• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • TantTingeling

Längtan efter liten: Jag är utredd utan att man hittat något, men naturligtvis så har de ju inte kollat immunologiska faktorer, eftersom jag är utredd i Sverige. Hur som helst så har jag redan testat kortison, så jag tror inte att jag lyckas nångång oavsett.

Vi vet inte om vi vill adoptera, men vi drar ändå igång processen, jag är närmare 35 och min man är närmare 40  så vi kan inte vänta till vi känner oss redo och vet om vi vill, adoptera. Vi är helt enkelt för gamla för att ha tid att fundera klart. Så vi ställer oss i kö och drar igång utredningen. Om det sen slutar med att vi väljer att inte adoptera det vet jag inte, men då har vi iaf möjligheten.

Grisolle: Jag älskar oxå bastu, men har valt att ta det lugnt då jag varit gravid. Jag bastar fortfarande, men inte lika varmt och inte lika länge.

Irma: Tack, för både gratulationer och beklagande. Hur känner du inför det här med hur många vändor man orkar. Du har ju liksom jag haft 5 st, om jag inte missminner mig. Jag själv känner att jag orkar nån vända till, men jag känner tillika att hoppet inte riktigt finns där längre. Känner att jag kan väl lika gärna bli gravid och få missfall igen som att gå och ha mens varje månad, för mig känns det nästan som normaltillståndet med dessa on-off graviditeter.. Sist jag var gravid så var jag inte särskilt glad, och inte särskilt hoppfull heller, även om jag hoppades mkt på min ihopkokade behandling. Men har man testat progesteron, trombyl, innohep, pregnyl, folsyra, ssri OCH kortison utan resultat, då är väl ändå loppet kört...

• grisolle

Mm, jag lutar åt samma slutsats som ni vad gäller bastu, att i så fall inte basta så länge eller varmt...

Annica P: Välkommen hit, här hittar du många som gått igenom samma sak som du (även om jag själv inte är i närheten av många av de andra tjejerna vad gäller erfarenhet av behandlingar ännu...). Vet tyvärr inte om hormonspiral kan påverka, de säger ju att när man väl tagit ut spiralen så ska kroppen återställa sig och blir som innan. Har du haft 4 missfall på rad? Du skriver fem graviditeter, gissar att du har ett barn då?
    Jag har också kännt den där hopplösa känslan efter varje ett av mina tre missfall, på något sätt orkar man ändå gå vidare fastän man inte tror det när det är som värst... Kanske låter klämkäckt men så har det varit för mig, efter ett tag tar längtan efter ett barn över och man orkar en vända till, är inte den naturliga driften att föröka sig märklig så säg?

• BettanB
    grisolle skrev 2010-08-23 19:50:50 följande:
    Kom att tänka på en sak när jag var och tränade idag, hur gör ni andra med bastu när ni är gravida? Jag älskar att basta men vet inte om det kan öka risken för missfall? Googlade lite om det och då står det att det inte är farligt men å andra sidan står det att man kan träna, hålla igång, ha sex mm precis som innan graviditet och det vet jag att vissa av er har fått råd att vara försiktiga med när man haft många missfall.
    Någon som vet eller har en teori?
    Nope, ingen bastu för min del. Har läst att man skall avstå från varma bad, bastu etc under graviditet, så det kör jag på.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Hej och välkommen in, Annica. Nej, har inte hört något om hormonspiral ur det perspektivet.. Hmm.. Och du verkar ju redan köra med det tunga artilleriet vad gäller behandling. Hur kommer det sig att du fått den möjligheten? När har du börjat medicinera och vilka doser har du kört med? Jag tar f.ö. detsamma, med tillägget levaxin (och SSRI fram till v.12).

Sorg i BettanMansion.
  • Irma

AnnicaP: Välkommen!

TantT:  Ja, jag har haft 5 MA. Jag känner mig inte färdig med försökandet. Har inte fått testa med prednisolon. Förstår känslan att nu får det vara nog. Vi har tagit paus ett halvår nu. Har fått lite andrum och det var så skönt. Känner lite ångest för att hoppa in i "snurran" igen. Men längtan är starkare! Ska tillbaka till läkaren i mitten på september. Får se vad nästa steg blir då... Funderar på London om vi inte får något vettigt härhemma. Men det är också en jäkla process att dra igång. Å allt suger energi ur en    

• Annica P

Tack för välkomnanden!

