• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barb - Stor kram!

Sara - Grattis till ettåringarna! Låter som en härlig eftermiddag!

Ego: Jag känner mig lite orolig. Går in i vecka 19 nu i helgen men tycker inte att jag känner av bebisen. Har känt NÅGOT ibland men är inte alls säker på att det är bebis (man tycker ju att man borde vara expert så här tredje vändan men icke...). RUL på måndag och jag är riktigt nervös.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Sara - Tack och tillbaka! Nej, alltså jag har inte känt något alls som jag säkert kan säga är bebisen så sedan KUB-UL har jag inget "bevis" på att allt står rätt till där inne. Jag vet att det inte finns "krav" på att känna något i vecka 19 och det gjorde jag inte med T heller. Med R tror jag dock att jag kände tidigare (minns inte just nu pinsamt nog) och har väl tagit för givet på något sätt att jag ska känna tidigt även denna gång även om jag vet att det har med moderkakans placering och mycket annat att göra...

Två är dubbelt så bra
  • Ela
    Billabong skrev 2010-07-16 23:27:21 följande:

Hm. blev lite rörigt där med känslor som pockar i skallen... Känslor bruakr väl vanligtvis höra hemma i hjärtat. Men du fattar nog; känslor som leder till tankar som slår sig ner i skallen och ligger där och stör och knackar på med enträget upprepat uppdykande.

Äh, mina känslor är nog lite överallt faktiskt. Hjärtat, magen och nog fasiken härjar de runt i skallen och bråkar med alla rationella tankar som jag brukar ha. Tack för upplysningen att du inte kände av dina TVÅ tvåor. Då ÄR det ju faktiskt inte konstigt att jag inte känner av min trea.

Nu är det i alla fall dags att gå och lägga sig och så kommer vi en dag närmare RUL...
    Två är dubbelt så bra
  • Ela

Tack Pyttis och Minimalla! Skönt att höra att inte du heller kände din trea tidigt Minimalla. Jag hade moderkakan fram med T (när jag kände sent) och bak med R (när jag kände tidigt). Nu vet jag inte.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Ja! Det gick bra! Jag var verkligen ett vrak hela dagen igår. Idag höll jag mig sysselsatt och förträngde (hyfsat) fram tills det var dags. Löjligt nog var en av sakerna jag hakat upp mig på att jag - till skillnad från de andra graviditeterna - börjat tappa hårtstrån (jag tappade verkligen knappt ett enda tidigare) och genast undrade jag vad som var fel på mina hormonnivåer...

Men som sagt var. Det finns en bebis som lever och mår bra där inne. Allt såg normaaaalt ut men som BM fick kämpa för att få bra vinklar etc. Icke samarbetsvillig alls den lill*. Dåliga kort men det gör verkligen ingenting den här gången. Jag är så oerhört tacksam att det såg bra ut och har nog inte riktigt hunnit landa i det än.

BF 17/12 vilket stämmer prick med KUB. Min egen beräkning utifrån min cykel var 16/12 så det ser ju korrekt ut.

Tack för att ni finns och har gjort mina dagar fram till detta lite lättare!

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Tack för hurrarop Minimalla! Och vilka fantastiska nyheter du kommer med själv! Det är ju så spännande så att det inte är klokt och tänk vad skönt att allt ser bra ut! Jag blir alldeles rörd av tanken att han snart är här.

Lena - Nu när jag landat liiite i min egen lycka över att allt såg bra ut vill jag ju givetvis gärna dela din lycka över de fina hjärtljuden och det övriga normaaala! Och vad gulligt att du kom ihåg att det var idag jag skulle på RUL.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Men Fredrika - vilken smygare! GRATTIS! Vad härligt att det har gått bra (för jag törs nästan lova att du kommer att kunna sitta igen ganska snart ). Jag väntar med spänning på förlossningsberättelse (försökte kolla efter nr BF var i BF-tråden men du har inte skrivit upp dig din buse ).

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Mini - Jag blir så glad att läsa att du förutsätter lite att det ska gå vägen - det gör du alldeles rätt i! Och jag säger som Pyttis att förvärkarna kommer att göra nytta sedan när det är dags! Det här kommer ni att fixa galant!

Roobios - Det tyder väl på väldigt god arbetsmoral att du ser till att få regelbundna (FL-)pauser så att du orkar jobba med full kraft!

