• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Zazz - Så tråkigt, beklagar.

• asap

Glad midsommar alla mammor och födda och ofödda barn! När jag kommer tillbaka nästa vecka får jag garanterat läsa om M73s bebis iaf!

• asap

Elsa var på ettårskontrollen igår - de tyckte hon var en mönsterpatient. Inte ett pip vid sprutorna, och resten av tiden leende och vinkande. Hon är nu 81,5 cm och väger 13,1 kg, men de sade ingenting om det, annat än att hon "artar sig bra", typ. Jag hade ju befarat kommentarer om vikten, men farhågorna var nog grundade på vårt gamla BVC, här är de mycket coolare.

• asap

Barba - jag gillade Billabongs förslag, men det är ju inte jag som ska sova med er.

Bebisarna i det här huset har alltid sovit bäst i spjälsäng, det är bara enstaka gånger de sovit med oss. Däremot har de börjat komma till oss när de blivit större, Gustav började komma tassande om nätterna strax innan han blev två, och har fortsatt med det, flera gånger i veckan. Ida sover bara hos oss om hon inte kunnat somna i sin säng. "Regeln" säger att om man är vaken när mamma och pappa går och lägger sig får man följa med till stora sängen. Hon vaknar däremot aldrig om natten när hon väl somnar.
    Så enstaka nätter händer det att vi båda storbarnen i sängen, det kommer bli trångt om vi ska slänga in Elsa också, men än så länge sover hon gott i sin säng.

• asap
    Galia skrev 2012-06-28 13:31:53 följande:
    M73: Vad skönt att allt gick så bra ändå!
    Rent statistiskt är det 14% chans att få tre flickor i rad om jag minns rätt. Läste statistik över det där ngn gång och chansen att få en pojke resp. flicka är densamma vid barn nr 2 (dvs 50%) oavsett könet på det första barnet, men har man redan två barn av samma kön så är det 11% chans att få ytterligare en pojke när man redan har två och 14% chans att få en flicka om man har två flickor sedan tidigare. Varsågod, bjuder på det kanske värdelösa vetandet, men statistik kan ju vara lite kul ibland *nörd*
    Är det så det är? Jag hade hört att om man har två av samma sort så är det stor sannolikhet att även en tredje blir samma, men det är alltså tvärtom, större sannolikhet att få en av annan sort?
    Undrar hur liten sannolikhet det är att få en fjärde pojke då, om man redan har tre? (Svägerskan har fyra pojkar)
  • asap

Firren - Din syssling, är det en tjej eller kille?

Ela skrev 2012-06-28 21:17:40 följande:
    Grejen är väl att det för varje graviditet är 49% sannolikhet för flicka och 51% för pojke. Att det ska bli "samma" hela tiden är därför inte så troligt.
    Jo, fast det var just det jag hade hört, att ju fler man har av samma sort, desto större sannolikhet för en till av samma sort. Att man då av någon anledning främst gör sådana barn och 49/51 stämmer inte längre.
  • asap
    asap skrev 2012-06-28 21:24:52 följande:
    Jo, fast det var just det jag hade hört, att ju fler man har av samma sort, desto större sannolikhet för en till av samma sort. Att man då av någon anledning främst gör sådana barn och 49/51 stämmer inte längre.
    Jag hade fel
    www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf
    Skäms
    Tur att ni andra vet bättre än att tro på allt ni hör.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8