Jo, först ett barn och sedan fyra MA på rad under rätt exakt två år. Helt ovetenskapligt vill nog min kropp inte vara gravid. Den första graviditeten förflöt bra förutom att jag var helt förbi av illamående, därmed dåligt näringsintag och följder som ständiga förkylningar. Dessa protester övergick sedan till att lyckas bli av med fostret direkt istället. Så känns det tyvärr.

Har nog haft relativ tur med den läkare som velat testa de mediciner jag haft. Redan efter andra missfallet gjorde hon en del av de tester som ingår efter upprepade missfall. De läkare jag träffat akut har krasst konstaterat att det krävs tre missfall för åtgärder (förutom Progesteron som nämndes efter det andra). Det som hittades i utredningen var cardiolipinantikroppar, allt annat som testats ska vara ok. När jag tjatade mig till ett test till av antikroppsnivåer fanns det inga, vilket ledde mig tillbaka till ruta 1.

Trombyl äter jag konstant liksom TrioBe. Progesteron 400 mg, Fragmin-sprutor 2500 enheter och Prednisolon 20 mg (hög dos sägs det) från plus. Pratade med läkaren om Fragmin från ÄL och visst kunde jag testa det enligt läkaren. Gjorde det bara en månad, sedan fick jag beskedet om nollvärde i antikroppar och la ner. Dessutom pga att hela magen var ett stort blåmärke (det gick bättre nu). Hur tar du BettanB? Vid ett ev nytt försök kanske alla mediciner ska tas från ÄL eftersom det skiter sig så tidigt i processen. Har även tagit Pergotime då MA nr 3 tog nästan ett år att få till.

Jättetacksam för era synpunkter. Har läst om Innehep och Pregnyl. Vad är det?

• BettanB
    Annica: Jag tar bara 10 mg pred, men började vid äl. Tar innohep istf fragmin (ungefär samma sak); tar 4500 IE från ÄL (borde motsvara 5000IE fragmin om jag inte har fel).  2500 IE fragminlåter väldigt lite tycker jag. Hur ädet med er andra i tråden; vilken dos har ni tagit?

Pregnyl är hcg; de flesta får dem för att ägget skall släppa vid äl, men en del läkare använder det även föratt stödja upp tidigt i graviditeter. Glömde skriva att jag tog låg dos pregnyl den här gången också.

Har du kollat sköldkörteln ordentligt förresten? Jag hade en liten underproduktion; så liten att min första läkare inte ens berättade om det för mig. Fick sen ut mina provsvar och började läsa forskning varpå jag krävde levaxin. Fick sedermera stöd från en annan överläkare i detta. TSH skall ligga på MAX 2,0 om man har problem med fertiliteten.

Irma: Ja, man är ju inte direkt full av energi efter att ha få slåss så här länge.
    Sorg i BettanMansion.
  • Mula69

Franka; grattis till lyckat RUL!

TantT; eftersom jag har en adopterad son så kan jag självklart bara säga att ni gör helt rätt i att dra igång processen. Min man valde att gå på den obligatoriska kursen för husfridens skull som han uttryckte det och det är definitivt inget som någon av oss ångrar idag även om vi hade många och långa diskussioner då. Grattis till giftermål också!

Längtan; hur har det gått idag? Håller tummarna för dig! Tack för snälla ord också.

Annica; välkommen till tråden!

• Bling1975

Annica, jag har gett upp med de svenska läkarna och går hos Dr Gorgy i London. Där har jag utöver de mediciner du får även fått Ivig, LIT och Humira. Det låter onekligen som om du skulle kunna ha immunologiska orsaker av den typ de inte alls tester för i Sverige.

Jag har även träffat en supertrevlig kvinna i Aten som har forskat på infektioner när det gäller upprepade missfall. Hon tar ett prov av mensblod och testar framförallt för klamydia som kan ligga dold högt upp i livmodern under många många år och aktiveras vid en graviditet. Nu testade jag tack och lov negativt, Men hennes behandling har hjälpt många, det är en riktigt monsterkur med flera sorters antibiotika.

Stitch längtar efter Lilo
  • BettanB

Bling: Och det är alldeles underbart att hjälp finns att få; även om man måste åka utomlands och betala mängder för att få den bara för att svenska läkare inte klarar att läsa utländsk forskning.

Ja, hur har det gått Längtan? Först skriver du mängder av inlägg om din oro, men sen rapporterar du inte hur det gått. Vi väntar på -glada- besked ju.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14