Inlägg från: Kusin Knase |Visa alla inlägg
  • Kusin Knase

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Äsch, jag menar inte att beklaga mig, nu har jag t ex en ljuvlig förmiddag där jag har fått sova länge (gick upp kl 5 pga att jag kände att jag störde darling och dottern som då sovit hos oss sen midnatt, det var varmt, jag var kissnödig, hade halsbränna, låg obekvämt etc, etc ...) och sen vandra runt långsamt i eget tempo, ensam i hela huset (!!!!!!!!!!!!!) och fixat och plockat. Vi håller ju på att tömma mitt arbetsrum för där ska au-pairen bo. Har lovat att fota rummet och skicka korten till henne, så att hon bättre kan planera vad hon ska ta med sig, så jag ska försöka hinna fixa det nu.

Och mathandlande utför jag numera på internet! Detta sen jag har haft EXTREM otur på sistone på såväl Ica Maxi (strömavbrott just när jag handlat för 3 000 kr, fick åka tillbaka och lösa ut varorna nästa dag) och närbutiken (krångel där andra kunder tagit varor utan pris på vilket tog 20 minuter att lösa ...) -- inte bra för mig i detta tillstånd. :-P

Matlagning ja ... tja, leve halvfabrikat säger jag bara. Jag kan inte ha några större krav på mig själv under denna graviditet. Och jag ser ju till att få hjälp och avlastning med ungarna, får fortsätta med det nu den månaden som är kvar innan au-pairen kommer.

Assar, jag köpte 2006/2007 stödstrumpor på Lindex, både bättre och billigare än apotekets. Bra att de har koll på dig!

GRATTIS till Pysslig!

Kram till Fio och alla andra!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase

Fio, hur var det, hade du fått göra odling så de har kollat att du inte har GBS? Jag fick ju en massa sammandragningar och lite mensvärk för några veckor sen, och det visade sig vara GBS. Bar med snabb behandling då ju, så ring förlossningen och hör vad de säger, om de vill titta på dig.

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Kusin Knase

Snabbis: Lena! Hormonknase bara: Gråter  Fyyyy, vad läskigt, jag kan bara föreställa mig paniken. Och Ela, uuuuh, klart man ältar!   Ela, har ni haft det bra annars??

Evasha: Jag födde i Lund -07. Fick goodiebag på Patienthotellet. Minns inte om vi fick blöjor på själva förlossningen, men jag har för mig det. Jag knyckte en massa läckra nättrosor och mammablöjor där iaf, så mycket minns jag ... Ska du föda där??

• Kusin Knase
    Billabong skrev 2011-06-12 23:28:26 följande:
    Knase: Attans vad du har ont av din foglossning... Ouch! Har du fått tag i ngt foglossningsbälte?
    Och av nyfikenhet: varifrån kommer er au-pair? tänker mig att de alltid kommer från utlandet och blir nyfiken på språkupplägget i kontakten med barnen...?
    Oj, läst ikapp lite och ser att många har engagerat sig i mina krämpor. Tack, darlings!   Ja, jag räknar ner tills au-pairen kommer (11 juli!) och tar en massa hjälp till dess. Min pappa är här var och varannan dag t ex.

Au-pairen ja. Vi får Nina aus Deutschland! Vi siktade först in oss på en finska/finlandssvenska, just med tanke på språket -- prio ett var kommunikationen med barnen, jag menar de blir ju galna om VI inte förstår vad de säger ...  

Vi hade några på g, men av nån anledning rann det ut i sanden med alla finskorna. Det visade sig att flera andra kan lite svenska, så vi siktade in oss på dem: en fransyska (ursprungligen från en radda afrikanska länder), en polska, en bulgariska, en rumänska, en engelska etc. Men det blev alltså denna tyska tjej.

Vi vill ha allt vitt och vill att allt ska gå lagligt till, så då gäller bl a: Jobb högst 25 h/v, betalning minst 2 500 kr/mån (+ mat och husrum och gärna eget rum, vilket hon får + viss tillgång till bil). Vi ska även stå för en kurs i svenska, och det kommer antagligen att bli SFI, hoppas det funkar. De delar numera in folk efter förkunskaper iaf (annat än när jag vickade som SFI-lärare i M-ö för några år sen, då hade jag bl a en irakisk professor i filosofi i samma grupp som analfabeter ... Gah!)

