Inlägg från: Kusin Knase |Visa alla inlägg
  • Kusin Knase

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Ojojoj, vad ni skriver!! Hinner inte alls läsa ikapp, fullt upp är förnamnet när man är typ ensamstående med två kaosbarn ...

Fiji: Jag mår också illa som tusan, jag småäter hela tiden för att hålla det i schack och håller nåt slags diet på kolhydrater (20--25 mackor om dagen, pasta, ris, potatis) och godis, helst syrliga/sura sugtabletter. Plus någon mandarin eller apelsin eller något äpple. Dricker helst kolsyrat vatten, som jag aldrig gör annars. Det är en mardröm att behöva laga riktig mat åt ungarna två gånger om dagen!! Och den värsta lukt som finns just nu är vitlök och vitlöksandedräkt, uuurk.

Ikväll var iaf min akupunkturmamma här och gav mig nålar i armarna, som jag hoppas ska hjälpa så småningom. Vi ska ses en gång i veckan för en liten behandling. Orkar inte ha det som förra gången när jag mådde illa i stort sett genom hela graviditeten, men det var super att jobba då; kunde huka bakom min dator hela dagen, sova då och då -- och så hade jag ett spydike jag brukade stanna vid! (Ja, det är omöjligt att kräkas när man kör bil, jag försökte ändå! )

Pucha, jag bor ännu längre söderöver, åt Lundahållet, men jobbar i dina trakter. (Ehm, när jag nu jobbar, känns som om jag inte riktigt har gjort det sen våren 2006 innan jag blev gravid och sen försvann länge pga barnledigheter, men ett år hann jag faktiskt jobba mellan dottern och sonen, till i påskas.)

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Kusin Knase

Ela --   och ojojojoj, jäklar, du hade typ ryggskottsont hela tiden??   Vi hade inte mycket kontakt under tiden du var gravid så jag hade missat det. Fyyyyyyyyyy ... vad jag känner för att svära en massa här   -- vad ONÖDIGT det verkar av kroppen att hitta på en massa spratt!! Usch.

Illamåendet den här gången gör mig ganska panikslagen många gånger, men det är ju för att jag inte kan spy och sova som förra gången utan måste ta hand om ungarna (sonen på heltid, dottern heltid minus 15 fsk-h/v). Dock tänker jag inte inte inte låta mig dras ner till depression som förra gången. Då var allt bara svart och jag kunde inte se framåt alls. Det var liksom Här kommer Illamåendet, illamåendet, illamåendet, illamåendet ... och långt där bakom nånstans fanns en skugga av Knase, men en konstant arg och sur Knase som fräste och tog extremt illa vid sig av käcka kommentarer ...  

Jag kunde liksom inte se nåt slut på det, och jag fattade inte hur man kunde säga att man skulle tycka att det var värt det efteråt. Det tog sen låååååååååååång tid innan jag ens kunde erkänna att det var typ värt det. Jag trodde under tiden det pågick att jag alltid, alltid skulle ha det så här ... Och det vet jag ju nu att så blir det inte. Bara det gör det lättare att härda ut. Det är mycket verkligare nu också, trots att jag nu konstant glömmer vilken vecka jag är i och det var under förra graviditeten som jag läste hundratals gravidböcker och varje kväll kollade på bilder av hur stort fostret är den här veckan etc, etc ...

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Kusin Knase

cissi: Vatten i kroppen?? Alltså när man är gravid? Eller annars också?

Jag dricker bara ca ett glas kolsyrat vatten varannan dag eller så, så jag hoppas att det inte är nån fara. Tack för varningen om mitt sug skulle öka drastiskt!

Pyttis, ja, vika skrev i min gästbok idag!!!!!!! Eller häromdagen iaf. Hon är också gravid igen!! *skvallrar*

• Kusin Knase

Hurra Fio, vad härligt, grattis!!!!!! Jätteskönt!

Fredrika och Fiji, tack för sympatier. Håller tummarna för att det ska gå över i v 12--13 som för Lena, och så försöker jag inbilla mig att jag mår så bra sååååå ... (Typ som ett mantra som tjatas i huvudet, "jag är frisk och glad, jag är frisk och glad, jag är frisk och glad" ... Men jag känner mig inte alls lika klämkäck, haha!)

Fiji, kan inte du äta nånting alls??? Inte ens torra knäckebröd?

Lycklig, jag tycker jättesynd om dig som har sån otur med både tänder som lätt får hål och så till råga på allt elak tandläkare -- ska inte tandläkaren vara glad åt såna som du, så att de får jobb??!   Jag tycker att du resonerar klokt ang det ev hålet under lagningen och hoppas att de inte tänker mixtra med amalgam på dig (men vet inte om det är så mycket nyttigare med plast egentligen??).

• Kusin Knase

Och just ja, jag kan aldrig i livet sjukskriva mig. för vi är totalt beroende av min mans lön -- idiotiskt och livsfarligt, men så är det. Det är därför han aldrig kan vabba eller så heller ... förutom att han är i högsta ledningen för ett jättestort företag som är utländskägt och har sina idéer klara om pappor som inte gör sitt jobb pga barn ... Att han var pappaledig ("Paternity leave?! Did you invent that word?!") fem månader med oss i våras/somras var STORT, helt enormt, och verkligen en engångsföreteelse!

