Inlägg från: Kusin Knase |Visa alla inlägg
  • Kusin Knase

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Tack för förslag!

Tyvärr heter makens kusins förstfödda Agnes, och dem träffar vi också ibland, och jag blir galen på alla Annelie- och Annikakompisar som jag har! Har svårt att hålla isär dem som det är!!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase

*fnissar åt stackars feber-Saras inhopp*

Tyvärr faller namnförslagen du hade, Sara:

Aurora -- första fyllorna var just på Aurora ............... URK

Alicia -- jättejättefint (och långt och internationellt och på A!) -- MEN en släktings f d sambo heter så, och hon var så totalt genomavskydd och verkade göra sig förtjänat av det ... så jag måste nog isf först höra med dem i släkten/familjen som hade henne närmast om det namnet möjligtvis kan ta till nåders igen ...   Sen låter det kanske lite _väl_ gulligt? Hmmm. Tål att tänkas på!

Amanda är dock alltmer inne på Ida, nu går hon och deklarerar för folk att "mamma har en Ida i magen!" Eh, va?! Ja, vi får la se!

Två av dessa tre släktnamn kommer det att bli i andra- resp tredjenamn iaf: Elsa Viola Tyra.

Jag tycker att namn som Andromeda är coolt, men maken skrek högt när jag sa det ... Tänkle på hon radiopraterskan t ex.

Till en kille hade vi allvarligt övervägt Astor (jag var sanslöst förtjust i grekisk mytologi när jag var liten, efter julkalender med Johannes Brost och Sif Ruud, men Tvillingarna hette visst Castor och Pollux, inte Astor och Pollux! ) och Arild. Arild är jättedanskt och icke alls internationellt, dessutom en ort i Skåne, men visst är det vackert!!!!

Så älskar jag Ariel också, unisexnamn -- men Unilever och Disney har väl förstört det för all framtid ...   Själv blev jag sanslöst förtjust i det när jag hade läst Göran Tunströms alldeles fantastiska novell med samma namn, om en pytteliten bevingad flicka. (Och så är det ju en av ärkeänglarna.)

Shit, vad långt det blev.

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase

Skickar all min sympati förresten åt Ela och juni med klängbebisar, bärfisar, små plåster ... Hoppas det lugnar sig! Jag vet hur det är! Gött att Babblarna var uppskattat!

Gulligt att Lenas make hade feber och sover med 36,9! Hoppas han piggar på sig iaf.

Boomie, tack för dina förslag också! Greta, ja, det är hur fint som helst det också -- och ett släktnamn! Måste åtminstone absolut läggas till på andra-/tredjenamnslistan ... Annie ... får suga på den karamellen lite tror jag. Tack!

Lycklig: Kul med synkis! Jag har lika svårt att fatta och smälta som Fiji ... Varje kväll sen i julas har jag legat och berättat för mig själv att jag är gravid. Varje kväll har jag trott att jag ljuger!   Men sen jag började på gravidyoga förra lördagen har det blivit lite bättre. Att bara få sitta och fokusera på magen ... Skillnad!

Jo, jag får medicin -- som ej rekommenderas på gravida ... Men det är den, helt och hållet, som håller mig uppe, jag var tvungen. Det var den eller antidepressiva -- och jag skulle inte ha tålamod att först ev blin sämre i flera veckor av antidepressiva och så antagligen heller inte alls bli bättre i själva illamåendet. När det gick ut över barnen, då fick det vara nog,

Och apropå det -- Hanya, du är IMTE världens sämsta mamma!!!   Isf är vi världens sämsta föräldrar här -- varje dag! För fyyyy, vad vi skäller och gapar på varann, vi är helt slut bägge två, skitjobbigt är det.

• Kusin Knase

Amandas vattkoppor har just torkat in, hon fick det väldigt lindrigt, bara 100 st (enligt min kompis som räknade -- kompisens son hade när han var liten ÅTTAHUNDRA koppor!!), men eftersom Amanda inte är särskilt tapper när det gäller sånt här är vi väldigt glada. Hon bar skitarg och skällde på sina prickar men var duktig och lät för det första pappa klippa naglarna (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), för det andra kliade hon sig inte utan slog på prickarna istället och satte lite saliv på dem.

Alexander har inte fått sin omgång än ... så vi väntar. I Colombia vaccinerar de mot vattkoppor vid ett års ålder men då hade vi ju just fått honom, så det blev ju inget. Får han det inte nu överväger jag att kolla upp vaccinationsmöjligheten, det ska ju snart skrivas in i svenska vacc-programmet också.

Tack för era nya namnförslag -- hej Drutten! Amelie är för likt mina vänner Annelies namn (har alltså flera kompisar som heter Annelie), de andra namnen får jag suga på.

Ela, skönt att maken tar dig på allvar. Hoppas natten blir lugn.

Godnatt, vänner! Dags att försöka återhämta lite sömn!

• Kusin Knase

KRAM till Lycklig, vad jobbigt att inte få koppla av. Hoppas att blödningarna lugnar sig och försvinner helt!

Grattis Barbabra!!

