• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Mula69

Irma; Tack för lyckönskningen!

Tycker det är så trist att behöva läsa om hur svårt det ska vara att få kompetent hjälp här i Sverige och då menar jag inte att klagomålen är trista utan föremålen för klagomålen.

• qatteriin

grisolle: Jag hade begärt ut kopia på min journal, skickade brevet i torsdags. Fredag eftermiddag ringer läkaren och säger "du var visst lite intresserad av att veta hur dina prover såg ut". Tro fan det! Sköldkörtelproverna tar 3-4 dagar att få svar på enligt min vän som är sjuksköterska, så dem har de garanterat haft ett tag. Trombofiliproverna tar längre tid enligt läkaren på SU, men hon hade dem igår och då såg de bra ut. Jag bad dem ta b12 oxå och det såg jättebra ut enligt läkaren. Kromosomanalysen väntar vi fortfarande på, räknar med att det dröjer minst en månad innan de är klara. Jag tror definitivt inte jag hade fått veta nåt så tidigt om jag inte hade legat på och begärt ut journalen. Jag vet inte om det var några mer prover de tog, men jag lär få veta det när jag fåt ut journalen. Ser fram emot det... :P
    Jag tycker absolut att du ska skriva och ge dina åsikter. Ju fler som gör det desto större chans att de gör nåt åt det, även om jag kände när jag skickade mitt första klagobrev att det kändes lite fånigt och "nämen inte ska väl jag...". Oavsett om de gör nåt åt det så känner jag att jag har gjort vad jag kan för att de som kommer efter ska få det bättre än vad vi fick det, och det gör det marginellt lättare för mig att tackla alltihop.

• Dara01

Hej,

Här kommer en ny medlem..tyvärr.... Jag har fått två missfall (v5 och v6) på ett år, det senaste i april i år. Har sedan i sommras haft babyförsöksförbud för att få ner mitt TSH värde till under 2,0. Testar igen imorgon, och håller tummarna. Jag har fått progesteron utskrivet för eventuell ny graviditet men jag vill förskra mig om att jag gjort allt jag kan innan vi försöker igen. Själen klara nog inte av ett missfall till.

Ni tjejer verkar har bra koll på läget å jag undrar om ni kan ge mig lite ledtrådar när det gäller prednisolon och fragmin.
    Hur får man det utskrivet och vilka prover måste man ta för att kunna få diagnos? och vet någon vad för eventuella biverkningar på ett foster de kan ge?

• BettanB

Dara: Hej och välkommen. Beklagar dina missfall. Hur högt TSH hade du eftersom du fick förbud att försöka tills det gått ner? Tänker att det med stor trolighet i så fall kan vara orsaken till dina missfall; vore jag som dig hade jag väntat på att skk skulle komma i balans och sen försöka igen utan att ta till något annats (än på sin höjd progesteron). Hur som helst lär det bli svårt att hitta en läkare som skriver ut mer efter "bara" två missfall då det ju krävs minst tre mf/ma för att få diagnosen habituell abort och därmed rätt till utredning.
    Men jag tror som sagt att du kan ha gott hopp bara du får ner ditt TSH under 2,0.

Sorg i BettanMansion.
  • grisolle

quatterin; Mm, det bekräftar ju bara vad man anat - man måste verkligen ligga på för att det ska hända något! Kromosomprovet är ju det som tar längst tid att få svar på och det som gjorde att vårt återbesök dröjde, även om svaren som sagt legat klara ett tag innan vi ringde och tjatade till oss en tid...

Vi funderar faktiskt på att ta med provsvaren vi fått från SU och gå privat för att få ett andra utlåtande eftersom vi inte kände att vi litade på vad läkaren sa. Vill också se om de verkligen inte finns fler tester som vore bra att ta eller om de inte ändå kan hjälpa till med läkemedel såsom progesteron (som SU vägrade för att läkaren menade på att det inte finns BEVIS för att det hjälper...) Ska också se om jag kan plita ner ett brev till ledning för SU ang vårt bemötande, det ligger ju lite i att man vill att kommande patienter ska få ett bättre bemötande än vad vi fick.

• qatteriin

grisolle: Ja, det är faktiskt en av anledningen till att jag begär ut min journal, att jag vill ha en second opinion från en utomstående. I mitt fall tänkte jag fråga min tyska gynekologkontakt, och leta lite själv här och där för att jämföra mina provresultat... :P
    De sa till oss när vi var där att vi inte skulle höra nåt alls innan kromosomanalysen var färdig, om allt såg normalt ut. Men nu fick ju jag veta ändå eftersom jag tjatade. :P

• Annica P
    MammaSusan81 skrev 2010-10-16 18:03:18 följande:
    Hysteroskopi är det då de spolar äggledare för att se så det är fri passage?

Kan man få sammanväxter pga många tidiga mf också? (mellan veckorna 7-5?)
    Jag hat gjort en spolning av äggledarna -03 el om det var -04 då var allt ok, men mellan 05-10 har jag vad vi vet haft 9st mf.
    Nej, det var en koll av livmodern, "från insidan". Jag hoppas få fler svar framöver om det kan uppkomma av "vanliga missfall" eller mer troligt av skrapningar. Läkaren sa bara missfall och det gick inte att komma på alla följdfrågor på de tre minuter vi satt där och jag dessutom nyligen vaknat upp från narkosen.

Dessutom fick jag utskrivet Progynon som jag inte vet syftet med. Min tolkning var att det skulle underlätta en riktigt läkning i livmodern efter operationen.

Daniela: Det är inte svårt att tappa gnistan när livet kommer med dessa obehagliga överraskningar. Hoppas att du hittar din väg ur det hela.

Dara: välkommen hit, inte för att det är här man vill vara, men det finns stöd av andra i samma situation. Håller tummarna för att du får ett bra värde på nästa test.

Lycka till ni andra som kämpar mot dåligt bemötande!
  • qatteriin

Hejsan!
    Varför är det plötsligt så mycket bebisar runtomrking en när man skulle göra vad som helst för att få en själv? Jag vill släppa tankarna på att jag skulle ha haft en egen knodd nu, men jag lyckas fan inte! Det är så frustrerande!
    Nu går jag och väntar på resultaten från mitt andra sköldkörtelblodprov som jag tog igår. Sköterskan sa att det skulle ta ett dygn att få svar på det. Med andra ord har de vetat sen ungefär 17 september hur pass högt jag ligger... Irriterande det oxå. I morgon ska jag ringa och tjata hål i huvudet på dem igen. Cool Hoppas kunna få lite medicin så jag vaknar upp ur den här koman jag känner, det är som att det flyter kola i blodådrorna på mig... Det enda jag orkar är att bli irriterad, men inte ens det kommer längre än ut genom tangentbordet. Skrikandes Vet inte om det har med TSH:t att göra eller om det bara är alltings jävlighet... Hoppas på det förra förstås, för det är lättare att åtgärda!

Hoppas allt är så bra som det kan vara med er andra! Daniela, jag känner med dig! Dara, välkommen hit och lycka till med ditt TSH!

• mojutten

Jag håller med Qatteriin, dessa satans bebisar och gravidmagar. Har just fått reda på att en av mina vänner väntar tvillingar!! Just nu är jag glad att vi bor en bra bit från varandra. Har alltid önskat mig tvillingar i hemlighet.

• BettanB

qatteriin: Kan ju vara TSH som spökar; man blir onekligen trött och seg när det stiger. Jag märker det direkt, för jag blir trött och hängig och så värker det i lederna (främst händerna och axlarna).

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14