Ego: Var hos BM idag. Hon fick leta ordentligt för att få höra en liten skvätt hjärtljud. Bebisen ligger verkligen och gömmer sig långt ner och långt in så det var alls inte konstigt att jag inte känner av den tycker hon. När jag låg på britsen var det skönt att jag väntar trean för jag hade inga problem att höra att det var hjärtljuden när de "susade förbi". Liiite rutin börjar man ju få på de där sakerna i alla fall. Blodtrycket låg bra men jag fick reda på att mina järndepåer låg på så pass låg nivå att det rekommendas att jag börjar äta tabletter redan nu. Intressant tycker jag eftersom mitt hb alltid (i vart fall i början av graviditeten) ligger så högt. Jag tror att det låg på 136 vid inskrivningen - alltså samma dag som jag tog blodprovet för depåmätningen. Någon som är insatt (jag hade T med mig till BM så jag gick inte in i de mer djuplodande diskussionerna )?

Imorgon flyger vi upp till svärföräldrarna och jag försöker att vara försiktigt optimistisk att ett miljöombyte ska göra tillvaron lite mer harmonisk. Så fort vi är hemma (ute eller hos andra går det bra) puttar T R allt som oftast och vi har jättesvårt att hantera det. Vi markerar givetvis att det inte är ok, vi går ifrån (med R) och säger att vi inte vill leka med T om hon puttas, vi försöker prata med henne när det inte är skarpt läge och bekräfta att det ju kan vara jobbigt med en lillasyster men att det inte är ok att puttas etc, vi försöker identifiera situationer när det brukar hända för att försöka eliminera möjligheterna men lyckas inte hitta någon röd tråd etc, etc, etc... Vi står helt handfallna och förstår väl att det till viss mån är oundvikligt men det är verkligen SÅ jobbigt när det händer. Några tips?

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Assar - Jo, du har säkert rätt. Det är ju först de senaste veckorna som R har börjat gå "på riktigt" och ett samband är ju verkligen inte uteslutet. Skönt att höra att det förmodligen kommer att gå ööööver (och lite skönt att höra att andra har svårt att nå fram till sina barn ibland också )-

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Är bara inne lite kort eftersom jag är hos svärföräldrarna.

Vill tacka igen för att ni delar med er av syskonputtande etc. Känns bra att veta att man inte är ensam.

Tack även för input om järn. Spannet som är "ok" ligger på 20-140 om jag minns rätt och jag låg på 20. Hon kollade inte hb denna gång och det är kanske lite märkligt. Jag har också läst att det inte är bra med för högt hb så det känns lite tudelat allt. Får be om en koll nästa gång (mitten på aug) och jag skulle "bara" ta järn var tredje dag så det känns väl ok i och för sig. Märkligt är det i vilket fall och det måste ju finnas en anledning till att man har börjat med de här nya mätningarna av depåerna. Skulle vilja veta lite mer om relationen mellan hb-värde och depå-värde och får väl ta och försöka fördjupa mig i det någon regnig dag (typ idag då - spöregn - men jag tror inte att det blir av just idag).

Lena - Usch vad jobbigt det låter med svullnad och värk. Min foglossning är också rätt illa men det där låter verkligen vedervärdigt.

Juni - Härligt med ett lyckat besök på ALV!

Ego: Igår var maken och jag på restaurang (och efterföljande PUB-besök!) med hans bror med sambo och två kusiner med respektive. Jättetrevligt! Vi la R innan vi stack iväg och T fick följa med farfar i bilen och lämna av oss på stan. När vi hade blivit avlämnade och börjat gå mot restaurangen ringde farfar och sa att T var lite ledsen för att hon hade glömt "puss och kram" så ha körde upp en annan tvärgata och vi mötte upp och pussades och kramades och sedan gick det hur bra som helst. Hjärta R hade vaknat till ett par gånger men svärfar lyckades söva om henne utan problem. Fantastiskt! Vi ska nog försöka oss på en till utekväll någon gång i veckan.

För övrigt har jag slutat amma R nu. Maken la henne förra lördagen när vi hade gäster och efter det testade jag att inte erbjuda amning vid läggning och hon har inte protesterat alls. Skönt att få några amningsfria månader faktiskt.

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8