• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni - Hoppas att sammandragningarna ger sig. Förstår verkligen att du vill hinna klart kursen men du får försöka lyssna på kroppen också. Svårt - jag vet!

Lena - Hurra för bra natt och garagetak. Mindre kul med ryggont men fint ändå att ni kom iväg till er pappas grav på födelsedagen.

Milla - Härligt med god mat väntandes.

aigee - Puh, vad jobbigt att storhandla. Här fick vi x antal kassar hemkörda i fredags så det slipper vi tänka på i alla fall.

Ikväll fick jag lite skrämselskott. Under och efter middagen fick jag helt plötsligt en massa sammandragningar och "mensvärk" i ryggslutet. Jag la mig och vilade på sängen och kände mig lite yr och illamående. Efter ett tag ställde jag mig i duschen och då fick jag en mycket välbekant pirrande känsla i brösten - precis som när mjölken rinner till. Inget läckage eller så men jag tycker att brösten helt plötsligt blev större och tyngre (maken håller med ). Nog för att jag känner mig trött på att vara gravid men jag är INTE sugen på att föda barn i vecka 29. Hoppas verkligen inte att det är några tecken på det (jag har inte - märkbart - fått mjölk förrän efter förlossningen med de andra två).

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Tack för alla kloka förmaningar! Jag har haft en del sammandragningar men inte alls av den kalibern och inget läckage från brösten så det känns bra.

juni - KLOKT att stanna hemma! Hur blev det med H:s hosta?

Emmli - Härligt att läsa att det går bra för er (att det är apjobbigt ibland hör nog till det normaaaala som inte går att komma ifrån ).

Lena - Puh! Vilken tjänsteresa! Att du orkar så här en månad före BF. Du är verkligen beundransvärd!

Ego - Gaaaahhh! Vi kan inte komma på några killnamn som känns bra. Vi har varit så inställda på att det är en tredje tjej men eftersom vi helt plötsligt har flera i bekantskapskretsen som har fått tre tjejer och det bara är 11 % av trebarnsfamiljerna som får det så börjar vi luta mer och mer åt att det nog är en kille (oooohhhh, den statistiska logiken flödar hos humanisterna - I know! ). Tjejnamn har vi klart både tilltals- och andranamn (nej, här avslöjas inget på nätet *räcker långnäsa* ) om det inte skulle kännas helt fel helt plötsligt, men killnamn - gaaaaahhhh! Några förslag?

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ha ha! Så går det när man läser i alla trådar. Jag var helt säker på att du skrivit att du skulle stanna hemma i den här tråden, men det hade du ju inte juni. Svaret angående H:s hosta fick jag ju också.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

juni - Jag har också hört detsamma om "tendens" att få ett kön men det känns som att SCB borde veta vad de pratar om. Intressant är det vilket som även om vi som genustalibaner egentligen bryr oss främst för just namnfrågan (som känns nog så viktig och jobbig just nu).

Sara - Bra förslag! Våra "kriterier" är väl annars att det ska vara ett kort namn (max två stavelser), helst inte ligga på tio-i-topp även om det inte behöver vara jätteovanligt och att det ska kännas som någon slags helhet tillsammans med Thea och Ruth även om det inte behöver vara något tema i övrigt.

aigee - Vad skönt att snart vara ledig!

Lena - Åh, jag skulle bli galen om jag inte "fick" diskutera namn. Vilken utomordentlig beskrivning på svår foglossningssmärta. Just det där att nästan tappa andan känner jag igen. Ibland fryser jag mitt i ett steg och förstår inte hur jag ska ta mig vidare. Extra härligt då med jobbfri dag och lyxlunch imorgon!

Jag var ju hos sjukgymnasten i fredags förresten. Var alldeles kallsvettig under undersökningen för att det gjorde så ont och då upprepade hon ändå hela tiden att hon inte ville gå på för hårt. Fick några övningar att göra och så ska jag tillbaka på fredag. Jag kommer också att skrivas in på patientvattengympa. Vi får väl se vad det kan ge. Viktigast för mig var att få svar på frågan om jag riskerar att det blir bestående. Jag har nämligen haft problem med högra höften sedan förra graviditeten och är orolig för att det ska förvärras och/eller även sätta sig på vänster. Smärtan NU är ju en sak men om jag ska ha den i längden blir det ju väldigt jobbigt. Tyvärr vågade hon inte ge något riktigt svar. I "vanliga fall" skulle hon säga att det inte var någon större risk men med tanke på att jag har en ganska grav skolios förändrar det bilden. Inte så upplyftande. Usch, det blev långt men jag behövde visst få ur mig det.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Mini - Stella och Elvis hade ju varit väldigt coolt! Två stjärnor! Men Charlie är så fint också.

