• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Galia -
    Två själar, en tanke.

• asap

Piggley - En kompis till mig berättade om en bekant till henne. Bekantingen hade ett barn på några år som de var jättenoga med att hon skulle stimuleras på alla vis, om hon vaknade på natten och ville leka så lekte dem med henne. Hon fick inte se på TV, för det var inte det bästa för barnet, aldrig äta något onyttigt, osv. Nu väntar de trillingar....
    I bekantskapskretsen flinas det lite skadeglatt och man undrar om de tre småsyskonen också kommer att få leka fritt om de vill om nätterna, och om föräldrarna kommer ge dem personlig stimulans genom hela uppväxten istället för att sätta dem framför TVn när de behöver ha en lugn stund.

• asap

Galia - Från statistikbloggen:

"En vanlig uppfattning är att OM man har fått en dotter så kommer sannolikheten för en dotter till att öka. Detta skulle i så fall betyda att familjer med 2 barn skule ha 50% chans att ha två barn av samma kön. I familjer med 3 barn är denna sannolikhet 25% o.s.v. Denna fråga har undersökts av Statistiska Centralbyrån med hjälp av data från RTB.

Resultaten tillsammans med mina förväntade andelar anges i tabellen nedan. Skillnaden mellan det väntade antalet och det verkliga antalet är nästan skrämmande litet.

Detta är inte den enda myten som brukar florera om barnafödslar. Ett annat vanligt påstående är att stridspiloter oftare får döttrar, men det har jag inte hört någon som verifierar."
  • asap

Ela - Ja, vem är den där Assar du håller på och gafflar om hela tiden?

• asap
    Piggley Wink skrev 2012-06-28 22:10:00 följande:
    En bekant berättade om ett barn 4-5 år som var hos farmor. Barnet var med i duschen och frågade -Ska inte bröst peka rakt ut? Farmor sa nåt om att de blir äldre och hänger mer... Då sa barnet -Har farfar sett dig naken? Underförstått - vet han om det . På tal om kommentarer från barn.
    Ida gjorde något liknande för några månader sedan. Hon var hos farmor, följde med in i badrummet på morgonen när farmor skulle göra sig i ordning och pratade på. "Åh, farmor, det är så mysigt här hos dig. Det är så fint här. Farmor, du har så fina kläder. Och så fina halsband. Du är så fin, farmor. Men du är inget fin naken. Mormor är finare."
  • asap

Jag överhörde ett samtal mellan I och G förut, då I räknade upp släkten för G: Tycker du om x, tycker du om y, osv.
    Han svarade ja på alla utom min farmor och makens gamla moster, och när I undrade varför svarade han "för de är så gamla".

• asap
    Elsis skrev 2012-06-29 10:04:23 följande:
    M73 grattis har jag nog glömt att säga. När mina yngsta systrar föddes tog nog vi storasystrar för givet båda gångerna att det skulle bli systrar, vi var ju vana vid det, så vi tänkte inte att det kunde bli en bror;)
    Svägerskan har som sagt var fyra pojkar. Den äldsta, som nu är drygt 7, sade vid något tillfälle "sedan, när nästa lillebror kommer" och så var det något han skulle göra då. Föräldrarna fick då förklara att det kommer inte fortsätta att komma en ny lillebror var 1½-2 år, det räcker nu med fyra barn. Men det var inte lätt för honom att förstå, det har ju varit så hela hans liv!

M73 - Vad mysigt med storasystrarna!

Zenobia - Hoppas ni blir friska snabbt! Vilken väg åker ni till Åland? Hur länge ska ni vara där, och vad ska ni göra?
  • asap

Zenobia - Ah, "Alfonsbåten" alltså. Man kan väl hoppas på fint väder så behöver ni inte hitta på annat att göra än baaaada!

• asap

Glassgrisen - Mina barn har varit stora från start (4, 4.5 resp 4.9 kg), däremot har de inte ökat så snabbt i början utan har också kunnat ha strl 56 de första tre månaderna.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8