• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • BettanB

Längtan: Du kan kanske ta det innan du går igenom säkerhetskontrollen om du känner att du vill ta sprutan innan start? Du behöver ju bara ha en spruta i handbagaget då och checka in resten. Inte för att jag tror det spelar roll och det gör absolut inget om det slår på några timmar mellan sprutorna.

MtA: Hoppas han hör av sig snart då.

Sorg i BettanMansion.
  • Soa123

Hej alla! Beklagar verkligen att höra att det är så många som går igenom en massa jobbigt.

Jag har frågat min läkare om jag kan få fragmin, och fick svar att hennes erfarenhet är att det kan hjälpa om man är apc-resistent (?) men att det annars är onödigt.. Men det verkar som att fler får det utan att något fel hittas? Tycker ni att jag ska insistera på att få det till nästa graviditet, eller våga prova först "endast" med de mediciner jag nu fått utskrivna (prednisolon och folacin, för progesteron och trombyl hade jag redan förra graviditeten som slutade med missfall)? Hur hade ni gjort? Hur många mediciner vågar man prova när man inte har något konstaterat fel?

• BettanB

Soa: Jag får innohep utan att ha några konstaterade fel. Det  är ett av kraven för att få behandling av dr LM. Säg åt din läkare att kolla upp Leif Matthiesen och hans pilotstudie (riktig studie på g efter vad jag förstår). Du hade förresten kollat sköldkörteln va? Och vet att det är andra referensvärden än för de som inte har fert.problem?

Sorg i BettanMansion.
  • Soa123

Bettan: ok, Innohep ska jag be henne om då. Jag har kollat sköldkörteln och det var bra värden, men jag har inte så stor koll på vad som egentligen är "bra värden".. men Innohep kan alltså kombineras med prednisolon, och progesteron och trombyl? Ska man ta det från +?
    Tack för all hjälp, verkligen värdefullt när man sitter själv med alla beslut och tankar som snurrar.

• Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-21 15:50:13 följande:
    Längtan: Du kan kanske ta det innan du går igenom säkerhetskontrollen om du känner att du vill ta sprutan innan start? Du behöver ju bara ha en spruta i handbagaget då och checka in resten. Inte för att jag tror det spelar roll och det gör absolut inget om det slår på några timmar mellan sprutorna.

MtA: Hoppas han hör av sig snart då.
    tror du jag får ha med mig sprutan på flyget då?
    jag har fixat intyg att jag ska ta sprutorna , men det står ju inget om att jag måste ta det just på flyget.. de kanske tror jag ska sticka ner piloten :)
    Längtan efter liten är stor
  • BettanB

Längtan: Ingen aning; det var därför jag föreslog att du kunde ta med en spruta och ta den innan du gick igenom säkerhetskontrollen. Då är det ju bara att slänga sprutan efteråt.

Sorg i BettanMansion.
  • Daniela01

hej tjejer! jag känner att det är en tråd med mycket hopp och framåtanda :) Passar mig perfekt :)
    Vi gjorde en utredning som visade att allt var bra, det som hände nu, var ngt som sker av slumpen o kunde hända vem som hellst, fast det inträffar ytterst sällan. Men det känns väldigt jobbigt, men man får se positivt och tänka att det går bättre nästa gång.

Ni har säker koll på det mesta. Men min vän hon har nu progesteron (vaginala) som hon ska ta fram till v.12 (även hon har haft upprepade missfall, men utredningstesterna visar på att allt är ok). Men nu går hon till en jättebra gyn.läkare som berättade att ibland så kan man få upprepade missfall för att kroppen inte tillverkar rätt mängd hormoner i början och det är där man tar progresteronet, fram tills när moderkakan tar över ung vid v.12.

Sedan så var det ngn hostmedicin som man skulle ta (både mannen och kvinnan) och man skulle ta den fram till ägglossningen för då fäste ägget bättre i livmodern. Det kommer jag nog testa nästa gång, för jag har läst här på fl att det är många som har testat det och att det funkar bra :)

• BettanB

Daniale: usch vad mycket du fått kastat på dig. Enormt imponerad av att du ens kan prata om att vara positiv. Själv bröt jag ihop totalt efter mitt förra ma (förra sommaren) och var så ytterst nära att bara skita i alltihop. Problemet för mig är att jag inte veta om/hur jag skulle kunna fortsätta framåt isf.

Ja, progesteron tar man för att stödja upp kvinnans egen produktion fram tills dess att moderkakan kan ta över helt (runt v12). Finns väl egentligen inget som visar att progesteron vagitorier gör någon som helst skillnad, men de flesta (jag inkluderad) känner väl att det är värt chansningen. Tar din vän någon annan form av medicinering? Annars är ASA ett hett tips (antingen via trombyl -recept- eller genom att ta 1/3 albyl minor/dag).

Det där med hostmedicin är nog tyvärr bara myt, det skall enligt vissa vara lite slemlösande och då påverka kvinnans slemhinna miljö och flytningar, men jag tror tyvärr inte på det. Snarare är väl risken att det påverkar negativt om det förändrar flytningsmönstret hos kvinnan.
    Bättre att tempa och sexa på; ev ta ASA från före äl för att ge slemhinnan lite extra chans att bygga upp sig och bli fin.

Sorg i BettanMansion.
  • Längtan efter liten

och så kom fluytningarna tillbaka igår kväll igen..
    efter mycket stök och bök och bråk med dottern så kom det en rejäl slemflytning som var gul med lite beiget i... imorse var det lite rester kvar..
    så nu är oron på topp igen.
    Som tur är, så har jag ett vul inbokat imorgon 13:40...
    hoppas allt kommer se bra ut och att flytningarna håller sig borta tills dess...

Om allt ser bra ut imorgon är det jag som blir nyttigare.. jag inbillar mig att allt onyttigt straffar mig i graviditeten...
    käre gode gud, låt allt vara bra... låt oss få träffa detta tillskott i mars/april 2011... amen..

Längtan efter liten är stor
  • BettanB

Men Längtan; det är ju helt normala graviditetsflytningar efter vad det låter. Såna har jag hela tiden. Så länge det inte kommer klart blod med så är det ingen fara alls. Och inte ens då behöver det vara någon fara. Hade du inga graviditetsflytningar förra gången?

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14