Inlägg från: Kusin Knase |Visa alla inlägg
  • Kusin Knase

Hoppar in med lite namnkuriosa:

När min man och jag träffades (på en skolresa i Paris när vi var 18, gick på samma skola men kände inte varann innan), kom vi fram till att vi hade tre saker gemensamt:

1. Vi hade samma favoritfärg. (Syrenlila! Haha. Obs, detta var fortfarande 1980-tal! )
    2. Vi bet på glasspinnen på exakt samma vis när glassen är slut (?!).
    3. Vi hade båda var och en för sig exakt samma fyra favoritnamn på kommande barn: Ludwig, Linus, Nina och Nathalie.

Sen dess har vi ändrat smak en del ......... Så det var ju tur att vi inte fick barn det första vi gjorde! ;-p  (Jag hade alltid gillat Ludde som smeknamn och tyckte då att Ludwig kunde vara lämpligt, Linus var det enda -usnamn jag gillade, jag tyckte att det var gulligt och lät som en lintott, Nina tyckte vi var ett fint,. klassiskt namn som bara trevliga människor heter ( ) och Nathalie ... *host* tyckte vi var tufft -- vi gillade även Nicole ... Och känner väl att de blev ltie trashiga sen.

Antagligen, om det är en tjej, har jag en Astrid i magen. Visserligen hade vi tvillingar som försvann tidigt ur mig -06 som redan kallades Astrid och Sigrid, men det känns ändå som om Astrid skulle kunna "återanvändas" nu efter några år i karantän. Ett namn på tredje barnet som inte börjar på A skulle göra att barnet skulle kunna känna sig utanför ... inbillar jag mig (som kommer från en familj med en massa M).

Vi hade också låååååånga listor på barnnamn, vårt största problem var att alla mina förslag ratades av min man som alltid hade känt något dumhuvud som hette så när han var liten ...

Och på förekommen anledning kan jag meddela att man vänjer sig vid vuxna Rasmus och Pontus!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Kusin Knase

Jo, Astrid är ett släktnamn, skulle jag ju skriva också. Jag gillar verkligen idén med namn som förs vidare i släkten. Alexander fick sitt tredjenamn efter sin far och avlidne farfar (andranamnet är hans ursprungsnamn från Colombia). Amandas andra- resp tredjenamn är hennes mormors resp farmors andranamn (och vackra namn i sig). (Amanda är det Ultimata namnet, känner vi dessutom; "värd att älska", kan det bli bättre?! Inte alltför vanligt numera heller.)

Min mormor heter Elsa Viola, fina namn som har god chans att få gå vidare hos en ev dotter här. Pappas andranamn är Gustav, kanske kan det bli andranamn på en son? Eller nja, förstahandsvalet på andranamn är nog istället Erik, som också är ett släktnamn hos oss båda.

Namn engagerar!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Kusin Knase
    Gladhannapanna skrev 2011-02-10 15:55:41 följande:
    Knase: Håller med om att det är bra att ni ändrat smak!
    Hur har det gått annars? Mår du bättre?

Tackar som frågar. Nä, illamåendet blir bara värre och värre än så länge tyvärr.

Fick avlastning idag genom att en dagiskompis mamma hämtade dottern. Sen hämtade jag hem dottern nyss. Dottern skvallrade om att de hade hämtats i bil ... och att hon hade suttit lös i bilen.    Så jag vände, ringde på igen och berättade för dagiskompisens mamma att jag inte gick med på sånt och att det inte fick hända igen. Suck... Jag som just har polisanmält en annan familj (!) för att de varenda morgon krypkörde förbi mig i villakvarteret (på gator utan sikt, där många kör som idioter) med två småbarn helt lösa i bilen, varav ett i bagaget! Jag tycker att det är tillräckligt allvarligt när folk vänder på bilbarnstolarna innan barnet vuxit färdigt för det, och så låter någon min lilla dotter sitta lös i sin bil?!   Jag som just innan irriterade mig på att hon alltid ger min dotter kaffebröd och glass mitt på vardagen -- där fick jag lite perspektiv. Gah. Nu vet jag inte om jag vill lämna bort sötnosen dit igen faktiskt.
  • Kusin Knase
    Gladhannapanna skrev 2011-02-10 17:43:28 följande:
    Knase: jag har också tipsat polisen om en sådan familj! Vissa är helt knäppa!
    Hade också talat om att det inte är ok att köra mitt barn hur som helst!
    Familjen jag skvallrade för polisen om har iofs ett klistermärke med Barn i bilen -- så de är väl skyddade ändå, på nåt magiskt vis ...   Skämt åsido, även om de bara kör några hundra meter och verkligen krypkör i bara lite mer än gångfart så korsar de faktiskt en stor väg, och sen kan det ju komma andra idioter också, som kör fortare .......