För au pair-jobb i Sverige gäller att de i första hand ska komma för att lära sig om det svenska språket och kulturen, och SFI är 15 h/v. Vi har bara sökt au pair från EU/EES för att slippa krångel med tillstånd av olika slag. Det har varit en veritabel djungel att ta sig igenom och jag hoppas att vi har koll på det mesta nu. Vi ska skriva ihop ett arbetserbjudande som hon ska visa upp iaf, och sen ska vi skatta och betala arbetsgivaravgift och dra av rut-avdrag och fan och hans moster. Det ordnar sig nog! :-P

Jo, Nina, hon är bara (snart!) 18 år, har just tagit studenten och verkar extremt energisk! Älskar barn såklart och är väldigt kreativ: spelar gitarr i ett band med sin pappa och bror och vill spela med/för våra barn. Älskar hushållsarbete och att laga mat och baka -- gärna cupcakes etc. Och hon blir sur om hon inte får jobba i trädgården! Willkommen bei uns, säger vi!   Vi har skypat en del och mejlats massor och personkemin verkar funka. Henns mamma var också lättad över att ha fått skypa med oss, vi såg inte ut som några massmördare sa hon!

Tusen tack för alla erbjudanden och tips om foglossningsbälte, jag har lånat ut mitt men vet inte till vem, väldigt irriterande. Efterlyste ett på FB för några dagar sen och fick napp av Ma Lu här på FL (Vips-trådarna) -- hon ska skicka mig en gördel som ska vara bra! Annars var det flera tjejer som bor här runtomkring som hade bälten, så jag avvaktar, tack!

Ska försöka komma ihåg att fråga min bm om nån sjukgymnast här ger akupunktur mot foglossningen, kan ju vara bra.

F ö har vi nog bestämt nu vad barnet ska heta ... sonen menar jag. Dock ett väldigt ovanligt namn i förstanamn så vi ligger lågt med det här på FL!

Moahahaha, nu var jag elak!   Andra- och tredjenamnen lutar dock åt släktnamnen Erik/Eric och Gustav, men jag hade gärna gett typ sju namn, finns så många fina ...
  • Kusin Knase
    Eshack skrev 2011-06-15 21:42:39 följande:
    Knase japps, Lund blir det, har 14 min dit med lite hastighetsöverskridande.
    Lägg ägg, det har ju jag också!! Åt vilket håll? Vi bor västerut.
  • Kusin Knase
    Champagne77 skrev 2011-06-15 20:32:47 följande:
    Knase: låter som ett toppenupplägg med au-pairen . Hur yttrar sig din foglossning?? Jag har fått superont i ryggen, från svanken upp till axlarna o min BM tror det kan vara foglossning som satt sig på ryggen ... Fått remiss till sjukgymnast...
        Nä, fy! Aj!!! Usch, vad jobbigt!

Min foglossning sitter bara i blygdbenet, så där som om man har ramlat ner på ramen på en herrcykel. Kommer direkt om jag försöker gå (sakta!!) mer än 50 meter och sitter sen i resten av dagen typ ... Gah.
  • Kusin Knase
    Champagne77 skrev 2011-06-16 21:22:12 följande:
    Förresten - nån som har länken till den där boken om att få syskon? Det är luckor i boken vill jag minnas...
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163854309  Busiga bebben, lyft på fliken.

Finns jättemånga andra bra om att få syskon, bl a den superfina antologin Syster ocvh bror, liten och stor: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=912966666X

Vi lånade bl a Lilla stora syster på bibblan, och den äääääääääälskar stor-A, kolla priset, den är ju överkomlig, den borde man ju ha! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172215445  Helt fantastisk är den faktiskt, bilderna inte minst.
  • Kusin Knase
    Champagne77 skrev 2011-06-16 22:15:42 följande:
    Tack Knase- ska se vilka vi köper!! Kram på dig
    Piggley Wink skrev 2011-06-16 22:35:22 följande:
    Beställde genast Lilla stora syster. H säger ofta när hon är upprörd att "du ska bara vara min mamma, inte Ns mamma". Tror hon behöver lite hjälp att bearbeta det... Tack för bra tips!
    Så lite så!   Här har vi haft jättestor hjälp av att vårt lilla bibliotek på barnavd har en stor back med en massa "få syskon"-böcker samlade. Annars, eftersom jag jobbade på bokhandel i en massa år på 90-talet och köpte på mig tusentals böcker, även barnböcker, har vi liksom glömt bort biblioteket och vilken otrolig resurs det är.
  • Kusin Knase
    GråterSkrattandeGråterSkrattandeGråterKyss   Assar!!! (Shit, vad jag är hormonell!) GRATTIS!!!! Det lät ju som en drömförlossning faktiskt, ingen panik, ingen dramatik, t o m lite bokläsning?!   Underbart!!!!!!
  • Kusin Knase

Assar, hur kommer det sig att du/ni inte stannade kvar? En natt eller så? Behöver man inte det alltså? Jag vet ju inte hur det funkar mer än första gången ... När kom ni hem?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8