• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • qatteriin

Bettan: Tack för hjälpen! Japp SU är det som gäller, iaf för tillfället. Jag ska satsa stenhårt på att få hjälp med detta - det blir ju som det där berömda halmstrået när man väl hittar nåt... :P Hoppas bara de skyndar på sig med proverna den här gången, min kompis som är distriktssköterska säger att sköldkörtelprover tar 3-4 dagar att få svar på... Känns faktiskt som att de bara gör nåt när man skickar klagobrev - vi fick tid för uppstart när jag klagat och nu fick jag mina resultat när jag bad att få ut journalen. Hur gör de sitt jobb där uppe egentligen? Och jag tror förresten inte det är så många läkare som läser forskning om de inte får den upptryckt i nyllet, iaf inte i den utsträckning de borde...

MtA: Tack för tipset, hittade den själv när jag googlade och skrev ut den bara för att ha den! ;)

• BettanB

qatteriin: Ja, ännu har jag inte hört någon med habituell abort som är nöjd med hur man behandlats på SU. De är verkligen ruskigt inkompetenta på det området. Jag orkade inte ens skicka klagobrev (även om jag vet att många kommit fram den vägen, vilket är helt sjukt) utan valt att hitta andra vägar istället.

Sorg i BettanMansion.
  • Annica P

Här kommer en till som morrar, men kanske också fått hopp.

Idag har jag varit på hysteroskopi, livmodersundersökning. Efter fyra missfall har jag ännu inte blivit erbjuden det utan det var först efter att jag fått en massa info här på fl som jag bad om det. Inga problem, jag har fått det mesta jag bett om, men problemet är att man själv måste komma med initiativet! Fragmin och prednisolon har jag blivit erbjuden men många andra tester och just denna undersökning hade inte hänt annars.

För vad hände, jo läkaren hittar sammanväxter mellan fram- och baksidan av livmodern. Detta kan mycket väl förklara missfallen! Ok, där ändrades förutsättningarna igen... Frågan är när det uppkom, enligt läkaren kunde både förlossning (1) och missfall (4) ha orsakat detta. Men inte kan väl läkare göra skrapningar utan att upptäcka det? I så fall måste det ha hänt efter andra missfallet och då hade jag ju i alla fall två missfall beroende på andra faktorer. Ja, suck, men något har i alla fall hittats och om sex veckor ska det kollas att det inte läker ihop fel igen. Jag får fråga mer då.

Någon som varit med om något liknande?

• Franka
    Annica P skrev 2010-10-15 21:08:54 följande:
    Här kommer en till som morrar, men kanske också fått hopp.

Idag har jag varit på hysteroskopi, livmodersundersökning. Efter fyra missfall har jag ännu inte blivit erbjuden det utan det var först efter att jag fått en massa info här på fl som jag bad om det. Inga problem, jag har fått det mesta jag bett om, men problemet är att man själv måste komma med initiativet! Fragmin och prednisolon har jag blivit erbjuden men många andra tester och just denna undersökning hade inte hänt annars.

För vad hände, jo läkaren hittar sammanväxter mellan fram- och baksidan av livmodern. Detta kan mycket väl förklara missfallen! Ok, där ändrades förutsättningarna igen... Frågan är när det uppkom, enligt läkaren kunde både förlossning (1) och missfall (4) ha orsakat detta. Men inte kan väl läkare göra skrapningar utan att upptäcka det? I så fall måste det ha hänt efter andra missfallet och då hade jag ju i alla fall två missfall beroende på andra faktorer. Ja, suck, men något har i alla fall hittats och om sex veckor ska det kollas att det inte läker ihop fel igen. Jag får fråga mer då.

Någon som varit med om något liknande?
    Yes - jag har opererats för det. Sammanväxten upptäcktes efter missfall nr 4 och de sa samma sak till mig: de vet inte när det uppkom. Jag fick två missfall till efter, men sen släppte det!
  • Daniela01

jag tror jag har hamnat i en "skaffa-barn" depression.. som om all ork bara försvann :(

• Irma

Annica: Inte kul. Men vad bra att dom hittat det! Har själv börjat fundera på hur man ser ut där inne, efter fem skrapningar. 

Daniela: Vet inte vad jag ska säga. Är ett helvete allt dethär *stor kram* 

• Daniela01

det kanske är en kombination med att det börjar bli mörkt ute och så känner man bara att, det här går ju inte, och ja.. känner mig lite gnällig nu hehe.. men det går förhoppningsvis över :)

• BettanB

Annica: Hoppas att de fick bort den nu och att det faktiskt kan förbättra chanserna avsevärt till nästa försök. Det är kanske inte hela förklaringen till dina missfall, men det skulle ju kunna vara en delförklaring till att du fått upprepade missfall.

Daniela: Usch och fy. Been there, felt that. Ingenting att känna sig gnällig över. Jag gick på SSRI hela våren för att det helt enkelt blev för mycket (förvisso var det min hunds död som slutgiltigt puttade mig över kanten, men..). Inget konstigt alls när man är i vår situation. Tveka inte att söka hjälp om det blir för jobbigt! *kram*

Sorg i BettanMansion.
  • MammaSusan81

Hysteroskopi är det då de spolar äggledare för att se så det är fri passage?

Kan man få sammanväxter pga många tidiga mf också? (mellan veckorna 7-5?)
    Jag hat gjort en spolning av äggledarna -03 el om det var -04 då var allt ok, men mellan 05-10 har jag vad vi vet haft 9st mf.

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • grisolle

Daniela01: Jag vet precis hur du känner dig - vissa perioder orkar man helt enkelt inte med något alls! Det är svårt att komma med några tips men för min del brukar det gå över när jag försöker fokusera på annat i livet ett tag (jag vet, inte lätt!) eller tänka på hur bra man har det när det gäller andra saker (förutom just försöken att bli förälder)... Hoppas att du snart känner dig bättre igen!

quatterin; Det var snabba besked, en månad bara! Vad tog de för prover på er då? Vi fick ju ringa och tjata och efter 4 månader bokade barnmorskan in oss trots att läkaren inte gett klartecken för besök, och då kunde hon ändå se att alla provsvar kommit in... Skrev du ett klagobrev som gjorde att ni fick svar tidigare?

Jag funderar starkt på att skriva och tala om för ledningen vad vi tycker om det bemötande vi fick på SU, både vad gäller väntetider och vad vi fick "hjälp" med, vet dock inte om det gör någon nytta...

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14