30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Galia -
Två själar, en tanke.
Galia -
Två själar, en tanke.
Piggley - En kompis till mig berättade om en bekant till henne. Bekantingen hade ett barn på några år som de var jättenoga med att hon skulle stimuleras på alla vis, om hon vaknade på natten och ville leka så lekte dem med henne. Hon fick inte se på TV, för det var inte det bästa för barnet, aldrig äta något onyttigt, osv. Nu väntar de trillingar....
I bekantskapskretsen flinas det lite skadeglatt och man undrar om de tre småsyskonen också kommer att få leka fritt om de vill om nätterna, och om föräldrarna kommer ge dem personlig stimulans genom hela uppväxten istället för att sätta dem framför TVn när de behöver ha en lugn stund.
Galia - Från statistikbloggen:
"En vanlig uppfattning är att OM man har fått en dotter så kommer sannolikheten för en dotter till att öka. Detta skulle i så fall betyda att familjer med 2 barn skule ha 50% chans att ha två barn av samma kön. I familjer med 3 barn är denna sannolikhet 25% o.s.v. Denna fråga har undersökts av Statistiska Centralbyrån med hjälp av data från RTB.
Resultaten tillsammans med mina förväntade andelar anges i tabellen nedan. Skillnaden mellan det väntade antalet och det verkliga antalet är nästan skrämmande litet.
Ela - Ja, vem är den där Assar du håller på och gafflar om hela tiden?
Jag överhörde ett samtal mellan I och G förut, då I räknade upp släkten för G: Tycker du om x, tycker du om y, osv.
Han svarade ja på alla utom min farmor och makens gamla moster, och när I undrade varför svarade han "för de är så gamla".
Zenobia - Ah, "Alfonsbåten" alltså. Man kan väl hoppas på fint väder så behöver ni inte hitta på annat att göra än baaaada!
Glassgrisen - Mina barn har varit stora från start (4, 4.5 resp 4.9 kg), däremot har de inte ökat så snabbt i början utan har också kunnat ha strl 56 de första tre månaderna.
sarahkka - Grattis!