30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Chiqita - Stackare! Det gör ju så ont med mjölkstockning, hoppas det har släppt i natt.
Chiqita - Stackare! Det gör ju så ont med mjölkstockning, hoppas det har släppt i natt.
Cilla - Ida vaknar aldrig om nätterna, och har aldrig gjort. Hon har sovit i sin egen säng sedan hon föddes, i princip. Förutom när hon har svårt att somna om kvällen ibland, hon får komma till oss om hon fortfarande är vaken när vi går och lägger oss. Men har hon väl somnat i sin egen säng kommer hon aldrig till oss om natten.
Gustav vaknar alltid minst en gång per natt och går och kissar. Oftast vaknar någon av oss föräldrar av ett "färdig", men ibland sköter han hela proceduren själv. Sedan är det lite godtyckligt om han ska gå in till oss eller tillbaka till sin egen säng, det varierar. Men när han var liten var han som Ida och sov bara i sin egen säng, första gången han började komma in till oss om natten var när han var nästan två, när jag började jobba heltid efter att ha varit hemma länge.
Elsa verkar än så länge vara som Ida, och kan inte sova om hon ligger i vår säng utan sover bäst själv.
IdaVi - Ida och Gustav var runt 1½ när de lämnade spjälsängen för växasängar.
chiqita - Inga tips, tyvärr. Här har barnen själva slutat amma när de tröttnat på det. Skönt att mjölkstockningen släppte!
IdaVi - Det är inte lätt att räcka till för alla. Men du har en poäng i att det kan vara värt att lägga lite krut på förhållandet för att säkerställa att det får vara kvar. Det gäller bara att orka....
SKBTproblem stöter jag ofta på på jobbet också, kunderna ringer och skriker om att man ska skicka ut en tekniker PRONTO, och så är det de själva som har klantat sig. Ibland är det lite kul, ibland blir man bara trött.
Syns det att jag har läst ikapp lite....?
Tessan - Eller hur? Vi har ju lika tätt mellan de två äldsta du och jag, och jag minns inte heller något från första halvåret med två. Förutom att han låg och illskrek i liggdelen i lägenheten och ville ut, medan jag skulle klä på Ida och mig och få med alla saker och hämta vagnen i förrådet och... Jag minns den lättnadens suck jag alltid drog när jag kunde öppna porten och rulla ut vagnen i friska luften och G slutade skrika, och själv gick jag första kvarteret utan jacka för att svetten skulle torka.
Cilla -
Resande - Usch ja, det är inte lätt. Vet inte hur folk får ihop det i familjer där båda jobbar heltid och dessutom pendlar, går det? Skönt att din man är fl just nu iaf, låter bra att vänta med att reda ut problemen tills de dyker upp.
Jag pendlar också, resan tar 50 min enkel väg, och det var/är skittufft när jag jobbade heltid. Gjorde det i ett år från att jag började där tills Elsa föddes. Nu gör jag halvtid fördelat på tre dagar i veckan, och är inte det minsta sugen på heltid.
Måste förresten gå och lägga mig nu, börjar 7 imorgon. Gäsp.
Resande - Ja, att vi fick ihop våra liv när jag jobbade heltid (borta 7-18 varje dag) beror helt på att mannen har
1. Mycket kortare resväg än jag
2. Flexibel arbetstid och möjlighet att jobba hemifrån
3. Arbetsförkortning så att en heltidsvecka är 38,nåt istället för 40 timmar.
Han tog alla lämningar och hämtningar, och lagade middag mm. varje dag. Men hur hade vi gjort om vi båda hade haft ett jobb som mitt? Vårt dagis har öppet 7-17.30 så det hade ju bara inte funkat med mina tider.
IdaVi - 1,5-2 timmar brukar vara standard. Fika + fiskdamm + någon lek kommer man långt med. Förra året hade Ida en intenuddamarken-bana ute på sitt kalas, annars funkar dansstopp bra, eller ladda upp med pysselgrejer vid ett bord. Det brukar vara 10-15 barn här vid kalas, inräknat de tre som bor i huset.