Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Trulis78 skrev 2010-05-23 21:41:48 följande:
    Skumboll: Vad säger läkarna om att vikten svajar så? Ni sondar ju ändå så det borde ju så att säga gå hyffsat att hålla vikten på honom. Då borde de reagera när ni har det så svårt tycker jag. Det måste ju bero på något!
    Jadu, vad säger de... jag vet inte. Visste ju att simon gått ner den sista månaden men har inte tagit någon vikt på honom förrän igår så jag har inte meddelat läkaren på något sätt. 
    Läkaren är ju fortfarande inne på metabola/mitosjukdomar bland annat eftersom det är ett himla pendlande med vikten, och han bara rasar rätt som det är. Han får nästan 2000 kcal per dygn (ca 1,6 lite mat/vätska). Dessutom äter han nu lite chips, lite mjuk smörgås, lite knäckebröd så han får ju i sig. Det är som att kroppen aldrig går ner på sparförbrukning eller att kroppen inte kan omvandla fettcellerna till energi på rätt sätt. Med det energiintaget borde det verkligen inte vara några problem med vikten. Det värsta är att det blir ju bara svårare och svårare med vikten ju äldre, längre och ju mer han väger. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Jag dör, vilket jävla skitsystem kommunen har för dagisplaceringar. 

Vi har ju fått en plats på ett dagis nu, men det är inte alls vårt förstahandsval. Till vårt förstahandsval har vi stått i kö till i över ett år, trodde vi. Samma dag som S skulle börjat på dagis i oktober 09 så ställde vi oss i omplaceringskö för att kunna byta dagis så fort som möjligt. Men så fick han ju inte börja och man sköt fram placeringsdatumet typ 10 gånger - DÄR föll vi ur kön på vårt förstahandsval. För, man måste börjat en placering förrän man får ställa sig i omplaceringskö. Hade väl varit okej om någon sagt något, men inte ett jävla pip!
    Så, trots att det inte var vårt fel att dagiset inte hade utbildning och inte vårt fel att han inte fick börja så fick vi sota för det. Nu kommer simon börja i aug/sept och inte förrän då får vi ställa oss i kö. 
    Och från de som har hand om kösystemet på kommunen låter det "det är väl bara att byta så fort en plats finns ledig". Han har nog ingen erfarenhet av autistiska barn minsann....! Så jävla lätt är det inte, men det fattar ingen!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-05-24 19:38:10 följande:
    Välkommen till klubben!! Jag är asförbannad på stadsdelsförvaltningen här. E och hans bror fick ju dagmammeplatser och skulle börjat i maj. Sen blev jag kallad till ett möte där dom tog tillbaka platserna (????????????????????). Då sa en av tanterna på stadsdelsförvaltningen att E skulle prioriteras eftersom man inte får ta tillbaka platser. Jag skulle höra av mig när jag hittade lämpligt dagis. Nu har jag hittat ett där det fanns ledig plats och den avdelningen har ett till barn som inte äter och personalen där är jätteduktig. Då ringde jag upp och fick prata med nån häxa som säger att E inte alls kan få hjälp men hon förstår att jag är arg eftersom man absolut INTE får ta tillbaka platser. Dom har gjort jättefel och bla bla bla. Så vi har bråkat massor. Jag tänker ringa hennes chef och lämna en j-vla massa klagomål. Jag skiter i dagisplatsen nu för jag ordnar det på annat sätt men jag tänker bråka bara därför att. Jag avskyr små insnöade tanter som suttit på samma jobb i 40 år och tänker fyrkantigt. Jag förklarade för ena donnan att jag tycker att det är illa att dagmamman sitter och handplockar barn. Och då blev hon upprörd och sa att så går det inte alls till och man får minsann inte tacka nej till barn och så funkar det absolut INTE och bla bla bla bla. Då sa jag bara att hon tackade ju nej till MITT barn. Då blev det tyst i luren ett tag och sen sa hon : eh.......ja......jo..... Sen bråkade vi lite till och sen meddelade jag henne att jag tänker prata med hennes chef. En till insnöad liten tant som håller sin puckade personal bakom ryggen....ska nog gå ett snäpp högre och tala med någon om hur illa behandlad jag blivit Usch vad irriterad jag är idag.
    Köplaceringen är väl egentligen vårt minsta problem, vi har jagat plats sen april 09 men först till hösten kan de lösa situationen. 
    Jag skrev till förskolenämnden och hotade med skolinspektionen och media. Då fick de eld i baken minsann.  
    Men ja, vad ska man säga. Ingenting förvånar mig längre...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-05-24 20:35:35 följande:
    Tanterna på min stadsdelsförvaltning "hotade" med att han kunde hamna långt bort osv med platsgarantin. Mitt stora problem är att inget dagis verkar intresserad av E. Jag känner mig motarbetad överallt. Nu blir jag tvungen att sätta honom på ett dagis jag egentligen inte vill ha. Och där får han inte komma på besök (fast psykologen tycker att det vore bra) och sånt. Dom krånglar och drar ut på allt. Känns som dom inte vill ha honom och försöker få mig att tröttna.
