Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Solstrålen: Så skönt att ni har läkaren på er sida! Fantastiskt skönt med knapp måste jag säga, sååå mycket enklare att ge riktig barnmat. 

Simon är så duktig, säger inte ett pip när jag matar och är redan väldigt rädd om sin knapp! 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    solstrålen 76 skrev 2010-06-04 16:00:05 följande:
    Hur gör man när man ger riktig mat i knappen?
    Nu ger vi mixad och silad barnmat på burk (men inte så utspädd) eftersom knappen måste läka ordentligt först innan man kan experimentera med grövre konstisens.  
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    solstrålen 76 skrev 2010-06-04 16:40:11 följande:

okey så man måste fortsätta att sila eller är det bara i början, och räcker det sen att man bara mixar maten eller måste man spä ut den. Har man samma sprutor som till sonden?

Jag vet inte om man behöver sila maten sedan. Nu gör vi det för att vi inte kan ta ut knappen och skölja rent om det skulle fastna någon bit. Men man behöver inte spä ut den speciellt mycket. 
    Jag vet inte vad ni har för sond men vi hade en där det krävs en gänga på sprutan. Nu är det konformade sprutor som vi ska använda så vi får väl en leverans med diverse grejer om ett par veckor kan jag tro.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Låter helt suveränt michi! 

Sen beror det såklart lite på storleken på knappen också hur tjock mat man kan ge!

♥ Simon ♥
  • Skumboll

Vi åkte hem igår, lillemannen är pigg och springer omkring som ingenting. Skrattar när vi gör rent runt knappen för att det kittlas så... haha. 
    Däremot har han idag börjat kräkas. Ingen mat i princip utan det är bara slem som kommer upp. 
    Klart man oroar sig lite, men eftersom han inte tömmer magen så bedömer jag det inte som akut. Vi får se om det lugnar ner sig, kan ju vara magen som är ovan (idag är ju första dagen vi har gett normala mängder mat samtliga mål). Har vi otur är det magmunnen som påverkats av operationen, håll tummarna! 

♥ Simon ♥
  • Skumboll

Pipen: Han är inte sjuk i alla fall, så det kan vi nog utesluta. 
    Däremot tror jag att sambon gjorde maten lite fööör tjock och hade i lite fööör mycket energitillskott. På eftermiddagen har vi gett lite lösare mat och då har det gått finemang. 
    "Skönt" att höra att lille A också kräktes efter op, det är ju som du säger ändå en operation och man irriterar slemhinna och magen måste ju också påverkas. 

♥ Simon ♥
  • Skumboll

Blä, jag vet inte vad det kan vara men knappen sitter jättetight mot huden nu. Nutritionssyrran sa att det skulle bli precis tvärtom, att det skulle bli ett litet mellanrum mellan hud och knapp. Men den sitter verkligen jättetätt, och jag tror att det pga det har blivit rodnad runt. Dessutom är det alldeles hårt inne i magen, precis vid snittet. Har ringt sjukan nu så får vi se om vi måste in och kolla läget...

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    skruttan35 skrev 2010-06-07 09:40:37 följande:
    Skumboll - det ska vara ett mellanrum mellan knapp och hud, bra att du ringde så de får kolla upp det.
    Ja... 
    Redan på sjukan tyckte man (även kirurgerna) att knappen satt lite för tight. I sådana fall skulle man tar ur lite vatten ur ballongen, men de hade inte ens fyllt den full. Undrans om de satt in en för kort knapp...  undra om man ens kan byta när det är under läkning. Nåja, jag hoppas de ringder tillbaka snart.  
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Dietist låter ju så bra... men vad i hela friden ska hon göra för att barnet ska börja äta. Alltså, de är ju bra på att räkna ut vad barnet måste äta, men inte lika bra på att verkligen få barnet att äta. 
    Vi har varit i kontakt med matteam... tror jag. Vi har varit inlagda några gånger för observation... fast det var minsann ingen ur personalen som observerade så det har känts helt waste of time. Har fått mer eller mindre bra tips på hur jag ska få sonen att äta, inget har fungerat. Men nu har ju iofs sonen en diagnos också vilket inte direkt underlättar matsituationen.
    Jag hoppas iaf att ni kan få bra och vettig hjälp!!
    Vad behöver du göra för att sonen ska äta? Jag menar, om han bara sitter och tittar på maten.
    Och du, minimax är väl kanonbra? Dricker han det finns det ju egentligen ingen anledning att bråka så om riktig mat?  

♥ Simon ♥
  • Skumboll

Hu, vad negativ jag lät i mitt inlägg nu... verkligen inte min mening!!

♥ Simon ♥
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13