Dessutom visade det sig idag att vi har klantat oss som f-n med föräldradagarna; de tar inte slut för Alexander i mitten av augusti som vi räknat med utan den 12 maj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har gråtit halva dagen när sanningen gick upp för mig. Felet jag har gjort är att jag (eftersom jag är lat och eftersom min man ändå är ekonom och gillar det) har överlämnat ALLT vad gäller hushållskassa och -budget till darling, felet han nu hade gjort är att han totalt hade missat att han måste ta 60 av pappadagarna. Det skulle han ju givetvis ha gjort i somras när han ändå var ledig (istället för att ta ut 10 års sparad semester i sträck). Så nu ser framtiden verkligen oviss ut, vi klarar oss inte på en lön tyvärr.

• Kusin Knase

Tusen miljoner tack, Sara ... Dock är både maken och jag så tröga att vi trots alla år inom detta med FP inte vet hur man "skyddar sin SGI": Jag gick ju, efter att ha varit hemma i nästan två år med första barnet, ner i arbetstid till bara 50 procent pga lång pendling, så då har jag väl redan sabbat SGI för all framtid?? Eller kan man sabba den ännu mer?

Du har rätt i att man har alla dessa 480 föräldradagar men vi vill inte räkna med lägstanivådagarna, dem har vi inte råd att ta med alls nu, vi trodde vi skulle klara oss ändå. Och SGI-dagarna räknas vid adoption från och med den dagen man får barnet i sin vård, så vi tog inga dagar innan dess -- men vi har tyvärr (för att slippa ta adoptionslån) behövt ta 7 dagar/v rätt länge för Alexander, nu tar vi dock bara fem dagar. Och snart inga ... :-./

Men tack till både dig och Fiji för den briljanta idén med vårdnadsbidrag, det har vi faktiskt här i kommunen. Då får vi väl stoppa FP vid 30 april för att få vårdnadsbidraget hela maj, juni och juli åtminstone, för det får man bara ta i hela månader. Men shit, vad kärvt det blir, vi som skulle köpa lekstuga och rutschbana och ... Gråter  Inte minst för att avlasta mig och få ungarna att leka lite själva!

Jag hittade också uppgiften om att man kan ta ut FP för det nya barnet redan innan födseln ,det är ju absolut också intressant. Ja, maken och jag blir inte utan diskussionsämnen under vår spahelg nu minsann!!

Lycklig, jag har visst missat amalgamdiskussionen som Tilda (?) drog upp, lustigt att jag också nämnde amalgam i förbifarten förut. Amalgam avger ju giftiga gaser, så det var därför jag tänkte att det nog inte är så bra att greja med när man är gravid.

• Kusin Knase

Ehm. Måste förtydliga. Här går man och grååå-hååter över utebliven FP och så åker man på spa?! Det var vår 40-årspresent, mittemellan våra 40-årsdagar, hopsamlad av släkt. Kände att jag måste förtydliga lite!   Och det där med grejer i trädgården, rutschbana och saker ... Det rekommenderas INTE att flytta och adoptera från ett dyrt land precis samtidigt!!! Vi har stora planer för hus och trädgård men måste frustrerande nog ligga väldigt lågt väldigt länge. Så småningom ska det nog rätta till sig men det blir några vääääldigt kärva år nu.

Och nu såg jag att ni skrivit ännu mer om amalgam! Min mamma gjorde för ca 20 år sen en sån där amalgamsanering som Saras pappa, och hon kunde bara ta bort några lagningar åt gången för annars blev det för mycket gifter som hon tvingades andas in. Det tog flera år att bli av med allt.

Lycklig, kan du inte ta en fickspegel och kolla lagningarna?

• Kusin Knase
    ilja73 skrev 2011-01-26 19:46:47 följande:
    Knase:
    Å nej vad jobbigt med FL-dagarna! Vi sparade dagar ifall det skulle bli så att vi inte skulle få nån vettig dagisplats nu i februari och vilja vänta till augusti istället men då hade det krävts att sambo tog ut de sista dagarna också så lite nervös innan jag fick jobb och O fick dagisplats hann man ju bli.
    Hur gammal är A? Eller rättare sagt hur länge sen fick ni hem honom? För om det är mindre än 2,5 år sen när trean kommer så borde väl iaf FP för trean vara samma som för tvåan. Tror jag iaf, kan inte reglerna kring adoption och FP. Om du däremot blir nollad så får du inte mycket om du blir sjukskriven förstås.
    Tralalala ... Här måste jag pinsamt nog bekänna att jag inte har en aaaaaaaning om vad du pratar om ... Lalalalala ...   Allvar alltså.

Vi fick Alexander i vår vård den 13 april 2010. Men sen hänger jag inte med alls i ditt resonemang ... För jag vet ju nada om sånt här ... Pinsamt, som sagt!!! Mindre än 2,5 år ...?  Samma FP som för tvåan ...? Nollad ...? Ehe. Iiiingen aning, som sagt, sorry! Skäms
  • Kusin Knase

Sara och alla andra, TACK. Fast tyvärr hjälper det inte det minsta. Jag har fortfarande inte en aaaaaaaaaaaaaning om vad "skydda sin SGI" innebär.

Så jag känner mest en enorm trötthet och ?????????????????????????????????????????? Fattar inget alltså, t o m mindre än inget, tror jag, för jag förstår inte ens vad jag inte förstår! Sorry. :-P

• Kusin Knase

Sara: En konkret fråga har jag iaf: Ska jag försöka få vårdnadsbidrag NU och sen ta de kvarvarande fp-dagarna i sommar istället, det sista jag gör innan dagarna tar slut? Skyddar jag nåt då?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8