30+ som väntar/har fått syskon, del 8
GRATTIS Afrodite!!!!!!
GRATTIS Afrodite!!!!!!
Hoppar in med lite namnkuriosa:
När min man och jag träffades (på en skolresa i Paris när vi var 18, gick på samma skola men kände inte varann innan), kom vi fram till att vi hade tre saker gemensamt:
1. Vi hade samma favoritfärg. (Syrenlila! Haha. Obs, detta var fortfarande 1980-tal! )
2. Vi bet på glasspinnen på exakt samma vis när glassen är slut (?!).
3. Vi hade båda var och en för sig exakt samma fyra favoritnamn på kommande barn: Ludwig, Linus, Nina och Nathalie.
Sen dess har vi ändrat smak en del ......... Så det var ju tur att vi inte fick barn det första vi gjorde! ;-p (Jag hade alltid gillat Ludde som smeknamn och tyckte då att Ludwig kunde vara lämpligt, Linus var det enda -usnamn jag gillade, jag tyckte att det var gulligt och lät som en lintott, Nina tyckte vi var ett fint,. klassiskt namn som bara trevliga människor heter ( ) och Nathalie ... *host* tyckte vi var tufft -- vi gillade även Nicole ... Och känner väl att de blev ltie trashiga sen.
Antagligen, om det är en tjej, har jag en Astrid i magen. Visserligen hade vi tvillingar som försvann tidigt ur mig -06 som redan kallades Astrid och Sigrid, men det känns ändå som om Astrid skulle kunna "återanvändas" nu efter några år i karantän. Ett namn på tredje barnet som inte börjar på A skulle göra att barnet skulle kunna känna sig utanför ... inbillar jag mig (som kommer från en familj med en massa M).
Vi hade också låååååånga listor på barnnamn, vårt största problem var att alla mina förslag ratades av min man som alltid hade känt något dumhuvud som hette så när han var liten ...
Och på förekommen anledning kan jag meddela att man vänjer sig vid vuxna Rasmus och Pontus!
Jo, Astrid är ett släktnamn, skulle jag ju skriva också. Jag gillar verkligen idén med namn som förs vidare i släkten. Alexander fick sitt tredjenamn efter sin far och avlidne farfar (andranamnet är hans ursprungsnamn från Colombia). Amandas andra- resp tredjenamn är hennes mormors resp farmors andranamn (och vackra namn i sig). (Amanda är det Ultimata namnet, känner vi dessutom; "värd att älska", kan det bli bättre?! Inte alltför vanligt numera heller.)
Min mormor heter Elsa Viola, fina namn som har god chans att få gå vidare hos en ev dotter här. Pappas andranamn är Gustav, kanske kan det bli andranamn på en son? Eller nja, förstahandsvalet på andranamn är nog istället Erik, som också är ett släktnamn hos oss båda.
Namn engagerar!