Inlägg från: Annica P |Visa alla inlägg
  • Annica P

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

MammaSusan81 skrev 2010-10-16 18:03:18 följande:
    Hysteroskopi är det då de spolar äggledare för att se så det är fri passage?

Kan man få sammanväxter pga många tidiga mf också? (mellan veckorna 7-5?)
    Jag hat gjort en spolning av äggledarna -03 el om det var -04 då var allt ok, men mellan 05-10 har jag vad vi vet haft 9st mf.
    Nej, det var en koll av livmodern, "från insidan". Jag hoppas få fler svar framöver om det kan uppkomma av "vanliga missfall" eller mer troligt av skrapningar. Läkaren sa bara missfall och det gick inte att komma på alla följdfrågor på de tre minuter vi satt där och jag dessutom nyligen vaknat upp från narkosen.

Dessutom fick jag utskrivet Progynon som jag inte vet syftet med. Min tolkning var att det skulle underlätta en riktigt läkning i livmodern efter operationen.

Daniela: Det är inte svårt att tappa gnistan när livet kommer med dessa obehagliga överraskningar. Hoppas att du hittar din väg ur det hela.

Dara: välkommen hit, inte för att det är här man vill vara, men det finns stöd av andra i samma situation. Håller tummarna för att du får ett bra värde på nästa test.

Lycka till ni andra som kämpar mot dåligt bemötande!
  • Annica P

Lider med dig Irma!  Det är fruktansvärt att inte veta och se dessa oroväckande tecken. Som vi alla vet måste det ju inte alls betyda något illa, men med dåliga erfarenheter så... Hoppas att du inte tar ut ett missfall i förskott, men vet så väl hur det är. Stor kram!

Själv befinner jag mig i någon typ av ingenmansland mellan två livmoderoperationer/undersökningar (sammanväxning). Äter progynon, som jag i och för sig inte känner av. Har fått kallelse till undersökning nr 2 den 22/11.

Något helt annat. Finns Pergotime på apoteken igen nu?

• Annica P

mojutten o Irma: En operation är klar (hysteroskopi som blev operation) och nästa är 22/11. Förhoppningvis är allt ok då annars får han "skära isär" det igen. Hur lång tid man måste vänta efter det beror förstås på hur det ser ut. Är allt ok borde det väl vara fritt fram, annars antar jag att ytterligare undersökning väntar efter 6 v igen. Då har det snart gått tre år sedan vi började... Suck.

Irma: vid senaste missfallet testade jag hcg med en dags mellanrum. Det kan vara för kort för att visa något enl min läkare, men i mitt fall steg hcg alldeles för långsamt, så det gav svar. Håller tummarna hårt!

Kram sushikatten! Hoppas att ni har mer tur på egen hand. Den 10/11 ska jag träffa landstingets mest erfarne läkare inom området och ställa alla mina frågor, t ex hur medicinering kan ske för att förebygga bäst. Jag har inte tagit fragmin, progesteron och prednisolon förrän vid plus, men undrar om jag borde börja tidigare. Trombyl tar jag konstant. Nu kanske min livmoder ändå satt stopp, så att inga mediciner i världen kunde ha hjälpt. Återkommer när jag vet mer.

• Annica P

Mula: jag sitter med tårarna rinnande. Att det ska behöva vara så hopplöst för vissa. Jag hoppas att du kommer över den akuta sorgen och sen kan leva med att det blev som det blev. Men det är inte lätt.

Många kramar

• Annica P

Härligt Bling! Så himla skönt att höra. Det är er tur nu!

Hoppas på all tur för dig sushikatten. Det är en berg- och dalbana som långsamt planar ut tycker jag. Djupa dalar i början, med ok stunder och långsamt går det bättre och bättre även om sorgen finns där.

• Annica P

Stort grattis Irma! Vad skönt! Nu fixar ni det här.

Mula: skönt att höra att du ser positivt på alternativet, att det finns ett annat sätt, och du vet redan hur bra det kan bli. Sen får man vara ledsen och sörja emellanåt.

Härligt med Odd och Bettan som visar vägen. Mer än halvvägs!

• Annica P

Bling: vad ledsen jag blir! Varför kunde det inte fungera den här gången? Skit, skit, skit.

Mojutten: Hoppas det är en tillfällig svacka och du snart får känna dig glad igen. Just distansen som du skriver om är väldigt skön när man hittar den.

Kramar till alla

• Annica P

Åh, vad skönt Irma! Det ska gå bra nu!

Gott att höra Mula. Grattis till din son som fått en så bra mamma och till dig som fått ta hand om just honom.

• Annica P

Idag fick vi vårt möte med landstingets mest erfarne läkare och det blev mest ett "jaha"... "Utredningen har skötts bra och visar inget speciellt" (mer än något högt TSH en gång, kardiolipinantikroppar en gång och sammanväxningar i livmoderna efter att jag propsat på hysteroskopi).

Slutsats: det bara råkar vara så att just dessa ägg och spermier som träffats dessa fyra gånger inte varit livsdugliga. Slemhinnan mättes till 8,5 mm (ätit progynon) och det skulle också vara ok. Jag tycker nämligen att mensen är väldigt sparsam. Vid ny graviditet medicinering med trombyl, fragmin, progesteron och prednisolon. Dock ingen medicinering med annat än trombyl förrän vid plus. Just detta är jag tveksam till, det verkar som många medicinerat från ÄL eller ännu tidigare. Min vanliga läkare tyckte det var ok med Fragmin före plus.

Inte för att jag hade stora förhoppningar, men att femton gånger få höra hur stora chanser vi fortfarande har utan att något nytt tillkommer hjälper inte stort. Känner mig rätt ok, men visst är det tröstlöst ibland. Väntar nu på hysteroskopi nr 2 den 22/11. Ok eller ny operation? Tiden går och åldern späder på problemet. Han berättade att vid ivf-befruktningar kan så stor del som 70% av de befruktade äggen vara livsodugliga. Detta skulle alltså vara orsaken, men ändå är våra chanser "mycket goda". Trot den som vill Rynkar på näsan. Nu blev jag depp när jag sammanfattade dagen...

• Annica P

Tack Mula!

Irma: Nu är det ju inte dags på ett tag än pga operation, men jo, jag funderar på att ta i alla fall lite pred och fragmin strax efter ÄL. Tror inte de har koll på hur mycket av recepten som jag skulle ha använt redan, men det går ju inte många månader. Egentligen var det bara progesteron som han argumenterade emot att ta tidigare, även om han inte rekommenderade något annat heller.

Kram alla!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14