Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

michiara skrev 2010-05-26 13:43:01 följande:
    hahaha är det typ lika litet där du bor? Iaf svarade K att han inte hade hört ngt om dom eftersom den kommunen ligger så långt från Solna där han jobbar. Trist. Jag blev oxå nyfiken
    Njä, österåker är nästan tre gånger så stort om man ser till folkmängd. Men österåker är stort till ytan så det känns lika mycket som landet som knivsta gör. 
    Vad trist att han inte hört något om vår skitkommun. Hade varit roligt. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Vet ni, idag fick vi bifall från LSS. 20 timmar i månaden fick vi beviljat, så nu gäller det bara att hitta en lämplig avlösare. 

Verkar vara lättare sagt än gjort dock, antingen har vi bara otur eller så vill ingen ta hand om fantastiska lilla S. {#lang_emotions_cry} Har annonserat hos psykologstudenterna, på socialhögskolan och sphiahemmets högskola, men inget napp. Ska jag gå ut i lokaltidningen och annonsera kostar det typ 6 pix. Blä. 
    Och så ringde vi till kirurgmott. idag för att se ungefär när S är inplanerad och att vi mer än gärna kan ta återbudstider. I journalen och remissen står det ju klart och tydligt att op ska ske innan sommaren... och den tiden har vi ju redan passerat var vi ju båda överens om. Vi fick iaf numret till koordinatorn så får vi se om vi kommer fram till något vettigt. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Preppy skrev 2010-05-26 13:51:05 följande:
    Skruttan: Jag skulle tro att alla infektioner som liten gått igenom säkert ställt till det för W. Tycker att de flesta barnen som är här har problem med infektioner eller allergier, astma och reflux. Känns som att sjukvården inte riktigt förstår att barnen kan ta skada av att vara sjuka så mycket. Tänker mest på deras förhållande till mat nu. Hoppas att ni får fortsätta med minimax om det nu fungerar! michiara: Oj vad mysigt! JAg är faktiskt inte avis. Jag vill bara åka hem och låsa in mig med min nya symaskin! Hab var vi på idag. Vi ska söka avlösare tyckte kuratorn. Många timmar dessutom. Minst 30-40 timmar i veckan. Jag undrar hur jag kommer att gilla det egentligen. Känns lite som ett misslyckande men konstigt att ha en annan person i mitt hem. Hur kommer det att vara? Om det blir som vi tänkt kommer vi ha avlösare när maken jobbar helg t ex. Jag och flickorna kommer ju inte att kunna åka bort hela helgen när avlösaren är där. Hmmmmm mycket att fundera på.
    Pipen; jag antar att ni kommer söka avlösning via SOL? (eller tillhör ni personkrets?). Tänk bara på att du kan bli av med vårdbidraget när du söker avlösning. S får gå max 15 timmar på dagis och ha max 5 timmar avlösning i veckan, annars blir vi av med hela vårdbidraget. Jag råder dig att kolla detta INNAN du söker. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

En annan sak du ska tänka på att vissa kommuner är rätt tjuriga vad gäller avlösning. Avlösaren ska ses som ren barnvakt och får inte lämna hemmet. Personen får alltså inte hämta barnet på dagis, inte åka iväg och hitta på roliga saker som bada osv. Bra att veta.

Sen kan man ju bara hoppas att kommunen skulle godkänna så många timmar. Vår LSS-handläggare hänvisade till föräldraansvaret eftersom S är så liten (ja, S är ju några månader yngre än A). Hon trodde inte, trots diagnos och sondmatning styrkt med flertalet läkarintyg, att de kunde bevilja mer än ett par timmar i veckan. När jag sa att jag ville ha fem timmar i veckan började hon skruva på sig och tyckte det var på tok för mycket. Nu argumenterade jag visserligen och fick mina fem timmar men jag hade ALDRIG någonsin fått igenom mer än så. 
    Jag vill inte låta negativ pip, jag önskar bara er det bästa någonsin, men allt hab säger låter så jävla lätt ibland.... (tro mig, jag har fått höra samma visa av vår handledare).
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Pip: Det låter så jävla lätt när hab säger att sök det och sök det, det ska ni ha och bla bla bla. Riktigt så enkelt är det ju inte. Om det vore så enkelt vore det väl bara för kuratorn att ansöka åt en...

Vår behandlare på hab har mer eller mindre sagt att vi SKA använda vår avlösare till träning, och att "alla" myglar med det. Visst, alla kanske gör det men jag tänker inte göra det. Jag tycker det känns sådär faktiskt, då är det ju inte avlösning man ska ha utan assistans. 
    Däremot tycker jag väl om det vore roligt för barnet om avlösaren kunde åka iväg på någon liten utflykt. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-05-26 22:30:52 följande:
    Måste du själv annonsera o anställa? Oj vad jobbigt. Mkt jobb du lägger ner o mkt i motvind verkar det som. Vad man får kämpa för sina barn när de inte är friska!
    Nja, anställer gör kommunen. Och visst kan man ta avlösare från kommunen men de erbjuder inte kontinuitet så det kan bli olika personer varje gång. Hellre försöker jag hitta någon själv som vi tycker om hela familjen, det blir ju ändå som en extra familjemedlem. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Michi: Här frågas det inte ens efter syskon (varken vid ansökning eller vid personliga mötet) så här tror jag inte man baserar timmarna på om familjen har fler barn. Det sjukaste med att det fungerar så olika från kommun till kommun är ju att ALLA går efter samma lag. Det torde ju vara reglerat i lagen hur avlösning ska se ut för att det inte ska vara sådanahär skillnader. Eller kan det vara så att avlösning kan skilja sig beroende på om man får det via LSS eller SoL?

♥ Simon ♥
  • Skumboll

Michi: Men näää? Har de socanmält? Vet du varför? Som om ni inte hade det nog jobbigt ändå... Ang medicinen... kan du inte dela på en 36 mg?

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    michiara skrev 2010-05-27 09:57:19 följande:
    De har soc-anmält en händelse som A har blivit utsatt för på skolan så det är inte jag som blivit anmäld *s* men nu ringde de upp från kontoret och talade om att de faktiskt inte fått ngn anmälan så nu är jag tokförbannad.
    TUR!... nu blev jag lite orolig. 
    Vad ledsamt att skolan inte anmäler om det är en sådan sak som att barnet blivit utsatt för något. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Hej Jojje!

Det finns säker flera varianter men den vanligaste är Aiolos Albatross. Otymplig, tung och låter som ett helt tröskverk men helt suverän. Funkar bl.a. att köra koksalt, kortison, luftrörsvidgande. 
    Den kan man få på "recept" och sen får man hämta ut på apoteket. 
    Kan det vara så att astman är så besvärlig att de vill ha koll på sjukhuset? Tänker på att lillkillen bara är fyra månader gammal...
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13