Inlägg från: Annica P |Visa alla inlägg
  • Annica P

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Bling: Hoppas så innerligt att ni får en lyckträff den här gången!!

kramizar: Beklagar verkligen! Det är så himla tungt, men man kommer igenom det. Begär utredning när du haft tre missfall! Läkare får tro vad de vill, men tänk om det finns något som går att åtgärda.

RamonaMaria: Välkommen hit, men beklagar din situation. Som Irma sagt finns det många bra exempel, men vägen dit kan vara olika lång.

miss nöjd: jag krävde hysteroskopi efter att ha fått info här på fl (det ska ingå i en utredning, men erbjöds inte "frivilligt"), sammanväxningar hittades och åtminstone mina gick att att åtgärda med två operationer. Nu får vi se om det ger effekt.

• Annica P

Någon som vet om man kan överdosera progesteron? Jag hade tänkt hoppa över vagiatorierna den här gången och köra krämen ProgesterAll. Men så pratade jag med en jourläkare som tyckte att jag skulle ta vagiatorierna istället, för att de är starkare. Jag vill testa krämen, men tror ni att två vaggisar plus kräm blir för mycket? Just nu kör jag en vaggis om dagen och kräm morgon och kväll.

Välkommen Äntligen dax! Tråkigt att du behöver vara här, men gemenskapen är något som jag uppskattar mycket. Jag känner heller ingen som haft mer än två missfall och jag är nu uppe i fyra (har dock lyckats få en son först).

• Annica P

Tack för råd Bettan! Usch, är tveksam. Dels tror inte min läkare stort på just progesteron (mer på fragmin och prednisolon), dels har jag haft två missfall trots vagitorier även om jag tagit för lite (receptmissen). Därför kändes det rätt att göra något annorlunda, dvs krämen istället. Dessutom verkar en del ta tre vagitorier om dagen, men de kanske har konstaterade problem.

Välkommen Javisst! Tyvärr kan jag inget om dina provresultat. Kan mer om misstag inom sjukvården även om jag faktiskt har en läkare som förskriver både Trombyl, Fragmin och Prednisolon. Det som finns receptfritt i Sverige är Albyl minor (blodförtunnande för att undvika mikroproppar). De flesta tror jag tar 1/3 tablett dagligen from ÄL. Titta i behandlingstråden i trådstarten för mer info. Stor kram!

• Annica P

Ramlar in här igen och har tyvärr inga goda nyheter. Vul förra veckan var osäkert, men ev ok. Dagens vul visar tom hinnsäck i v 8, så det femte MA:t är ett faktum. Orkar inte ens gråta längre. Lika tomt där...

Det skulle bara vara en sådan lättnad att få reda på orsaken. Min läkare är nu definitivt inne på immunologiska orsaker och det är vad jag tror också, men det finns ändå inget mer att göra i Sverige vad jag vet. Jag har haft kortison (predinisolon)  två gånger plus allt blodförtunnande och progesteron. Enda jag kan tänka är tidigare medicinering än start vid plus. 

Tänk om man kunde få facit. Är det helt meningslöst att lägga mer energi på graviditeter? Kanske bättre att till 100% ta hand om den son som finns samt sambo och sig själv.

• Annica P

Tack alla! En viktig anledning till att detta är det "lättaste" missfallet är allt stöd och samhörighet på FL. Det är underbart att ha! IRL finns ingen som varit i närheten av dessa upplevelser.

grisolle: du har helt rätt, jag skrev i en annan tråd att jag vet att jag har ett priviligierat liv. Många här i världen skulle med lätthet byta ut sin situation mot denna. Så jag är tacksam för det jag har.

Tack för läkemedelstipsen! Alltid skönt när fler har läkarråd för förebyggande medicinering. Har ju tänkt så förut, men inte orkat engagera mig denna gången och vi blev snabbt gravida. Blev dessutom avrådd av landstingsgurun när jag föreslog just det. Men han trodde ju bara på otur... Tror i alla fall min läkare fortsatt skriver ut det jag vill. Men Bettan, vad var hcg-preparatet? Det var nytt för mig.

miss nöjd: jo, vi har gjort en rätt grundlig utredning och två saker har kommit fram. Positivt test på cardiolipinantikroppar, men jag har krävt ytterligare två test av detta efter missfall och då var det negativt. Även massor av reumatologiska tester gjordes i samband med första testet. Den andra upptäckten var att jag hade sammanväxningar i livmodern, antagligen pga två skrapning i samband med missfall, och dessa opererades i höstas. Så, det finns inte mycket att gå på och jag har två eller tre gånger medicinerat med det mesta som finns i Sverige, dock först från plus (förutom Trombyl som jag tar konstant).

