Inlägg från: michiara |Visa alla inlägg
  • michiara

Matvägran på "riktigt", del 13

Ny vägningskontroll på habiliteringen i fredags efter återinsättande av medicin. Ungen har dimpat 2,5 kg.. Visserligen har hon ju haft väldans otur med långdragna infektioner men nu kör vi åter med näringsdrycker, vi hann vara utan dom i 2 månader

en man som ej kan le, ska ej äga en affär
  • michiara

Piiiip: A är också knasigt rädd för allt, i natt har vi haft en vaken natt för att hon inte vågat sova :S Man blir ju trött för mindre. Men det där med huvudvärken lät ju mindre kul..

• michiara
    aprilfamilj skrev 2011-03-28 14:23:47 följande:
    michiara: Tråkigt att ni måste föra in näringsdrycker igen. 2,5 kg var inte lite direkt. Hoppas att näringsdryckerna gör sitt nu! 

Piiiip: Elina är 11,5 månad och är 71 cm lång (tror jag). Var på vägning idag igen, och hon fortsätter neråt... Ny vikt igen på torsdag. Men dom har iaf inte satt tillbaka sonden än... 

caspersmamma 08: Har också en son dom är 2,9 år och han väger 12,4 kg. Jobbigt att hans mage inte riktigt pallar med riktig mat. Kan det vara för att han inte är van vid det? 
    När funderar dom på att sätta tilbaka sonden då?
  • michiara

Sitter på jobbet och passar på att kika in. Hoppas ni får ngn klarhet i huvudvärken Piiiip! Så där kan man inte ha det

• michiara

Piiip: Ni borde ju få göra ett sömn-EEG, det får vi alltid göra. Iofs inte det lättaste att få dom att somna dock..

• michiara

Godmorgon tjejer, herregudanemej vad lyxigt jag har det, igår slet jag nästan mitt hår av stress för att hinna med jobbet hemma och idag var jag klar halv 7 efter drygt 2 timmars arbete. Nu ska jag bara ta det lugnt innan jag ska iväg på sjukhuset och jobba. Ska jobba över 1 timme där idag då jag har ett möte på skolan kl 18,30, det lönar sig inte att åka hem emellan. Jag är ju så duktig att jag är med i särskolans föräldraråd Vi har 3 träffar per termin på 1,5 timme varje gång så direkt ansträngande är det ju inte Men det är intressant också, man får veta massor om särskolan, budget, planering, personal etc.

• michiara

Piiip: Jag brukar också hålla koll på BMI-kurvan för barn, A ligger långt långt under vad hon borde ha

• michiara

Vi har haft Minimax i över 10 år nu så ja det är populärt hos oss iaf :D

• michiara

bara att söka på google

• michiara

Kikar in. Jag är sjuk, feber och förkyld. Hoppas bara att jag inte smittar A. Det vore ju himlans lägligt.. not. Har tokångest oxå, har flera operationer att skriva på arbetet inför helgen, sköt upp det till idag för att jag hade så mycket annat att göra igår, men gudarns så bra *suckar* så jag måste nästan in under em och fixa i ordning det. Har proppat i mig treo nu så kanske jag blir piggare en stund

