Inlägg från: Kusin Knase |Visa alla inlägg
  • Kusin Knase

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

GRATTIS Ellie, till ett fantastiskt "slutresultat"!     Ljuvligt söt! Det är så kul att se såna där gosbilder så man blir påmind om att det faktiskt kommer nåt gott ur detta tillstånd ... :-P  Jättetråkigt att höra att du har mått så dåligt, men skönt å andra sidan att du redan kan tycka att det var värt det. Skönt att allt gick bra, och du kan ju som sagt inte ha behövt föda mycket för tidigt med tanke på lillebrors storlek.

Så intressant att höra hur det går till på olika ställen i Sverige när man har fött andra/tredje barnet! Jag har sett framför mig hur jag ligger och "vilar" (hm, eller vad man nu gör med en nyföding) kvar ett par dagar på patienthotellet ensam med bebis, men det kanske jag inte står ut med ändå. Vi får la se hur det går till, det får jag ju ta reda på.

Fio, särskilt antologin Syster och bror, liten och stor tror jag kan passa O redan nu, texterna där är rätt så varierande. Och så får ni väl köpa Emma och lillebror om ni inte har den!   De kan ju dessutom kännas lika aktuella om ett år, när man (O alltså) hunnit tröttna på att lillasyskonet river i allt och tar sönder ... ;-p

Milla, vad jobbigt att vara så himla överkänslig!   Hoppas du slipper just den tjänstgöringen där i fortsättningen.

Vi reser till Astrid Lindgrens Värld på lördag (jajamänsan, tiiidigt på midsommardagens morgon, småbarnsföräldrar som vi är!! ) och stannar en natt. Några särskilda tips? Vad är för otäckt och bör undvikas, undrar jag framför allt (med Katla och Nils Karlsson Pysslings råtta från Junibackens rundturståg i färskt men två år gammalt minne, riktigt trauma för stor-A!). Har fått höra att Saltkråkan är läskigt????!!!!!!!!! Måste komma ihåg att fråga uppgiftslämnaren varför.

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase

Länk till samlingstråden pliiis?

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase
    Milla C skrev 2011-06-27 09:12:33 följande:
    Jag har just konstaterat att om jag ska kunna åka en heldag till Kolmården med killarna alldeles själv medan maken är borta så måste jag nog ha en syskonvagn . Tror inte att Gabriel orkar knata hela dagen i backarna där...
    Åtminstone när jag var liten så fanns det skrindor till uthyrning! Borde det väl göra nu med. Men man kanske måste vara tidigt ute för att få tag i nån ... Fast syskonvagn ÄR ju otroligt smidigt också. Låna nåns?

Hej hej, alla, det var ett snabbt inhopp bara, ska se om jag hinner läsa ikapp ...............
  • Kusin Knase

GRATTIS Ela! Hoppas verkligen verkligen verkligen det ordnar sig snart med sömnen. Din plan med svärisarna låter ju smart, hoppas bara du håller ut till dess.

Har just fått lite tid för mig själv nu när darling tog bägge barnen med sig till affären, men det blir en kort sejour (både i affären och här på FL) så jag hinner inte läsa ikapp riktigt.

Var på RUL idag iaf, sista ultraljudet trodde jag, men bebisen, som förut varit -5 % mindre än genomsnittsbarnet, var nu -15 % mindre, så jag fick gå på flödes-UL också och ligga med CTG ett tag. Allt ser iaf jättebra ut, och det är lite komiskt att Lillknasan med sina blygsamma 2 910 g fortfarande har viktrekordet vid födseln bland sina syskon och kusiner (adopterade brorsan vägde 2,8 liksom kusinen, lillkusinen vägde 2,7) -- detta lilla knyte väger inte mer än sin syster. Nåja, det känns bara bra, jag hade liksom inte räknat med att bebisen plötsligt skulle ha blivit en jätte.

Nedräkning här på annat plan också: Sista onsdagen innan au-pairen kommer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och ni ANAR inte hur välbehövligt det är. Jag kan knappt klä på mig på morgonen (om jag inte hunnit göra det innan darling åker), jag kan inte lämna ungarna mer än några sekunder innan de typ slår ihjäl varann och VRÅLAR, så håller det på hela dagarna, man blir ju galen.

Jag är iaf lycklig att vi inte bor på typ femte våningen utan hiss, vad skulle jag ha gjort med barnen då??   Så skönt med trädgård att rasta dem i, kommer inte iväg till vare sig lekplatser eller stranden även om det bara är några få hundra meter. Kan fortfarande inte röra mig knappt, var hos sjukgymnasten igår och fick lite reprimander. Jag gör ALLT fel! Går fel, står fel, sitter fel, ligger fel. Det är inte bara svårt utan känns omöjligt att lära om nu, gah.

Men ja, som sagt, nedräkning ............ Vi har VÄLDIGT stora förhoppningar på denna au-pair!