Ja, jag var såååå glad att Amanda berättade det för mig, och att hon gjorde det direkt -- och även att jag reagerade direkt. Det är ju liksom INTE ok!! (Och så hoppas vi att hon inte undrar hur vi gjorde i Colombia.................... ;-p  som jag hade såna vansinniga kval för i månader innan vi reste. Taxi överallt, inga bälten, totalt galen trafik och ingen som kan trafikregler, gaaaah ... Men då är det ju VI som tar beslutet inför varje taxiresa att vi gör detta, jag vill inte att sånt sker bakom min rygg liksom. Vi hade kunnat släpa med två stora barnstolar men hade hört att nästan inga taxibilar har bälten alls -- och dessutom var ju min pappa med så då hade vi behövt två taxi vareviga gång vi skulle nånstans, nästan varje dag .......)

Nå, den här kvinnan var iaf rätt oförstående ("men det var ju bara här!") men jag hoppas att hon fattade till slut. "Nä, ok", sa hon.
  • Kusin Knase
    Resande skrev 2011-02-10 18:33:47 följande:
    Knase men vad i hela fridens namn!! Har de haft ER dotter lös i bilen?! FörvånadJ-a idioter! Vad förbannad jag blir på sånt. Det är fruktansvärt när folk riskerar livet på sina barn men att ha mage att göra det med andras. Skrikandes 

Jobbigt att du fortfarande mår så dåligt. Kan tänka att det förvärras av att du inte får vila. Hoppas verkligen illamåendet ger med sig snart.

Vinkar till resten av gänget också.  
    Ja, Fiji, man slutar aldrig förundras över folk, tydligen ... Jag känner dem inte alls väl, och det känns rätt obehagligt ... Hon vill hämta Amanda varenda vecka nu framöver för att hon vet hur jag mår, och det är ju snällt men nu blir man ju tveksam.

Illamåendet var något bättre igår, bara att få komma ut i friska luften, köra bil ensam, gå en bit från parkeringen till sjukhuset och sen gnälla av sig hos nån som har betalt för att lyssna gjorde att det faktiskt var helt ok!   Men illamåendet idag började redan när vi skulle lägga oss igår; då blåste darling ut ljusen vilket är en av de äckligaste lukterna jag vet redan i normaltillstånd ... Sen triggades det värre och värre hela morgonen också, ensam med två gallskriksbarn som bråkade om ALLT och dessutom stank dagen-efter-vitlök .... Uuuuuuurrrk ...

Hur mår du själv nu??
  • Kusin Knase
    ilja73 skrev 2011-02-10 19:54:37 följande:
    juni:
    Vad skönt att han sov så bra in att. Hoppas han inte är känslig för outningar .
    Vilken mysig "nässköljning".
    Min pappa heter Bengt-Johan, det är nog inte heller så vanligt. De flesta kallar honom Bengt (men aldrig Benke eller Bengan).

Knase:
    Vad kul att du och mannen har varit tillsammans så länge. Hette inte en av de coola tjejerna i fame Nicole? Kan det ha fått det namnet att verka så fint?
    Gaah, jag skulle bli galen om nån körde O lös i bilen, hur kan man vara så tanklös? Antagligen tänkte de den logiska tanken att om man inte ska långt så skadar man sig inte om man krockar. Vansinne! . Bra förresten att du anmälde den där andra familjen.

