med att inte lämna dem själva tillsammans! Inte för att jag trott att det händer något men just för att det inte ska finnas något tvivel om saken!

Vi är också medvetna om att vi kan få lämna ifrån oss våra extra barn någon dag...men hellre älska en gång för mycket än att inte bli älskad alls!
    Tänk dig hur hemskt det skulle vara för ett barn att bo i en familj som inte skulle pussas, kramas och visa att man älskar barnet (precis som du gör med dina biologiska barn) för som sagt du kan aldrig veta hur länge barnet stannar...
    Även fast som du säger att "alla i familjen" är med på det så tror jag att barn inte kan förstå hur det är, fören ni har provat...
    Mina föräldrar tänkte nog precis som er, men det går inte att vara där hela tiden och se allt jämt. Hopps verkligen att era barn inte behöver vara med om det som hände mig.

Alla vill vi bli älskad och visst är det jätte bra att det finns familjer som vill ta hand om barn som inte har det så lätt i livet MEN det spelar ingen roll hur mkt kärlek ni ger fosterbarnet, ni är ändå inte dennes bio föräldrar... just den kärlek som barnet VILL ha...

Ett ex... Vi fick en liten pojke, han var nog inte mer än ett par mån när han kom till oss... världens finaste och gulligaste bebis...
    Bio föräldrarna hade så klart umgängesrätt med barnet, när de var nyktra... Min mamma åkte dit med pojken då föräldrarna skulle ha honom själva ett par timmar... då när hon ska gå... skriker barnet och ropar MAMMA efter henne...
    Så vad är bäst för det lilla barnet egentligen... tänk hur den lilla pojken kände sig... just då kändes det nog som hans mamma övergav honom då han i själva verket träffade sina riktiga föräldrar....
  • Anonym (Anna)

Jag har också vuxit upp som biobarn i ett familjehem/avlastningshem. Någon av placeringarna fick mina föräldrar avbryta då tonåringen var utåtagerande och misshandlade min mamma inför ögonen på oss. Där gick gränsen för vad de tyckte det var värt. De grämer sig dock än idag att de inte orkade hela vägen. Övriga placeringar var mest utvecklingsstörda vars föräldrar behövde avlastning. Har vuxit upp med min "syster" som kom till oss när jag var 7 år. Minns faktiskt inget innan hon kom till oss, alltså hur det var att leva utan henne. Nu är det jag som håller kontakten med henne och är både syster och god man till henne. (Min mor dog för tre år sedan). Mina föräldrar öppnade upp sitt hem för andra barn ser jag som det största beviset på att man kan ge otroliga mängder kärlek. Jag som biobarn fick ju min beskärda del ändå. <<precis som när man har många biobarn har ju de olika platser i ditt hjärta. Så nej, det behöver inte vara negativt att vara liten när man får vara med om in och utflyttningar i hemmet.
  • Anonym (Fam.hem på G)

Visst VET jag att barnet kan bli hämtat, det är väl så i de flesta fall att det är ju det man strävar efter ....

Vi anser INTE att våra barn är " små "
    Vi är en trygg familj och va har PRATAT väldigt mycket om detta ihop med barnen...

jag är själv uppvuxen med fostersyskon..... och vår ( och soc ) tanke är inte att vi ska ah nån 13-14åring utan ett barn som är mindre än våra egna...

kan bara beklaga TS det Du har genomlidigt
  • Anonym
    Anonym (Barn till familj) skrev 2010-08-25 09:38:20 följande:
    Även fast som du säger att "alla i familjen" är med på det så tror jag att barn inte kan förstå hur det är, fören ni har provat...
    Mina föräldrar tänkte nog precis som er, men det går inte att vara där hela tiden och se allt jämt. Hopps verkligen att era barn inte behöver vara med om det som hände mig.

Alla vill vi bli älskad och visst är det jätte bra att det finns familjer som vill ta hand om barn som inte har det så lätt i livet MEN det spelar ingen roll hur mkt kärlek ni ger fosterbarnet, ni är ändå inte dennes bio föräldrar... just den kärlek som barnet VILL ha...

Ett ex... Vi fick en liten pojke, han var nog inte mer än ett par mån när han kom till oss... världens finaste och gulligaste bebis...
    Bio föräldrarna hade så klart umgängesrätt med barnet, när de var nyktra... Min mamma åkte dit med pojken då föräldrarna skulle ha honom själva ett par timmar... då när hon ska gå... skriker barnet och ropar MAMMA efter henne...
    Så vad är bäst för det lilla barnet egentligen... tänk hur den lilla pojken kände sig... just då kändes det nog som hans mamma övergav honom då han i själva verket träffade sina riktiga föräldrar....
    Jo tack vi har "provat" nu i 12 års tid!
    VI har tex nu ett mindre barn som tycker att det är det mest naturliga i hela världen att ha två mammor :)
    Jag är mamma, och bio mamma är också mamma!

fast det är ju klart, det hade ju varit MYCKET bättre för den lille pojken att bo kvar med sina alkoholiserade föräldrar. Att leva i misär, kanske inte få mat varje dag eftersom flaskan går före. Eller hur tänker du?

Jag tycker att det är sorgligt att du har fått uppleva att bli utnyttjad. Man ösnkar att det aldrig skulle drabba någon!
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer