• Mula69

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hej alla, jag måste få be om lite erfarenhet.

Jag har ju gjort 10 st provrörsbefruktningar och har under denna tiden stoppat i mig mer hormoner än det går att föreställa sig. Vårt sista försök skedde i mars förra året så inga hormoner ska vara "aktivt" kvar i kroppen. Däremot så är jag övertygad om att dom finns kvar och påverkar.

Jag upplever att jag har fått mycket sämre hy både i ansiktet men också på ryggen i form av utslag och mindre bölder emellanåt. Jag har också fått fetare hår med anledning av detta och undrar om någon känner till/har erfarenhet av detta.

Tyvärr tror jag inte på att bara gå till en vanlig läkare för att få utskrivet en hudsalva då jag är övertygad om att jag har någon rubbning i kroppen pga mitt hormonintag.

Jag bor i Stockholm och är beredd att testa det mesta men känner mig rådvill och hoppas på att kunna få tips av någon av er.

Tack.

• Mula69

BettanB: ja, att det inte är någon nyhet att dom lyssnar är sant.{#lang_emotions_frown} Har du fått något tips från din hudterapeut på hur du ska hantera det?

• Mula69

Hej,

jag har följt den här tråden och skrivit något inlägg någon gång också sen åtminstone 1 år tillbaks. Det är en fantastisk kunskapsbank som finns samlad här, om än kanske av en tråkig anledning, och jag hoppas ni vill ge mig lite input på mina funderingar.

Jag och min man har gjort 10 st återföringar via ICSI (på 6 färskförsök) varav 3 har blivit graviditeter men ingen gått hela vägen. Mina små har alla endera blivit missfall eller MA i v. 7-9. Vi har manlig faktor som påvisad anledning och använder därför donator. Eftersom vi har historiken med misslyckade graviditeter är jag dock säker på att något även hos mig inte är som det ska. Jag har gjort den grundläggande undersökningen med kromosomtest, sköldkörtel osv och det finns inget där som visar på något fel.

Till hösten funderar vi på att göra ett 11 och sista försök och jag laddar som aldrig förr. Inför vårt senaste försök som skedde förra våren fick jag utskrivet prednisolon men tyvärr blev jag inte gravid vid det tillfället så jag vet inte vilken skillnad det ev. hade kunnat göra.

Jag har i nuläget startat igång med att äta L'arginin för slemhinnorna, fytoöstrogen, Folacin 5 mg ooch Mitt Val kvinna. Till detta har jag gjort en detox, gått på akupunktur och kommit igång med träningen och mår i största allmänhet ganska bra faktiskt.

I samband med vårt FET i gissningsvis september avser jag ta trombyl och prednisolon igen i kombination med progesteron. Jag vet att jag har läst någonstans att om man tar prednisolon måste man komplettera med D-vitamin och kalk - stämmer det? Någon som vet varför? De flesta verkar ha börjat vid ÄL - någon med input på det? Jag har också läst igenom den senaste behandlingslistan men blir inte klok på skillnaden mellan att ta trombyl ifrån ÄL resp. från en ev. graviditet. Någon som vet skillnaden på det?

Jag läser också om många som tar ASA 75 gram - är det någon speciell sort av tabletter eller duger vanlig alvedon?

Slutligen, jag hade också tänkt börja med omega 3 och aloevera juice under sommaren. Kan det vara så att det i allt det jag stoppar i mig blir någon konflikt av något slag?

Någon som har någon annan input?

Det här blev jättelångt men jag hoppas ni orkar läsa igenom det och ge mig den input ni har. Som sagt, större kunskapsbank är här är det svårt att finna samlad någon annanstans.

I övrigt vill jag gratulera de som väntar sina små eller redan håller dom i famnen. Till de som kämpar skickar jag en styrkekram.

Mula

• Mula69

Sparken, Franka & BettanB - tusen tack för att ni tagit er tid att svara. Jag har ca 75 st prednisolon hemma så jag tänker faktiskt börja självmedicinera dom inför vår återföring - får räkna baklänges och se hur dom räcker. Vår IVF-klinik har tyvärr redan stängt för sommaren insåg jag idag så jag kan inte få mer recept utskrivet där - blir sååå trött på mig själv som inte kollade upp det bättre. 

Tyvärr har jag bara 28 st Trombyl hemma så det känns lite trist. Någon som vet om man kan ersätta det med något receptfritt?

Jag tror kanske att jag hoppar Omega 3 helt och siktar på vitaminerna istället. Känns nästan som att en sån där pillerburk för veckodagar som äldre har skulle vara något för mig...Skrattande

• Mula69
    BettanB skrev 2010-06-22 20:35:41 följande:

icka: Jupp, tar pred, prog, ASA, innohep, levain, folacin, vitakalk, dvitamin, Evitamin, MittVal, omega3.. och en liten liten dos pregnyl... Typ rubbet alltså.
    Hmm, jag ser att du tar Omega3. Snälla, hjälp mig definiera vad som är liten mängd i förhållande till Trombylen?
  • Mula69
    Franka skrev 2010-06-22 20:40:09 följande:
    Mula - Barnalbyl/ Albyl minor är på 250 mg tror jag, så 1/3 del per dag kan funka. Lite svårt att dela en tablett på tre kanske men det är en reservlösning. Annars kan du få 30 st Trombyl av mig som jag inte kommer behöva, ska ju sluta efter v 12.
    Snälla, ja. Jättegulligt av dig. Jag ser i Behandlingslistan att du finns i Nacka. Jag bor i närheten så frågan är hur vi kan lösa det?

Hittade dig bara under rubriken "Här bor vi". Letade jag dåligt eller finns du inte med där?
  • Mula69
    BettanB skrev 2010-06-22 20:46:04 följande:
    På min burk står att normal dos är 3/dag och då tar jag bara en. Dvs kan vara bra att hålla sig något under normal dagsdos eftersom det annars kan bli lite FÖR bra flyt i kanalerna.
    TackSkrattande.
  • Mula69

Bettan - jättegrattis till bäbis i magen!

Franka - jättegrattis till dig också! Måste vara fantastiskt skönt att få dom siffrorna.

Fröken fräken - grattis!

Pinglan - styrkekram!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14