Billabong skrev 2011-06-12 23:28:26 följande:
Knase: Attans vad du har ont av din foglossning... Ouch!
Har du fått tag i ngt foglossningsbälte?
Och av nyfikenhet: varifrån kommer er au-pair? tänker mig att de alltid kommer från utlandet och blir nyfiken på språkupplägget i kontakten med barnen...?
Oj, läst ikapp lite och ser att många har engagerat sig i mina krämpor. Tack, darlings!
Ja, jag räknar ner tills au-pairen kommer (11 juli!) och tar en massa hjälp till dess. Min pappa är här var och varannan dag t ex.
Au-pairen ja. Vi får Nina aus Deutschland! Vi siktade först in oss på en finska/finlandssvenska, just med tanke på språket -- prio ett var kommunikationen med barnen, jag menar de blir ju galna om VI inte förstår vad de säger ...
Vi hade några på g, men av nån anledning rann det ut i sanden med alla finskorna. Det visade sig att flera andra kan lite svenska, så vi siktade in oss på dem: en fransyska (ursprungligen från en radda afrikanska länder), en polska, en bulgariska, en rumänska, en engelska etc. Men det blev alltså denna tyska tjej.
Vi vill ha allt vitt och vill att allt ska gå lagligt till, så då gäller bl a: Jobb högst 25 h/v, betalning minst 2 500 kr/mån (+ mat och husrum och gärna eget rum, vilket hon får + viss tillgång till bil). Vi ska även stå för en kurs i svenska, och det kommer antagligen att bli SFI, hoppas det funkar. De delar numera in folk efter förkunskaper iaf (annat än när jag vickade som SFI-lärare i M-ö för några år sen, då hade jag bl a en irakisk professor i filosofi i samma grupp som analfabeter ... Gah!)
För au pair-jobb i Sverige gäller att de i första hand ska komma för att lära sig om det svenska språket och kulturen, och SFI är 15 h/v. Vi har bara sökt au pair från EU/EES för att slippa krångel med tillstånd av olika slag. Det har varit en veritabel djungel att ta sig igenom och jag hoppas att vi har koll på det mesta nu. Vi ska skriva ihop ett arbetserbjudande som hon ska visa upp iaf, och sen ska vi skatta och betala arbetsgivaravgift och dra av rut-avdrag och fan och hans moster. Det ordnar sig nog! :-P
Jo, Nina, hon är bara (snart!) 18 år, har just tagit studenten och verkar extremt energisk! Älskar barn såklart och är väldigt kreativ: spelar gitarr i ett band med sin pappa och bror och vill spela med/för våra barn. Älskar hushållsarbete och att laga mat och baka -- gärna cupcakes etc. Och hon blir sur om hon inte får jobba i trädgården! Willkommen bei uns, säger vi!
Vi har skypat en del och mejlats massor och personkemin verkar funka. Henns mamma var också lättad över att ha fått skypa med oss, vi såg inte ut som några massmördare sa hon!
Tusen tack för alla erbjudanden och tips om foglossningsbälte, jag har lånat ut mitt men vet inte till vem, väldigt irriterande. Efterlyste ett på FB för några dagar sen och fick napp av Ma Lu här på FL (Vips-trådarna) -- hon ska skicka mig en gördel som ska vara bra!
Annars var det flera tjejer som bor här runtomkring som hade bälten, så jag avvaktar, tack!
Ska försöka komma ihåg att fråga min bm om nån sjukgymnast här ger akupunktur mot foglossningen, kan ju vara bra.
F ö har vi nog bestämt nu vad barnet ska heta ... sonen menar jag. Dock ett väldigt ovanligt namn i förstanamn så vi ligger lågt med det här på FL!
Moahahaha, nu var jag elak!
Andra- och tredjenamnen lutar dock åt släktnamnen Erik/Eric och Gustav, men jag hade gärna gett typ sju namn, finns så många fina ...