Pyttis - Verkligen häftiga namn! Skönt att du har fått hjälp med fogarna. Är det alltså efter graviditeterna du har haft så ont?

lilablå - Men vilka knäppisar du träffade på! Det är absolut no-no att blänga på andra föräldrar som kämpar med motstridiga barn tycker jag. Igår gick jag till lekparken med en av T:s dagiskompisars mamma. De har fått en bebis för några månader sedan och storasyster är i en minst sagt utmanande period vilket visade sig gång på gång under vår lekparkstur igår. Mina barn var däremot ovanligt medgörliga just igår så jag såg istället till att frikostigt berätta otaliga anekdoter om hur än den ena än den andra av mina barn (och jag!) brytit ihop vid de mest olämpliga tillfällen. Jag vet själv hur skönt det är att höra att man inte är ensam om de besvärliga situationerna - det är ju tillräckligt jobbigt som det är!

Happ! Ingen mer blodpudding i detta hushåll tills Spikelin är ute. Fick i mig någon skiva till middagen men sedan mådde jag såååå illa. När jag la R fick jag kväljningar gång på gång (ååååhhhh! Somna någon gång unge!!!) och när hon till slut kommit till ro var det raka vägen till toa. Kräks Blodpudding är inte det fräschaste andra vändan kan jag meddela. Tyvärr är maken på kvällsmöte så jag har T kvar att lägga men hon har fått kolla på Pettson tills min mage lugnat ned sig.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Assar - Näää, inget blir ju b ä t t r e av att återanvändas så att säga, men efter att ha kräkts vid tandborstningarna mer eller mindre varje kväll under de två senaste graviditeterna kan jag vis av erfarenhet meddela att vaniljglass är heeeelt ok i jämförelse med...ja, blodpudding t.ex. Ja, jag hoppas att hon mådde lite bättre av vetskapen om att hon inte är ensam för hon var lite svettig mellan varven.

Lilablå - Nej, det är svårt det där att få i sig järn. 98 är ju riktigt lågt så jag förstår att du kämpar!

Pyttis - Aj då! Ont i fogarna före graviditet. Det har jag nog inte hört talas om någon som har haft. Än bättre då att du äntligen har fått hjälp!

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ja, Lena! Hoppas verkligen att du har ringt nu för nu börjar jag bli orolig för dig (trots att det säkert inte finns någon anledning). Har du - aja baja - inte ringt tycker jag att du ska ringa förlossningen direkt för jag är ganska säker på att 1177 kommer att hänvisa dig dit vid beskrivning av dina symptom. Stor kram!

Usch, nu får jag skylla på graviditeten för jag deppar lite över en helknäpp grej. Jag önskar så att jag och maken hade träffats tidigare (vi lärde känna varandra i november 2005) för då skulle vi nog ha försökt att få (ännu!) fler barn. Vi återkommer gång på gång till att detta är sista graviditeten men det är tydligt att ingen av oss egentligen vill att det är det. Men vi har inte tiden att spela på och i den här takten som vi kör på nu pallar vi (absolut inte min kropp) ju inte en till. Och ja, vi är ju så lyckliga över de barn vi har och det som är på väg och inser att vi har haft sjuk tur men vi är helt enkelt lite giriga... Det känns lite sorgligt att sätta stopp.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Milla - Vi skrev samtidigt. Tack för fina förslag. Flera av dem står faktiskt på listan. Det känns dock som att vi börjar komma fram till en lösning. Det namn som vi har haft som andranamn kanske kommer att ta plats som förstanamn istället och så har vi ett annat andranamn i tankarna. Så nu känns det som att Spikelin FÅR vara en pojke.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Tack för era funderingar tjejer (och för att ni inte säger att jag är helt knäpp ). Jag fyllde 37 år i somras och maken är 41 så visst finns det tid i teorin. Men någon sladdis har vi nog vare sig vilja eller ork till utan vi skulle nog vilja ha 2½ - 3 år mellan men det räcker kanske inte riktigt för min kropp som återhämtningstid. Sedan är det allt det praktiska runt att ha många barn också. En sjusitsig bil har vi redan bestämt oss för att köpa men boende...Jag är absolut inte främmande för att låta barn dela rum men i tonåren vill jag gärna att de ska få ha eget. Bostäder med fem sovrum växer inte på trän i Stockholm och de är definitivt inte billiga! Ja, ja. Vi får fundera och känna efter lite gissar jag. Jag kommer i vart fall inte vara så snabb med att föreslå sterilisering för maken som jag tidigare tänkt men vem vet - allt kanske löser sig automatiskt genom att vi får en ordentlig trebarnschock och aldrig kan tänka oss att gå igenom något dylikt igen.

Milla - Låter som riktiga fynd det där!

juni - Vi har ju "tur" den här gången och kommer nog att kunna använda det mesta efter novemberbarnet T till det nya decemberbarnet. Det är ju junibarnet R som blir "det dyra udda barnet". I veckan shoppade jag dock en vindtät liten nyfödd-mössa och halskrage till Spikelin eftersom jag inte upptäckt sjalandet när T var pytte och jag ser fram emot att sjala (och hoppas att h*n vill) bebis igen. Det var verkligen mysigt att shoppa lite!

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8