Ego:
    Idag har O och sambon börjat med inskolning på dagis. Vi kör på 3-dagarsinskolning så sambon var med hela dan. Det hade gått jättebra, han lekte och åt och fick ett nytt fan i en liten tjej som går där. Det tog runt 20 min för honom att somna och sen sov han en timme, det är klart godkänt för att vara första dagen.
    Lite kul med Bengt-Johan, det känns lite som två olika generationers namn tillsammans. Blir det aldrig BJ? Har han syskon som också har dubbelnamn? Och har han/ni fått någon förklaring till namnet? Hihi, nä, det är inte ett så konstigt namn, men ovanligt!

Ja, vi har varit tillsammans sen våren -89 ... Galet faktiskt.

Hahaha, ja, tänk om det var Nicole i Fame som gav oss idén!   Kan inte svara på det faktiskt. Men jag var lite kär i Coco snarare, så det borde kanske ha varit det namnet jag gillade bäst då ...

Japp, jag lät nog lite sträng när jag påtalade att jag inte ville att hon skulle köra så med Amanda, vi får se om hon vågar höra av sig igen!

Kul med så lyckad inskolning!!! Själv är jag kluven till tredagars -- återstår verkligen att se om det funkar med Alexander i höst.

Gladdes också åt Saras dagisrapport tidigare, apropå det! Härligt, vilken lättnad!!
  • Kusin Knase
    asap skrev 2011-02-10 20:00:11 följande:
    Dubbelnamn är stort i Norge. Min kompis som bodde där ett tag jobbade ihop med Tommy-Roger. Någon som är sugen på det namnet till sin bebis? Anyone?
    Njaaa... ska fundera på det!
    Somnat skrev 2011-02-10 20:44:04 följande:
    Idag hade jag en mailkonversation med Sigrid-Lisa. Any takers?
    Hehe. Sigrid är så gulligt, Lisa med, men tillsammans lät det verkligen underligt. Konstig rytm i det också!

Amanda kallar förresten bebisen i magen (vi berättade igår) för Ida. Eftersom Emil ju hade åkt till Colombia och hämtat en Ida så kunde ju vår bebis hela Ida också, enligt treåringslogiken.

Hmmm, så besviken hon kommer att bli förresten när det går upp för henne att vi inte måste åka till Colombia för att få den här bebisen!
  • Kusin Knase
    Marge75 skrev 2011-02-10 20:57:01 följande:
    Bland mina föräldrars vänner fanns en Kurt-Orvar. 
    Tja ... varför inte? 
    Neeeeeeeeeej!!! Jag som nyss tog en macka och kände att den hjälpte mitt illamående lite! Nu fick jag tbax det, tack så himla mycket!!!!!!!

Fyyy, stackars liten bebis som inget ont hade gjort. Två av de värsta namnen som finns, och de blir inte vackrare tillsammans ....

Snart gör jag eller nån annan bort sig här, känner jag -- så nu outar jag att min pappa i förstanamn heter Lennart, ett namn som man alltid driver med på tv etc -- "är det nån tönt nånstans så kan man ge sig på att han heter Lennart", som pappa själv säger. För mig är det ju pappa så jag har svårt att tycka illa om det, men har jag sårat någångs känslor så får ni spy galla över det nu, varsågoda!
  • Kusin Knase
    Gladhannapanna skrev 2011-02-10 22:14:52 följande:
    Min pappa heter Gert vilket är skitfult men jag säger som Knase, det är ju pappa. Det var faktiskt maken som gjorde mig uppmärksam på vad det rimmar på!
    Där är mammas namn värre, hon heter Britta...
    Hehe, förra sommaren träffade vi hundratals av våra holländska kompisars närmaste vänner, de hade bjudit ner alla till sina olika hus (ruckel i varierande grav i renoveringsbehov) i norra Italien för att fira sin femåriga bröllopsdag -- iaf, där fanns en Gert. På holländska uttalas G som sch ... Han berättade att han hade jobbat mycket i Sverige. Verkade ändå inte ha en aning om att hans namn låter en aning lustigt på svenska ...

Nä, det är synd med Britta, Birgitta och Ulla, de känns liksom omöjliga med tanke på vad de rimmar på (men då borde man ju faktiskt egentligen räkna bort ex-vis Ida och Maja också).
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8