• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Soa123

Tack för svar, jätteskönt att få höra andras erfarenheter. Jag ska fråga min läkare om Fragmin. Vilka doser äter ni av prednisolon? Har fått 10 mg utskrivet men det känns så mycket, vissa får ju 2,5.. Verkar som att det vanligaste rekommendationen om Trombyl alltså är att börja med det efter äl? Och Prednisolon med?
    Ni som har fått prednisolon, har någon av er ätit det i tidigare graviditeter och inte lyckats?

• BettanB

Soa: Jag har tagit 10 mg pred. Fast på eget bevåg. Har hört om många som fått 10-30 mg utskrivet, så 10 är nog inte så mycket. Tänk bara på att trappa upp och trappa ut. Och ta tillskott av kalk och d-vitamin.
    Trombyl tror jag många tar hela cykeln, med uppehåll för mens. Pred verkar vara lite olika, en del hel cykeln, en del från äl och en del från plus. Jag lägger mig mitt i och råder till start från äl, eller några dagar innan.
    Jag har aldrig testat pred innan och nu, med pred, verkar det som det ev kan gå vägen. Jag har åtminstone aldrig kommit så här långt innan.

Sorg i BettanMansion.
  • Soa123

Bettan - Tack! Ok, då vågar jag nog ta 10 mg. Hur trappar jag upp? kan jag börja med 2,5 mg fram till mens eller + för att då ta 10mg tror du? Och när är det dags att trappa ner?
    Räcker kalk och tillskott i form av mitt val kvinna eller behöver jag köpa något extra?
    Vad roligt att höra att det verkar fungera med pred. Håller tummarna för dig!!

• BettanB

Jag hade nog börjat med 2,5 i en vecka efter äl, sen gått upp till 5 mg i några dagar och sen 10 mg från plus. Nedtrappning råder det olika mening om, men jag håller på just nu (15+0 idag) och kommer ta bort pred helt inom någon vecka (scary!). Tycker att du kan köpa extra kalk; jag kör på VitaKalk och TillVal VitaminD (d-vitaminet i vitakalk räcker inte enligt expertisen på SIS ). Ett annat tips är att ta extra e-vitamin, det gör man i många andra länder vid upprepade mf tydligen; stöttar vid celldelningen.

Tack för tummarna!

Sorg i BettanMansion.
  • Daniela01

jag hoppar in här i denna tråden. Har haft 2mf och 1ma. Nu har oturen kommit till att vi måste göra abort på fostret (v.18) då de har hittat omfattande fosterskador som gör att fostret inte kommer att leva länge till i magen. Tyvärr måste jag föda ut fostret, och det är jag väldigt nervös och rädd inför (har inga barn sedan innan). Har någon annan i denna tråden gjort det som kan dela med sig om lite erfarenhet, så att jag inte behöver vara allt för rädd nervös.

• Irma

Bling: Å det är ju alldeles snart juh :-O håller tummarna

Daniella: Vad tungt

• grisolle

Daniela: Det har jag ingen erfarenhet av, men måste vara väldigt tungt, särskilt efter tre missfall... Har ni gjort någon utredning efter missfallen och fått medicinering eller gick det av sig självt?

Själv är jag gräsänkling hela helgen och det är ju helt klart fel helg! Har kännt av tecken på ägglossning sedan igår vilket brukar betyda att den bara är 1-2 dagar bort... Så den här månaden lär inte väntan på mens bli lika spännande som vanligt...

• grisolle

Soa123: Har du hittat en läkare i Sverige som hjälper dig med allt det efter 4 missfall? Får jag fråga vart du bor? Hoppas att det hjälper dig till ett plus snart!

• Soa123

grisolle - absolut, jag bor i Stockholm och har hittat en privat läkare som tror på prednisolon och har skrivit ut det och folacin, av min vanliga läkare som gjort utredningen via landstinget fick jag progesteron och trombyl. Jag inboxar dig!

• Tipptapp

AHöst, Längtan efter liten, Irma97, BettanB, Mojutten: Tack för välkomnanden och uppmuntran! Skönt att hitta stöd och förståelse även om det är sorgligt att vi är så många här! Ledsen att jag inte har svarat tidigare, datorkrångel el grande.

AHöst/Krusbär; Sätter visst hopp till akupunkturen, i alla fall för att lättare bli gravid. Förra gången slutade vi när vi fick ett plus, kanske var det ett misstag? … Om jag minns rätt så tittade de både immunologiska och blodkoagulationsorsaker vid utredningen men kunde inte hitta något. Det är ju skönt men samtidigt frustrerande att inte få veta varför det blir så här och framför allt att inte kunna göra något åt det.

BettanB: Min läkare har lovat att skriva ut Trombyl OM jag blir gravid igen, ska ringa så fort jag får ett plus. Är det för sent?!  Om jag inte får detta utskrivet tidigare – finns det något substitut? Har hört om att andra tar Magnecyl/Albyl? Här hålls det nog koll på ÄL och de gånger jag har blivit gravid har jag ganska tidigt känt av grav.symptom så det finns ju chans att jag kan börja med prog. tidigt.

Har förresten någon av er hört något om det kan finnas någon ökad risk för MF vid flygresor. Kanske låter långsökt men åtminstone 2 av mina MF kom efter flygresor. Jag tänker framför allt på den ev. ökade risken för proppar…

Kramar!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14