• michiara

vi har fått tid för ny vägning nästa fredag, lite nervöst faktiskt

• michiara
    nattis01 skrev 2011-04-14 18:38:25 följande:
    Nu blir jag nyfiiken på hur det går för er alla, det har varit så tyst i tråden ett tag...imorgon ska o vägas vilket känns lite nervöst.
    var på föräldraträff i veckan o det känns lite jobbigt att se alla marglada barn som satt o åt lasagne m.m när o inte äter mer än 60 ml sondnäring i taget. dessutom var det extra jobbigt när en av mammorna som vet hur vi har det hade en lång utläggning om hur bra hennes pojke åt o hur han bankade i bordet om han inte fick smaka. folk kan vara sååå okänsliga.
    Fast det är ju deras verklighet och de måste ju få prata om hur de har det också. Jag personligen blir väldigt glad för folk som inte har detta problem som vi har. Vad härligt att deras barn har det naturliga ätbeteendet liksom. Försök att komma bort från såna känslor för annars kommer du få det extremt jobbigt, min dotter ska fylla 12 år och man orkar inte i 12 år om man inte ska tillåta att andra föräldrar kommenterar att deras barn äter bra.
  • michiara
    nattis01 skrev 2011-04-16 14:57:40 följande:
    Michiara: Jag  förstår hur du tänker, det  gäller att lära sig leva med sitt matvägrande barn och inte jämföra med mera matglada barn för sin egen (och barnets skull). I vanliga fall blir jag glad å mina vänners vägnar som har barn som äter men just när man sitter och berättar om ett bekymmer man har känns det onödigt när personen man pratar med i nästa andetag berättar om hur perfekt deras barn äter m.m. Det gäller ju i alla situationer i livet. Om en person ska skilja sig berättar ju inte jag t. ex hur perfekt mitt förhållande är.

Aprilfamilj: så jobbigt att inte kunna vistas bland folk för att hon blir sjuk hela tiden...kan immunförsvaret förbättras i takt med att hon blir större? kan hon ändå gå på dagis?

Vägningen gick inte så bra. Hon har bara gått upp 100 g på tre, fyra veckor fast jag tycker att hon ätit helt ok. Mycket tråkigt...
    Nej klart. det har du ju rätt i!! det handlar ju om sunt förnuft, vissa saker kan man ju strunta i att berätta. Men överlag tror jag att man inte kan gräva ner sig i hur lättsamt andra har det för vi behöver all vår energi till att tjorva med maten. Självklart måste man få tycka att det är sjukt orättvist att ens barn inte tycker om mat och dryck, för mig går det verkligen i perioder, vissa veckor rycker jag på axlarna, vissa får jag nästan panik när jag räknar ihop vad hon fått i sig. Men man måste hushålla med energin om man ska orka. Och vad bra att de andra barnen äter då, de har säkert tjorv med ngt annat som de är för stolta för att berätta om ;) haha skämt åsido.
  • michiara
    Liljan75 skrev 2011-04-17 22:50:45 följande:

Självklart ska man glädja sig åt andra barn men man kan inte alltid det. Jag skulle inte bli sur eller ta i illa upp när andra pratar om att deras barn äter kanske MEN jag kan inte hjälpa att i bland blir jag ledsen när jag ser andra barn sleva i sig mat o i jag blir ledsen när kompisarnas yngre barn växer om i storlek o vikt o ser så pluffsiga o mjuka i hullet. Man måste ha rätt till dessa känslor med.
    Det är inte att man missunnar andra föräldrar deras glädje över att barnen äter bra men man blir ledsen i bland att ens eget barn inte kan ha det så

Fast jag tycker det är kul att kunna baka till kalas o sånt o se andra barn äta med god aptit i alla fall det man serverar

Nej kanske inte... men mitt tips iaf efter att ha haft det så här i 12 år är att arbeta bort såna känslor för det hjälper inte dig själv. Försök att inte tänka på andra barn överhuvudtaget.
  • michiara

Vi hämtade ut nya näringsdrycker häromdagen (minimax). de har bytt utseende på dom, mindre i storleken och herreminje vad det var enkelt att få i A dom nu - hon tror att det är mindre i dom iom att de är mindre haha gullunge. Så nu är hon så nöjd att hon inte behöver ta lika mycket, sen att de är bredare tänker hon tydligen inte på

• michiara

Nu har vi kommit från habben, A har gått upp 1,1 kg och växt 1,5 cm sedan sist vi var där (2 mån sedan ca). Underbart! Hon ska fortsätta med näringsdryckerna nu

• michiara
    aprilfamilj skrev 2011-04-29 20:29:52 följande:
    Härligt! :) Det är ju verkligen super bra! :)
    Tack :)
  • michiara

Choklad är gott :D

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13