Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Ah, Laban! Så är det förstås! Han tittade mycket på den filmen häromveckan.

• cilla67

Elsis, ja visst är det kul när det plötsligt dyker upp nya ord och uttryck! A har inte tagit lika mycket intryck som G gör, men A har ett eget väldigt stort ordförråd eftersom vi har pratat så oerhört mycket med honom. Som ofta med småsyskon får inte G riktigt samma uppmärksamhet. Var inte det ämnet uppe häromdagen, förresten?
    G är mer en kille som sköter sig själv och gärna vill "stämma film" medan A kräver 110% uppmärksamhet hela tiden.
    Vad som är hönan eller ägget där är svårt att säga...
    Maken och A har ofta samtal om komplicerade saker, och maken tänker nog inte på vilka ord han använder alltid. Häromdagen var det en redogörelse för solsystemet: "här är jorden, där vi bor (ritar en prick på ett papper) och här är solen (ritar ny prick bredvid den första) och relativt detta ligger stjärnorna ungefär på dagis." A får sina nya ord från såna samtal, så jag väntar mig att han kommer säga "relativt" om ett par veckor! G hämtar sitt från sånger vi sjunger eller från film.
    Märkligt nog har G ett bättre utvecklat sinne för grammatik och säger oftare rätt än vad storebror gör, som fortfarande säger "tadde" och "gådde" bland annat. G har bättre ordning på han och honom och böjda verb t ex, även om han har lite svårt med uttalet vilket troligen beror på för kort tungband. Som bvc skulle ringa tillbaka om för en månad sedan, ja...

• cilla67

Zenobia, ja, youtube löser en del gåtor! T ex Hoppa ganga saj  wo oh sassy leje....

• cilla67

Vi5, jag rekommenderar också varmt dunkudde!
    Den gör fortfarande att jag de senaste nätterna i alla fall fått sova halva natten.
    (G har hosta just nu och kan inte sova annat än i mitt knä i fåtöljen eller uppallad på TVÅ dunkuddar. Jag sover bredvid för att han inte ska ramla av och för att jag vill hålla koll på andning och temp, och hjälpa honom när han vaknar och tokhostar)

• cilla67

Hemulen, vår A fyller 5 i januari men han är somliga dagar exakt som du nu beskriver er M. Han gör ALLT han inte får och vi blir galna, eftersom det oftast koncentreras kring måltiderna, där vi redan från början har det besvärligt. Det blir en del "upp på ditt rum" här också, och sen kommer han tassande om nätterna.
    Jag vet inte heller vad man ska göra, jag antar att vi får försöka vara konsekventa och rida ut stormen, för jag kan inte tro att han ska vara sån jämt - särskilt inte när han är världens goaste emellanåt. Så jag tror att det är en fas, helt enkelt. Kram!

Vi5, här finns så många kloka människor och tankar så jag ska inte upprepa dem, men jag tror att GHP har rätt. Om jag var du skulle jag ta några genvägar för att få ett drägligt liv. Stor kram till dig också!

Resande, stor kram till dig också! Jag hoppas verkligen att du snart får drägligare nätter, för så där sönderhackad sömn ger ju inte mycket kraft. Jag önskar verkligen att jag kunde skicka lite sömn till er... 

• cilla67

I hur stor utsträckning ger ni era barn likadant? Vi har inte brytt oss om det så mycket förrän nu, utan gett barnen mer det just den behöver och tycker om.
    Nu har A börjat bli otroligt avundsjuk på allt som G får, vad det än är. Om G får ett nytt pussel för att jag hittar ett med motiv som jag tror att han ska uppskatta speciellt och för att han behöver en ny utmaning, så får A spel om inte han också får just ett pussel. Likadant med böcker eller kläder. Med kläder blir det extra mycket, för gud förbjude att G har en tröja som inte A har likadan...
    Eller som förra veckan, G fick ett linne att ha under skjortan. A har redan fem stycken, men gick ändå i taket för att han inte har exakt just ett sånt som G fick. Jag blir lite trött på det där, och tycker det är ett oskick, men det kanske ska vara så i den åldern? (A och G fyller 5 resp 3 i vinter, med två veckors mellanrum.)

• cilla67

Resande, precis så låter det hos oss också - "jag får aaaaaldrig" - då gissar jag att det är en övergående fas! För G bryr sig inte så länge inte A tar hans älsklingssaker, vilket tyvärr händer. Just nu är Gs älskade orm borta - igen. Den brukar återfinnas gömd bland As saker efter några dagar. 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8