Inlägg från: Kusin Knase |Visa alla inlägg
  • Kusin Knase

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Johanna 35 skrev 2011-03-10 21:13:38 följande:

Apropå smärtor och liknande; har Fiji och Knase blivit bättre vg illamåendet?

Snabbt inhopp o läser sista sidan bara som vanligt. Tackar som frågar, jag mår fortfarande uselt men allt är inte nattsvart längre, allt tack vare att jag tjatade mig till en medicin som heter Ondansetron. Ej testad på gravida, men vilka mediciner är eg det ........ Fick tipset genom en tråd på FL, min bm hade alrig hört talas om den o på apoteket ville de knappt ge mig den ... Men OJ, vilken skillnad. Kombinerar den med Lergigan Comp morgon och em. Tyvärr ger båda medicinerna galet hård mage så varje gång jag ska försöka gå på toa måste jag kalla in barnvakt för det tar flera timmar ...... Och gör så ont så jag kallsvettas bara jag tänker på det. Men jag tar dag för dag och är nu nånstans i vecka 15, tror jag.

I Malmö och Lund gör man två UL, runt v 20 och 32. Jag har mitt första (som eg är mitt tredje med KUB) i slutet av mars.
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase

Hoppar in och hurrar för en viss Kanin och en viss Fisk!!!! Jättegrattis till er båda!!!!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase

Snabbt inhopp som vanligt: Ni vet zebran från Diinglis, den finns som speldosa, och ligger i lillens spjälsäng bland några andra viktiga gosedjur. När han senast hade kräksjuka och spydde ner hela sängen tog darling ALLT i sängen och kastade in i en 90-graderstvätt. (Det enda som finns att göra då ju!) Sen spelade den inte längre ... förrän nyligen igen! Så kvaliteten verkar ju fantastisk.

Googlar man på Diinglis och zebra är översta träffen lite mer om just exakt samma zebra förresten:   http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:X4Oml1aWvSUJ:www.familjeliv.se/Forum-11-269/m41813355-8.html+diinglis+zebra&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&source=www.google.se

• Kusin Knase

Vad tråkigt att höra, Fisken!

• Kusin Knase
    Somnat skrev 2011-04-02 20:39:34 följande:
    Har för mig att jag tittade i den här tråden för någon vecka sedan och ni pratade om babyselar? Ergo?? Kan ngn vänlig själ ge mig lite info om varför den är bra (bättre än tex BB active) och kanske en länk.

(Nej, den är inte till mig. Har en kompis med en liten bärfis. Mamman är inte så intresserad av sjal, dock.) 
    Ergon är ergonomisk både för bärare och barn, eftersom barnet sitter i grodposition. http://www.ergobaby.eu/sverige/?gclid=CIPJ1dXD_qcCFcOEDgodDQyqqw

I en BabyBjörn sittert väl barnet bra bara i ett begränsat antal månader? I Ergon kan en tre-fyraåring sitta bekvämt, mycket praktiskt. Den klarar säkert 15--20 kg, och det gör många bärare också just pga ergonomin.

Var på barnkalas idag -- maskerad för en helstorbarnsdagisgrupp (där dottern inte går men ev ska börja i höst) plus kompisar. Som tur var hade de hyrt en gympasal (tips!). Lillknasan var Pippi såklart, den stora idolen sen hon var åtta månader ju, och hon fick ärva Pippikläder för ett par år sen. Jag trodde det skulle vara en hel drös Pippi men så var icke fallet. Däremot var alla andra, säger alla andra, tjejer prinsessor. I rosa. Suck. OK, en tjej var faktiskt rosa ballerina, och en hade Snövitdräkt som ju faktiskt inte är rosa, men ändå.

Hur många Spindelmän det var, var det ingen idé att ens försökra räkna, men det fanns bland killarna bara en Batman och ett Scream-spöke utöver Spindelmännen. Vilken fantasi folk har va. ;-p Men jag tyckte bara det var kul att dottern var så unik förstås, och själv har hon knappt sagt ett enda ord om prinsessor nån gång och verkade inte alls bry sig, så det var ju skönt.

Det var så roligt att se min jätteförsiktiga lilla tjej gå loss bland plintar och mojänger! Hon var en enda stor glad mun, hela hon. När fikat serverades åt hon med stor koncentration, och när det var tårta var det samtidigt presentöppning just bredvid henne, alla ungar flockades men Lillknasan var helt inne på att äta!