I helgen ska jag med jobbet till Stockholm. Hoppas på att inte förblöda där, även om den delen inte börjat än. Ska som en second opinion gå på en kinesisk klinik och höra vad de skulle föreslå och se som orsaker.

Tack och kram!

• Annica P

Tack Irma och Bettan för tips! Inget av mina tre test av antikropparna har tagits när jag varit gravid, så om det blir några fler gravidomgångar skulle man kunna be om ett ytterligare test i samband med det. Intressant! Min läkare skulle kolla med en norsk kollega som tydligen forskade på just antikroppar och kanske hade fler sorter att tipsa om.

Den kinesiska kliniken jag besökte rekommenderade örter för att stärka kroppen istället för den typ av medicin jag tagit tidigare. Visst skulle man kunna testa. Inget av det jag fått har gett resultat hittills, men det är svårt att veta vad man ska tro. Någon som har någon uppfattning om dr Yang i Stockholm?

Välkommen Jenna! Tufft med en gravid syster samtidigt. Hon bör förstå att det är en svårt för dig, även om de som inte råkat ut för något liknande har svårt att sätta sig in i situationen. Hoppas att utredning och Lennart B kan hjälpa er. Jag tipsar också om länkarna i trådstarten där det finns medicinsk info och många historier som slutat lyckligt, t ex BettanB alldeles nyligen.

• Annica P
    Irma skrev 2011-03-21 20:31:58 följande:
    AnnicaP: Spännande med österländsk medicin! Har hört talas om Dr Nie (osäker på stavningen), men inte Dr Yang.  Vad hade denne Dr Yang för teori?
    Det var inte så jättelätt att kommunicera med henne, blev rätt osäker på hur mycket hon förstod av allt jag sa. Men i alla fall handlade det om obalanser i kroppen, dock inga våldsamma i mitt fall, och jag har förstått att njurarna anses ha särskild betydelse. Så hon blandade till påsar med stärkande örter (stora växtdelar, bl a ginseng, inte några små kryddblandningar inte). Detta ska till viss del stekas och sedan kokas i två omgångar till te. Pga denna omständiga hantering har det inte blivit av än. Men ska bli spännande och se om man känner någon effekt.
  • Annica P

nettan: välkommen! Otroligt att de kan vara så nonchalanta med så många missfall! Upprepade missfall, dvs tre på rad, ska ge rätt till utredning. Du borde kunna hitta någon som håller med om det.

Jag har gjort utredning och fått diverse mediciner (mest "i blindo", i fall att det ev skulle hjälpa) samt operation av sammanväxningar i livmodern, men inget har funkat hittills. Går bara och väntar på att det femte missfallet ska dra igång...

Äntligen dax: lider med dig. Usch, det är så jobbigt när det händer en massa annat elände förutom just själva missfallet. Kram!

• Annica P
    RamonaMaria skrev 2011-03-23 19:16:27 följande:
    Hallå tjejer! Nu har jag fått min progesterall-salva. Men nu undrar jag lite när i cirkeln man ska använda den!
    Någon som vet?!
    Fick du ingen instruktion? Jag köpte från whiteday och fick en instruktionsfil, se klipp nedan. Det finns dock fler allmänna instruktioner. Kan inboxa om du vill.

Vid graviditet/försök till graviditet

Du tar krämen de två sista veckorna i varje cykel (med början dagen för ägglossning), 2 gånger om dagen, och du slutar med den om din mens kommer och börjar inte igen förrän 2 veckor senare (alltså vid nästa ägglossning). Om du blir gravid fortsätter du att smörja dig 2 veckor till, morgon och kväll, med en stor ärtas storlek varje gång. När du varit gravid i 4 veckor tar du krämen det första du gör på morgonen, en gång mitt på dagen och det sista du gör på kvällen. En ärtas storlek varje gång.

När du tagit krämen sammanlagt i 15 veckor så trappar du under en vecka ner till att ta

2 gånger om dagen igen. Detta för att nu tar moderkakan över tillverkningen av progesteron och den tillgången av progesteron är säkrare. Sedan fortsätter du till en vecka innan beräknad förlossning och då slutar du helt.

Ca en vecka innan förlossningen startar så går progesteronhalten drastiskt ner i kroppen. Därför får du inte sluta att smörja dig tidigare i graviditeten för då kan kroppen tro att förlossningen ska starta.

Blir du deppig efter förlossningen kan du ta lite progesteron igen några dagar, men under amningen är det andra hormoner som är aktiva så då ska du inte använda progesteronkrämen
  • Annica P

Suck Äntligen dax! Vilken pärs! Det är nog en bra idé att låta kroppen vila ett litet tag. Krya på dig!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14