• Kusin Knase
    Kusin Knase skrev 2011-07-06 19:09:41 följande:
    Jag kan knappt klä på mig på morgonen (om jag inte hunnit göra det innan darling åker), jag kan inte lämna ungarna mer än några sekunder innan de typ slår ihjäl varann och VRÅLAR, så håller det på hela dagarna, man blir ju galen.

kommer inte iväg till vare sig lekplatser eller stranden även om det bara är några få hundra meter.
    Förtydliganden (intresseklubben antecknar):

Jag kan knappt klä på mig (eller göra nåt annat heller) därför att då lämnar jag barnen utom synhåll i flera minuter, och då är det kört, då slåss de direkt ...

Jag kommer inte iväg till lekplatser/stranden för väl där (om jag går med myrsteg) blir det ju ingen vila, två galna ungar som kutar iväg åt varsitt håll och hittar på en massa skit. På lekplatsen är det ju en himla massa lyftande också, och på stranden bland en massa folk är det ju läskigt om de försvinner utom synhåll.

Jaja, övergående problem!
  • Kusin Knase

Hallå juni, ger ni H drinkar så kanske ni får skylla er lite själva ...?!     Nävars, jag lider SÅ med dig!!!!!!!!!! Har liknande heldagar här men får ju avlastning på kvällarna. Just ikväll fick jag dock akut kuta (nåja) ut till barnen för storasyster var så elak mot lillebror, doppade olika tyg-grejer i plaskpoolen ( ) som t ex ett docksängsörngott och sin klänning ( )  och vred ur dem över hans hår, ansikte och påklädda överkropp. ( )  Han var så förtvivlad. (Pappan klippte gräset.) Man blir ju galen på all skit de hittar på, oavbrutet .......

Visst är boken fantastisk! Vad gulligt att du också blir tårögd, själv skyller jag det helt på mitt tillstånd ...   Bilderna är ju så bra, har du tänkt på symboliken i den första bilden?! Bilden där de slåss och är så fula är nästan bäst tycker jag. Tack för påminnelsen, har inte köpt den själva än!

• Kusin Knase
    asap skrev 2011-07-06 21:23:42 följande:
    Det låter som en bra bok juni och knase!
    Här är det dock än så länge noll avundsjuka eller konflikter pga Elsa. Ida och Gustav är ju osams en del och det retas och protesteras högljutt, men båda storbarnen är så fantastiskt ömsinta och goa med E, klappar och pussar på henne när de får chansen.
    Gustav satt bara och tittade på henne ett tag i dag, och så sade han: "Mamma, titta på lilla Elsa. Hon är så fin och vacker! Och du är också fin och vacker, mamma." Hjärta
    Det var det sötaste!!!!! Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta
  • Kusin Knase
    Ela skrev 2011-07-06 22:12:36 följande:
    Tack för grattis Hanya, Assar, Knase, Fiji, Molly, Milla, Sara och Lycklig!

Usch, jobbiga dagar Knase och juni!

Assar - Söööt-G!

Även i detta hushåll håller sig syskonbråken mellan de två äldsta och bebisen får vara ifred så det kan du ju trösta dig med Knase. R kan visserligen gå på E lite väl hårt ibland men då handlar det om missriktad kärlek eller obetänksamhet - hon är ju trots allt bara precis fyllda två. Och vi hade nog tur att det var T som var den som kom först för hon var aldrig på R när hon var bebis heller. Jag är inte säker på att det hade sett likadant ut om R var den som kom först.
    Hm, ja, en sak vet jag ju: Storebror kommer inte att få vara ensam med lillebror ens några sekunder i taget!!!   Han är totalt oberäknelig.

En kompis till mig tog alltid med sig ett av sina barn på toa/med i rummet hon var och lät det andra vara innanför en grind, annars gick det inte bra ..... Det var då också fråga onm en bebis och en sjövild tvååring.
  • Kusin Knase
    Piggley Wink skrev 2011-07-06 22:49:46 följande:
    Knase: Jag tycker de så underbart fångat bilden av den höggravida mamman som håller på att spricka. Snacka om igenkänning  

Haha, jaa!   Men där kommer det enda dumma med boken in också: att mamman blir så stor att hon en dag försvinner! *poff*  Lite trauma riskerar det att skapa, känns det som ...
  • Kusin Knase
    Gladhannapanna skrev 2011-07-07 16:26:27 följande:
    Jag är yngst av tre systrar och mina föräldrar hävdar att mina systrar blev sams första gången när jag föddes. De var överens om att jag var fantastisk och försvarade mig enträget mot allt och alla, inklusive uppfostrande föräldrar!
    *ingjuter hopp i Knase*

Vi har massor av syskonkonflikter just nu, alla slutar med att lillasyster vinner...
    HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta

Gosigt!

Hmmm, hur kan lillasyster vinna, har hon vuxit ikapp storasyrran? Är det inte längre råstyrka och snabbhet som gäller, är det nu istället hennes intellekt och vassa tunga som gör en vinnare?

Lillebror är ofta avslöjad när man ser att det sticker fram massor av långa ljusa hår ur hans hand ...   Det gör ont i mig när jag ser på dottern och vet att vartenda märke på den är det brorsan som står för ... Riv- och bitmärken, ärr och blåmärken. Gråter
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8