    Så kan de inte göra, hota menar jag. Jag har varit i kontakt med skolinspektionen och de har många regler att följa och man har bra många rättigheter som förälder. 
    Menar du att psykologen (M?) tycker det verkar bra att han ska på besök på det inte-så-braiga dagiset?
    Men det är ju inte dagiset som får välja barn, det är ju du som bestämmer var du vill ha honom?
    Jag stötte visserligen på ett dagis som sa rakt ut att de inte ville ha simon. Nu är det inget dagis jag tycker speciellt bra om så jag valde att inte ens sätta honom i kö där. Men de har ingen rättighet att säga så egentligen, är det ett kommunalt dagis måste de ta emot alla barn. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    michiara skrev 2010-05-24 12:16:28 följande:
    Skumboll: Det är så vansinnigt så jag finner inga ord. Alltså får inte kommuner etc någon sorts vägledning när det gäller handikappade barn? Hur ska de kunna göra rättvisa beslut utan någon som helst kunskap om behov?? Jag blir så förbannad för det blir våra barn som blir lidande pga deras okunskap. Det borde ingå fortbildning även för dom som ska bestämma om våra barns vardag.
    Handikappade barn? Det vet nog inte ens kommunen vad de innebär. För just i denhär kommunen verkar alla barn vara stöpta i samma form förstår du. De skiter fullständigt i behov - om man inte hotar dem. 
    Det värsta är väl att ingen vet någonting, alla bollar runt en och jag vet inte huuuur många timmar jag lagt ner på bara köfrågan. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Carro skrev 2010-05-24 11:24:52 följande:
    helt ärligt gumman, det är dags att ni går till tidningen nu, nu får det fan räcka med hur dom behandlar er!!!
    Jadu... jag har lovat att hålla mig i skinnet så länge de lyckas lösa situationen.  
    Jag har i alla fall mailat alla berörda parter och talat om hur besviken jag är på dem och deras skitsystem, jag må vara besvärlig och totalt jättekrånglig men de ska fan vara glada att jag har sånt tålamod. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-05-24 20:51:15 följande:
    E kommer börja på samma dagis som sin storebror men jag ville egentligen inte ha honom där. Grupperna är på 18 barn / 3 personal och jag var inte så jätteimponerad av personalen. Avdelningen han hamnade på först var hemsk!! Där jobbade 2 unga tjejer som var helt ointresserade av E (jag var där och presenterade oss), det gick inte att få ögonkontakt med dom utan dom stod och suckade och pillade sig i håret. När jag var där för att hämta storebror stod dom och pekade på mig och viskade (???). Jättemärkliga människor. Nu får han byta till en annan avdelning där personalen är äldre och erfarnare. Jag tror det kommer funka men jag ville verkligen ha honom på dagiset jag hittade där dom hade andra matvägrare. Det som gör mig mest förbannad är att dom vägrar ge honom en plats utan anledning. Det fanns en ledig plats men han får den inte!! Det passar att TA platser fast man inte får men man kan inte göra ett undantag åt andra hållet.
    Men du, ta och ring till skolinspektionen för att få lite guidning till vad du har för rättigheter! De har varit väldigt tillmötesgående. En anmälan vill inte stadsdelsförvaltningen ha på sig... 
    Vad är det för barngrupp, en småbarnsavdelning?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-05-24 21:06:55 följande:
    Ja han ska börja på en avdelning för 1-3 år. Han kommer då vara nästan 2,5 år. Han börjar mitten av augusti. Skolinspektionen säger du. Är det nån speciell avdelning beroende på var man bor eller är det en för stockholm?
    Ja då är väl 18 barn lite i överkant kanske. Eller ja, tror inte det finns något dagis här i kommunen som har mindre än 18 barn på tre personal på en småbarnsgrupp. 
    Ring växeln eller maila till den centrala emailadressen så kommer de hänvisa dig vidare till rätt person (olika personer beroende på vart man bor). Jag fick svar inom ett dygn när jag mailade. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Pip; En bra affärsidé vore att vara en sorts samordnare åt andra föräldrar som sitter i samma skit som vi. Slippa alla telefonsamtal, alla ansökningar, all myndighetskontakt, dagis, kommunen osv. Jag hade i alla fall betalat rätt bra för en sådan tjänst...

En dag när jag själv mår bättre kanske jag skulle kunna hjälpa andra föräldrar, vi har ju ändå haft lite motgångar och jag vet ju vilka vägar man kan ta.
    Jaha, NU har dagis kommit på att de inte har tillräckliga resurser för A? Ring genast till kommunen!
    Tror säkert personalen gör sitt bästa men de borde ju ha någon plan?

Ja, vad händer i hans lilla kropp? Den som det visste. Det som läkaren tidigare beskrivit om fettceller som ska bilda energi och att kroppen inte går ner på sparlåga verkar rätt rimlig. Det värsta är ju att det skulle betyda att det är ett allvarligt fel. {#lang_emotions_undecided}
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13