Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vad skönt Anceka!

• Mrs Firren

Gabi - Jobbigt med sjukdom som sabbat eran långledighet. Förstår att humöret tryter för alla inblandade. Knepigt med dotterns kliande och skvättande. Kan det vara svamp hon fått? Stella hade det förra sommaren och det var egentligen inget vi såg men hon kliade som besatt och när vi smörjt med Dactacort ett par dagar gick det över genast.

• Mrs Firren

Vi5 - När jag bar D på väster sida fick jag ont på höger sida vid skuldran, på en viss punkt. Naprapaten sa att det direkt berodde på att jag bar på vänster sida hela tiden. Så för mej låter det rimligt att du har ont på vänster sida om du bär på höger sida.

• Mrs Firren

Cilla - Vad smart av din väninna!

Vi5 - Vad skönt att det går framåt på alla fronter! Heja dej! Hoppas ryggen blir rejält mycket bättre nu när du får hjälp med knådning och tänjning.

Poison - Kommer ni åka iväg med husvagnen på helgerna? Bra sätt att slappna av, tänker jag, så att ni slipper vänta och längta till semestern. Tyvärr har ju hemmet en tendens att gro ihop när man är ute på andra grejer... Så är det hos oss nu iaf, apropå städning och ordning. Jag tänkte tanken häromdagen att "Jag kan lika gärna ställa bort dammsugaren över våren/sommaren", dels går vi ofta med skorna inne, dels prioriterar vi andra /roliga saker på helgerna.

Jag vet inte hur andra har det som bor i hus men vi har ett fasligt spring in i köket, tycker jag. Vi är oftast ute (inne nån timme innan sängdags) och titt som tätt ska det hämtas vatten, mellis, snorpapper, mjölk, en leksak, slänga skräp osv.  Eftersom vi bor ganska trängt men med öppen planlösning mellan hall, kök, vardagsrum blir det grus överallt känns det som. Dessutom måste man passera samma utrymmen om man ska till baksidan där studsmattan är (vi bor i radhus och kan inte gå runt). Men det känns okej med skiten, håller vi bara ordning i röran så kan jag leva med resten, jag motionerar köksdammsugaren då och då.

• Mrs Firren
    Snowgirl skrev 2014-05-06 10:49:37 följande:
    Firren, Jag tycker ni ska investera i en robotdammsugare. Då sköter den jobbet hela tiden medan ni springer ut och in. Då behöver du inte motionera köksdammsugaren alls. Men nu får du råd av en som hatar grus och helt plötsligt ser jag en stor fördel i att bo en trappa upp.
    Bra tips! I nästa hus kan det säkert vara ett alternativ, om vi nu inte investerar i städhjälp istället. Det är den andra saken jag sagt att vi ska köpa när jag fått jobb. F*n, det är många saker som står på den listan, inser jag nu.

Alternativt skulle jag kunna tänka mej en altandörr i köket, så att vi kan gå rakt in där. För dit jag går, dit går barnen, kan man säga.
  • Mrs Firren
    Elsis skrev 2014-05-06 11:57:10 följande:
    Firren, vi har också öppen planlösning, och mycket ska hämtas. Vissa saker har vi (läs jag) förebyggt, som tex en pappershållare på väggen på verandan, papperskorg ute och varsin vattenflaska till barnen där ute. Som tur är har vi lekrum strax innanför dörren:)
    Vi kör samma variant! Jag tror det stora kruxet är just att barnen följer efter mig in och drar med sig skiten. Jag går in med skorna för att kunna ha beredskap att jaga Stella om hon drar iväg och för att kunna springa ut till David om han kraschar (vilket händer emellanåt). Jag kan dra av skorna på mattan i hallen eller sparka av sanden som sitter under skorna, men barnen gör inte det. Och i ärlighetens namn har jag nog lagt ner det tjatet. Ibland kan jag få dem att stanna i hallen, men det finns hundra andra saker jag hellre tjatar om än att man inte får gå in med skorna. Äh, smuts är inget stort problem här. Där är, men det är inget problem.

Sen har vi det mesta av barnens leksaker i vardagsrummet eftersom de inte vill vara själva i sina rum. De vill, som sagt var, vara där vi är och då blir det kök/vardagsrum.
  • Mrs Firren
    Elsis skrev 2014-05-06 12:35:55 följande:
    Firren, här springs också ut och in, och bara jag tar av skor. A o E släpar mycket leksaker till vardagsrummet, men leker en del i sitt lekrum också. De har ett lekrum ihop och gemensamt sovrum. Nu leker de oftast ihop, och då är lekrummet ibland ok. Dock blir det mycket man hinner dra fram när man som de är hemma hela dagarna. Och jag är hemma med barnen, inte hemma för att hålla hemmet tipptopp. Eftersom vi valt att ha barnen hemma anser jag att de ska få stimulans och tid med mig för både lek och pyssel, läsning etc, på samma sätt som förskolebarn är med pedagogerna. Det är klart att jag gör en del hemma också, och de leker gärna själva med varandra, men jag hinner inte allt, och orkar inte hålla på, hela kvällarna när barnen somnar, så vi har också städning.
    Låter definitivt som en vettig prioritering på olika sätt! Jag skulle jättegärna ha ett lekrum i nästa boende, tycker det verkar väldigt smart. Nu har vi källaren till alternativt lekrum men inte heller där vill barnen vara själva. Undrar om vi misslyckats med något?

Osjälvständighet hör till Ds diagnos och S är fortfarande så liten att vi inte kan begära att hon ska leka själv. Samtidigt lär hon sig av D och härmar hans beteende, och han hänger ju oftast kring oss vuxna.

Nu sitter jag precis och drömmer om min mormor och morfars gamla hus, 300 kvm på ett plan, plus 70 kvm vinterträdgård. Han byggde det själv och det är sålt sen många år, men just detta att ha allt på ett plan. *drömmer* Men satan vad mycket att städa.
  • Mrs Firren

Snow - Hm, vill minnas att det var precis så som du säger förra gången.

Mosing - Grattis! Härligt.

Chiqita - Vad bra!

• Mrs Firren

Poison - Usch vilka otäcka drömmar. Minns så väl att jag drömde liknande grejer oh var gråtfärdig när jag vaknade. Men jag tror att Galias analys har en poäng, det är säkert någon form av bearbetning av katastroftankar. Jag vet att jag försökte hitta positiva grejer kring bebisen att hänga upp mej på när jag drömde otäckt, att hitta grejer som gjorde att jag i vaket tillstånd kunde känns hopp och positiva tankar kring förlossning och den nya familjemedlemmen. Pratar ni om bebisen som ska komma hemma? Jag tänker att ni alla i familjen kanske behöver börja prata mer om bebisen och hur bra och roligt det kommer bli, om inte annat så för att få dej att känna mindre oro? Eventuell rädsla för förlossningen tror jag att man kan lära sig hantera (om det inte är riktigt illa ställt) genom att läsa fakta, ha aurorasamtal och kanske även annan samtalskontakt för att jobba med positivt tänkande och att möta sina rädslor.

Hoppas du kan hitta en metod för att hantera olustkänslorna som drömmarna ger och att fundera på om det faktiskt är något i verklige livet som oroar dig, och vad du i så fall kan göra åt det.

Ursäkta om jag verkar pushig, att försöka hitta lösningar och vända saker till något positivt är mitt sätt att hantera jobbiga grejer, men jag vet att en del inte är intresserade av att hitta lösningar utan mest vill lätta hjärtat.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8