Och stolt mamma var jag också när de få andra föräldrarna som var där charmades av min lilla 90-centimeterspippi som for runt som ett pyttelitet yrväder och som sen var så artig och gick och tackade för allt och sa hej då till alla, fast hon egentligen bara kände födelsedagsbarnet. Hjärta  Ljuvligt att få bonda med henne idag.
  • Kusin Knase

Jag är nyfiken på alkoholtestet ni skriver om! Jag har bara blivit tillfrågad om jag dels före grav drack, dels nu dricker X antal glas t ex vin i veckan, och min bm (som inte känner mig alls!) visade tydligt hur besvärad hon var. Håller med Vi4 om att det inte borde vara så!! Det upplevde vi från socutredaren under adoptionsutredningen också, frågorna om alkoholvanor viftades liksom bort med ett "ni dricker väl måttligt va, det skriver jag". Ehh, javisst?!

Cissi, hej! Vi kan ta varann i hand här. Vår son (snart 2) är extremt utåtagerande och jag har börjat oroa mig för dagisstarten i höst ... Har ju inte mycket förtropende heller för personalen där pga alla supernannygrejer jag har sett, så vi får se ........... Kul är det iaf inte hemma heller när han slåss och rivs, stark är han också som bara den. Men han har faktiskt fått börja plocka upp sin mat själv när han har kastat ner tallriken på golvet ... Jag kan ju inte böja mig utan att må skitilla!

• Kusin Knase

Och jag hade ju också en supersnabb förlossning, hann vara inne i 1 1/2 timme innan Lillknasan kom ut, typ tre timmar innan hon föddes satt jag och chattade på FL ...   Sen ringde Serendipity och ville klocka mina värkar, så det gjorde hon på tel, hehe.

• Kusin Knase
    Nillan77 skrev 2011-04-03 13:01:21 följande:
    Hej på er! Nu ansluter jag här. Testade positivt idag!!!
    GRATTIS! Hur mår du?
  • Kusin Knase

Fiji, grattis, vad kul! Vilken vecka är du i nu då? Vi är väl ungefär lika långt ... Jag var på RUL i fredags och allt såg fint ut förutom mina två små myom som teoretiskt sett skulle kunna stoppa flödet till (från?!) moderkakan, så jag får ett extra RUL i v 28, plus det vanliga i v 32. Är idag i v 19+1, så de flyttade fram mig några dagar där (fick en kort v 18, skönt!) trots bara en dags skillnad på bf -- 26 aug istället för 27. Jag glömde fråga om ifall jag möjligen teoretiskt ändå inte skulle kunna vara liiite längre gången (griper efter varje halmstrå här!) eftersom vi i vår släkt föder rätt små barn -- själv hoppas jag på att liten tittar ut redan i mitten av aug istället ...

Mår fortfarande gräääsligt illa och vågar inte längre hoppas på att bli av med det före förlossningen men har ju bra medicin som hjälper hyfsat (om än ej testad på gravida). Jo, liten knep så bra med benen på RUL, så det var svårt att se nåt ... men barnmorskan som tog över när läkaren gett upp lyckades mixtra till det lite i en konstig vinkel så att det skymtades tre små parallella streck (=blygdläpparna och klitoris ju, isf), Kanske en tjej då. Amanda har bestämt för länge sen att det är en Ida.

Jag har tre saker emot Ida (som i sig är ett supergulligt namn):
    1. Två barn med långa, internationella namn på A ... då vill jag gärna matcha med ett tredje, inte minst för att trean inte ska känna sig "utanför" ...
    2. Ida-Slida, hmmmm ...?
    3. En av Amandas kompisar, som vi iofs nästan aldrig träffar men ändå, har en lillasyster som heter Ida.

Så jag vet inte. Har ni andra förslag?

• Kusin Knase

Fio, tack för Alma-förslaget! Inte alls dumt, om det inte vore för att min kusins dotter heter det, och vi är rätt nära och ses ibland. Alice går tyvärr bort då Amanda heter det i andranamn, men Astrid är också ett förslag, även släktnamn. fast det uppfattas tydligen som oerhört märkligt i USA t ex.

Har ju en liten söt påfyllningshistoria efter kalaset där Amanda var mini-Pippi. Hennes far satt och frågade henne om maskeraden sen. När de av nån anledning hade sjungit Hellsingsången Annabell Olsson tillsammans ("hon är en förtrollad prinsessa från sagan, som råkat gå vilse och bor här hos oss"), så frågade hennes pappa (som hört mig ondgöra mig över alla prinsessor på maskeraden): "Var det några prinsessor på kalset förresten?" Amanda tänkte efter en stund och sa sen: "Neej! Det var det inte, pappa! Inga prinsessor!"

Undrar vad hon eg trodde att alla de andra tjejerna var?!

Sen frågade han: "Var det några andra föräldrar med där då?" och fick svaret efter viss betänketid: "Antagligen! Men pappa, jag tänkte faktiskt inte på det!"

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8