• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • grisolle

Grattis Irma!

Buster; jag förstår dig, ibland orkar man inte skriva utan bara läsa, men det är helt ok också!

Själv har jag suttit hela kvällen och laddat upp med argument inför läkarbesöket imorgon, jag återkommer med rapport...

• Odetta

GRATTIS IRMA!

LYCKA TILL sushikatten!

*och kramar till er alla*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Vilja våga kunna
    Irma skrev 2010-10-12 19:01:11 följande:
    Hej tjejer!

vet ni, jag är gravid igen

Sushikatten: Hur gick det med ÄP?

Mula: Hur går det? 
    Härligt!! Grattis i massor!
  • Syrling

Grattis Irma, hoppas att pred gör all skillnad den här gången!

Är också inne och läser allt, har inte haft så mycket att skriva de senaste veckorna bara. Tiden tickar på och jag försöker ta det dag för dag. Går var fjärde vecka i HBG på TUL nu.

• grisolle

Fy vilken besvikelse detta läkarbesöket var! Jag hade ju hoppats få några svar eller hjälp att komma vidare men den enda rekomendationen var: hem och försök igen - skulle ni få ytterligare två missfall KANSKE vi kan få komma tillbaka... Läkaren sa att alla provsvaren var normala men jag har inget vidare förtroende för honom så nu behöver jag er hjälp mer än någonsin!

Jag begärde att få provsvaren uppkopierade och fick med mig dem hem direkt så jag vill gärna ha er hjälp att tolka svaren - är de verkligen helt normala eller finns det något att gå vidare med? Jag förstår inte heller vad allt innebär så om någon vet får ni gärna förklara lite, tack!

Fosfolipidantikroppssyndrom (ELSA):
    Ak mot B2-glykoprotein 1 igG: NEGATIV
    Ak mot kardiolipin igG: NEGATIV

Kromosomutredning
    Konventionell cytogenetisk analys på G-bandade metafaser efter 72-96 timmars odling av lymfocyter. 11 analyserade metafaser. Kromosomkvalité: 400 band.
    46,XX (mig)
    46, XY (min man)

Koagulationsprover (?)
    P-APTT: 29
    P-PK: 1,0
    P-dRVV screen: 0,85
    P-dRVV tid: 32,9
    P-dRVV ref: 38,8
    APTT och resultat vid dRVV-test (dilute Russel Viper Venom) talar emot förekomst av lupus antikoagulens. Inga hållpunkter för förekomst av kardiolipinatikroppar av igG-typ eller B2-glykoprotein I-antikroppar (analyserat på Immunologlaboratoriet)

Sköldkörteln;
    S-T4 fritt: 20
    S-TSH: 0,22

Det enda jag förstår är att TSH är lågt (har opererat bort sköldkörteln för många år sedan och medicinerar med levaxin dagligen) men det är ju bättre än att det är för högt.

Men vad betyder allt det andra? Det verkar ju som om de testat något som har med immunförsvaret att göra men jag gissar att det inte är lika heltäckande som Dr. Beer förespråkar...

Och kanske viktigast... vad gör man nu?? Går privat, ber om fler prover eller gör som läkaren tycker och försöker igen... suck...

(Det blev väldigt långt men jag hoppas att några av er med mer erfarenhet orkar läsa och svara, jag uppskattar det verkligen!!)

• Irma
    tack för alla grattis Att mina läskiga eksem (som jag får på händerna) som brukar blossa upp när jag är gravid håller sig borta tar jag som ett bra tecken. Måste ju betyda att prednisolonet kan hålla andra läskiga grejer i schack! jag är hoppfull

Sushikatten: Är det som en  väntan efter ÄL nu då? 14 dar? (är dåligt insatt sorry)

Buster: *kram* ibland orkar man inte bara.

Grisolle: Förstår din känsla precis! Som om kriget har startat! Vet inte om det är något av dina provsvar som avviker . Någon annan kanske vet. Och hur fasen kommer man vidare från ett stolpskott på repro? Det är helt sjukt att man ska vara hänvisad till någon slags slump huruvida man får testa fragmin/innohep eller prednisolon  Kanske fråga Bettan om den där läkaren som gjorde LIT på SU ?
  • MammaSusan81

Kikar in i tråden & hoppas få lite råd & ser att Irma har plussat Grattis!!

I morgon ska jag till gyn & tänkte försöka få utskrivet prednisolon, trombyl & fragmin 5000ie (heter det så?).
    Jag fick ännu ett tidigt mf då jag skulle haft mens kom blödningen, så för varje gång jag har blivit gravid har jag fått mf tidigare & tidigare, första gången kom jag till vecka 7+, sedan 6, 5 & 4.....

Vilken dos av prednisolon ska man ta är det  10mg per dag strax efter äl till plus sedan 20mg?
    Behövs calcium? Hur mkt isf?
    Tycker ni jag ska be om progesteron också fast vi inte gör ivf eller något nu?

Något annat viktigt som jag har glömt?

Någon som har sparat studien som tidgare funnits på nätet (allt om barn- sidan tror jag) där det stod om forskningsresultat  på prednisoloon & upprepade mf, hade velat visa den i morgon.

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • Irma

Syrling: Härligt att höra att det går som det ska

Bettan: tack för fyrklövern Måste ju betyda någon slags tur nu då... Kanske borde fixa någon slags presentation också.  

• Irma

MTA: Har du läst Beers bok? Har för mig att det står något om att när missfallen kommer tidigare och tidigare så beror det på immunologiska orsaker.... Bettan har nog bra koll. 

Jag blev ordinerad 10 mg prednisolon från dag 9 i cykeln. Läkaren tyckte inte att jag behövde extra calcium, men tar det ändå. Någon kombinerad tablett från apoteket med både kalcium och d-vitamin.

Progesteron vet jag inte. Kanske bra att stödja? Om dom ger sig av tidigt. För min del såg det bara likadant ut trots progetseronet... 

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14