Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Uppi, så otroligt ledsen för er skull. Sorgen vet inga gränser när man är mitt i den, låt den ta den plats som behövs. Stor, stor kram!

• cilla67

VI har Skandia till våra, och eftersom båda har legat på Neo innan vi fått komma hem har det inte varit en dans på rosor att få dem försäkrade.
    TH var väldigt trubbiga och låååångsamma på att hantera ansökan. Det var det som gjorde att vi valde Skandia till A, att TH inte svarade på tilltal på flera månader efter att vi skickat in ansökan.
    Sen ville TH inte ha G heller när det blev dags, trots att vi hade deras gravidförsäkring (betal) båda gångerna samt hem- och bilförsäkringar och jycken. Så vi tog Skandia andra gången också, de gjorde inga problem med Gs hypotyreos. Därefter avvecklade vi alla försäkringar hos TH.

• cilla67

Vi5, nu har jag inte varit och tittat på ett tag, men när jag väntade A handlade jag en del på Street One, som ju finns i Ikanohuset! De har tunikor och löst sittande toppar. Eller hade...

• cilla67

Kaz, jag tror det är magnesium!

Hemulen, det är fullt normalt att känna sig otillräcklig! Det är en jättesvår balansgång mellan bebis och storasyskon och jag tror att jag slog över åt "fel" håll - storebror fick sjukt mycket uppmärksamhet i vår ängslan att han skulle bli svartsjuk. I gengäld har det (säkert i kombination med personlighetsdrag) gjort lillebror mer självständig än storebror, så nu när de är 4,5 och 2,5 är det en bit kaka att vabba med den lille, medan vab med den store omöjliggör alla planerade aktiviteter hemma och det är bara att ställa in sig på att läsa och leka med honom.

• cilla67

Nu har jag läst ifatt i denna tråd också...

Vi5, jag hade också gbs, åtminstone första gången. Jag fick penicillin akut som du, och dropp under förlossningen. För säkerhets skull fick jag dropp även andra gången även om det inte gick att mäta upp några gbs-bakterier då. 

Stramalj, jag blev igångsatt i v 38 med G och från det att bm tog hål på hinnorna tog det knappt 4 timmar innan det var klart. Jag körde med lustgas bara, och det funkade fint.
    Det var en erfaren bm som ganska snabbt kunde säga hur lång tid hon trodde att det skulle ta, och stöttade bra när jag började tröttna och funderade på mer smärtstillande. Då sa hon helt enkelt att hon gick av sitt skift kl 14 och att hon var säker på att hon skulle hinna se bebisen. Eftersom det var vid 12-tiden tyckte jag att jag kunde härda ut lite till och 13.20 kom han ut.
    Jag skulle nog välja igångsättning om jag var du, dels för kontrollen över när och hur, dels för det medicinska. Men så vet jag ju heller inget annat, eftersom jag blivit igångsatt med båda! Jag gillar kontrollkänslan i att veta när man behöver barnvakt och så...

• cilla67

GHP, Vi5, man kan gärna äta torkade aprikoser, men av egen erfarenhet säger jag att man innan man vet hur man reagerar på aprikoser inte ska äta fler än fem i taget... Jag tycker det är jättegott med aprikoser, men om jag tar fler än fem stiger jag till väders!

• cilla67

Drutten, här är Anton! Alltså på bilden till vänster... Han är lite större nu, kan man säga.

• cilla67

Vi5, jag får alltid Lexinor när jag har uvi. Jag trodde det var förstahandsvalet!  Eller så är det det du har reagerat på förut. Hoppas du blir av med de eländiga baseluskerna i vilket fall som helst. Finns det inte hem-tester för uvi att köpa på apoteket? Så kan du testa hemma innan du kräver odling?

• cilla67

Det finns även de i tråden som åkt till akuten med misstanke om brutet ben i handen, men där toksmärtan totalt försvann i väntrummet. Effektivt, men antagligen ett dyrt sätt att bli av med det!

• cilla67

Mosing, Vi5, ja det stämmer ju som Vi5 skriver. Vi bor ju på cykelavstånd från varandra, ändå är det så stor skillnad. På "vår" förskola är det 22 barn totalt, delat på två avdelningar och 4,5 personal. 2 personal på varje avdelning och den halva tjänsten ambulerar där det bäst behövs. På småbarnsavdelningen är de just nu 8-9 barn.

Tyvärr ska vår fina förskola sugas upp av en enorm, ny förskola med plats för (har jag hört) 150 barn. Det är inget vi skulle välja själva men jag väntar ut besked på hur det ska organiseras. I bästa fall kommer de små förskolorna "bara" att byta lokal och fortsätta med samma personal och barn fast på en egen avdelning på den stora förskolan. I sämsta fall får de både nya kompisar och ny personal en masse och då får vi ta ställning till hur vi ska göra. Flytta barnen till en annan förskola eller hela familjen till en annan del av stan.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8