Så ego: Det kokta fläsket är stekt, och vi har insett att vi behöver en au-pair. Vi själva har nada erfarenheter av sånt, inte ens jobbat själva som det, så vi undrar ju en hel massa saker men just nu mest vad man ska ställa för slags frågor till au-pairen för att få reda på vad hon är för någon. Jag tar mer än gärna emot svar och tips och råd, och svara gärna i den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-288/m58470397.html  STORT tack på förhand!

• Kusin Knase

Tack, kära Fiji för alla tips i au-pair-tråden!!! Superbra!

Lycklig, det låter ju som magkatarr. Rekommenderar Omeprazol! Hoppas det lugnar sig.

Assar, min första förlossning var också supersnabb, jag ligger också (redan ...) då och då och funderar över scenarier, hur det ska gå med barnen och hur maken ska hinna hem etc ... Ela, himla bra tips du kom med där! Ambulans ska jag också ha i åtanke faktiskt, ifall ifall ...

• Kusin Knase
    asap skrev 2011-04-17 13:10:59 följande:
    Ela - Tack! Jo, det är något sådant jag har tänkt mig också - om det så att det "trycker på" så stannar jag hellre hemma och ringer 112 än att börja åka in till sjukhuset i det läget. Eller så kanske jag ska låta svärmor flytta in mot slutet, hon är ju förlossningsbm. Även om det inte är någon dröm att bli förlöst av svärmor direkt. Obestämd
    Resande skrev 2011-04-17 14:01:42 följande:
    Assar haha jag ser framför mig hur svärmor ska hjälpa min tvåa till världen! Vilken mardröm! Fast din är ju förlossningsbm åtminstone.
    Barbabok skrev 2011-04-17 08:20:56 följande:
    Jag mår bra, är lite chockad bara över att det gick så fort. Första IVFet liksom. Bara lite ömma boobs.

Tack Knase. Oj Au Pair, ska ni ha henne/(honom?) länge eller bara fram till du får bebisen?
    Håller tummarna som bara den, det vet du!

Vi hoppas få tag i en au-pair som vi kan få ha länge -- och det är ju efter att bebisen har kommit som det verkliga jobbet börjar!   Särskilt med tanke på adopterade sonen och hans separationer kan det ju vara bra med en människa som stannar så länge som möjligt, men man får ju såklart se hur bra man går ihop och så.

Igår började vi leta mer systematiskt bland au pair-annonser på nätet, och gjorde även en rockad här hemma: sonen ska få eget rum och slippa dela med en storasyrra som ofta drämmer igen dörren och vill vara ensam ... Så det blir mitt arbetsrum som ryker, snyft -- som tur är ändå så har vi inte hunnit ställa i ordning det alls sen flytten för ett år sen. Mitt skrivbord och några bokhyllor (plus ett antal tiotals bokkartonger) åker ner i källaren, men det är ju massor av saker där nere också som måste ta vägen nånstans ... En hel del av våra böcker har fått ny plats i vardagsrum och sovrum iaf, men vi har tusentals så det är inte lätt -- särskilt inte som darling egentligen är (försöker vara ... ) minimalist .....

Barnen har en lekvind som vi får dela av till ett litet au pair-krypin tror jag. Lågt i tak och trångt, men iaf något eget. Så snickare måste vi leta upp snarast också! Lite stressigt men det känns spännande alltihop!
  • Kusin Knase

Hej Molly, välkommen hit! Jag är en av dem som ska föda i augusti, har tidigare en dotter via ivf (maj -07) och en adopterad son (född maj -09) -- första spontangraviditeten nu!

Barba, jag tipsade ovan Lycklig om Omeprazol, jättebra och mycket billigare än Losec (samma ingredienser) -- jag brukar ofta ta en sån till natten nu under grav, och så kombinerar jag med Rennie tuggtabletter som är ganska goda faktiskt (smakar som Strong, om du minns dem). Hoppas du blir av med det, det är ju vidrigt!

Johanna, vad kul och skönt att det har gått så bra med dagis! Tack för att du delar med dig om din nanny -- hur valde ni ut henne då, var det du som anställde henne?

Fio, tack för tipset om hormonstinn, får leta upp henne, har nog aldrig träffat på henne.

Vaknade just på sängen, inpackad i ett paket, dotterns överkast som hon tydligen hade släpat in i vårt sovrum och stoppat om mig.

Vi har förresten varit på ytterligare ett kalas förresten där ALLA tjejer utom min dotter (som var katt) var prinsessor. Undrar när hon ska börja lägga märke till det ... För säkerhets skull var även godispåsarna könskodade med läbbiga klistermärken till tjejerna (föreställande nagellacksflaskor, klackskor och handväskor!!!!!!) och nån ful actionfigur (hette Ben Ten eller nåt?) till killarna (även de små sötaste pojkarna som såg så oskyldiga ut), jajamän, det ska böjas i tid det som krokigt ska bli -- tänkte otacksamma mamman!

• Kusin Knase
    Barbabok skrev 2011-04-17 20:35:10 följande:
    Är det? Omeprazol har ju maken köpt till sig, den blev han snabbt av med
  • Kusin Knase

Johanna, tack för all info om din barnflicka. Eftersom vi anser att det är extremt viktigt att barnen kan kommunicera med vår au pair från dag 1 (och eftersom sonen inte alls längre kan spanska ...) så har vi inte tänkt oss något mer exotiskt än en finlandssvenska faktiskt ...

Pyttis, tack för svar i min tråd!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8