Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Åh! Grattis Stramalj och Vi4!! Vad skönt att allt var fint och att ni fick bra bemötanden!

• cilla67

Jossan, jag kan hålla med om att de är rätt långsamma, men jag tänker att det är bättre att det tar tid och blir rätt än att de hafsar iväg och ger en fel styrka eller t o m fel sorts piller. Sånt har ju hänt.

• cilla67

Jossan, A var 2 år och 2 veckor när G föddes. Här är det 15-timmarsdagis som gäller när man är f-ledig, 9-14, ti-to. Det funkade bra för A, men jag tyckte det var lite jobbigt de dagar han var hemma.
    Nu när båda går i förskolan märker jag av det åt andra hållet, A vill ogärna gå till föris måndag och fredag eftersom hans bästa kompis inte är där då.
    Under tiden någon av oss var f-ledig ville han inte särskilt gärna gå till föris heller och vi var lite oroliga för det och trodde att han inte trivdes först. Sedan insåg vi att han inte ville vara ifrån sin lillebror, så allt löste sig när G också började.
    Visst är det skillnad på att ha ett och två barn, men efter det första året har det i alla fall för oss blivit lättare att ha två än ett!
    Den första tiden var jag så ängslig att A skulle känna sig utanför eller bli svartsjuk att jag nog överkompenserade lite... Han fick otroligt mycket uppmärksamhet och G fick alldeles för lite, kan jag känna nu efteråt. Å andra sidan har det satt sina spår i form av att G är otroligt självständig och enkel, medan A är ängslig, rastlös och har svårt att göra saker själv. Jag säger inte att det bara beror på hur vi agerade bär G var bebis, men jag är övertygad om att det har spelat in.

• cilla67

Vi4, det är jätteintressant tycker jag, hur man formas och allt som påverkar. Jag kan ju lätt säga att NÄR G signalerar så hörs det... Han är mycket tydligare ön A som kan gå och dra länge och inte säga nåt om det som stör honom eller vad han vill. Han har lättare att säga vad han inte vill, vilket en föreläsning jag var på häromdagen handlade mycket om. Ja, att man inte ska säga inte så mycket...
    Har du koll på DMM-modellen? Jag funderar ibland på hur man ska göra får att barnen ska hamna rätt där...

• cilla67

Det händer spännande grejer när man är hemma med sjukt barn. G har för vana att lära sig nya saker när han är sjuk. Den här gången har han förstått begreppet "tycka om" och deklarerar titt som tätt att han inte tycker om vissa saker: zebror, kåvepenin, våta tröjärmar, korv osv.
    Den rackarungen gapar stort utan att svälja ner medicinen och torkar av penicillinet på tröjärmen, sedan skriker han för att det är äckligt med blöta ärmar...
    Jag undrar varför han inte tycker om zebror?!

• cilla67

Jossa, kram till dig! Vad jobbigt med oklara besked, men skönt att ni får bra hjälp nu.

• cilla67

Vi4, grattis till halvtid och bra intervju!

Hemulen, först dubbelgrattis om jag har missat det! Sen vill också jag säga att G inte fick godkänt första testet men två veckor senare gick det bra. Jag tror att du ska försöka luta dig mot den där uppgiften om 50% och hålla ut ett par veckor tills ni ska göra om testet. Det låter ju lugnande också att bebis reagerar på toalock och annat.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8