30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Träffade en 1,5-veckas liten kille idag. Otroligt vad som händer på åtta månader sedan - han kändes flera år yngre än elva-kilos-Elsa.
Träffade en 1,5-veckas liten kille idag. Otroligt vad som händer på åtta månader sedan - han kändes flera år yngre än elva-kilos-Elsa.
Pysslig -
Jag har gjort det lätt för mig och har ingen våg i huset överhuvudtaget. (Eller jo, en hushållsvåg, men jag tror inte den skulle hålla för mig.) Jag brukar passa på och väga mig när jag är på BVC, men det behöver jag egentligen inte göra eftersom jag står och stampar på samma vikt sedan många månader tillbaka.
Tur att vi kunde bestämma namn själva här, så att det inte blev den som har namnsdag på födelsedagarna. Då hade Elsa hetat Torborg, Gustav skulle ha hetat Klara och Ida hade fått samma namn som jag.
Makens yngsta syster har flera gånger sagt att hon tycker att andra syrrans fyra pojkar har så fula namn "Hur KAN man döpa någon till....", och sist vi träffades var det alldeles nytt med Estelleprinsessans namn så vi pratade lite namn. Återigen kom hon in på sina syskonbarn och sade "Ida och Gustav är bra, men sedan är det stopp." "Men Elsa då?" var det någon som frågade. Och fick ett rungande NÄE! till svar. Nehepp nej. Men vi tycker det är fint iaf.
Firren - Vad mysigt med vårsådd! När vi var ute igår fick jag ett väldigt sug efter att fixa till trädgården. Den har ju legat gömd i snö och mörker så länge men nu ser man vad som ska göras.
Jag kom fram till följande projekt för våren: Gräva ur komposter och bygga en ny, finare; bygga en liten vedbod; gräva upp en del av tomten där vi har planteringar och snygga till, lägga plattgångar med områden med täckbark mellan, istället för "gräsmatta" som det är nu; flytta syrenbuskar; ta bort en spaljé, bygga en ny finare och göra om en uteplats där plattorna börjat hasa ut mot sidorna; måla i det nya glashuset; ta bort en annan spaljé och bygga en ny där också; bygga staket.
Jag berättade allt detta för mannen igår kväll. Han såg jättetrött ut när jag berättat färdigt....
Firren - När jag väl hade kommit till slutet av listan kände jag också att det kanske var lite i mesta laget, så jag förstår honom också. Jag ska göra någon sorts priolista och bara börja från början och se hur mycket som hinns med. Men vi har redan beslutat att skjuta staketbygget till nästa sommar, och så håller vi tummarna för att Elsa inte tänker smita så mycket redan i år.
Cilla - Det kan bli 2016 här också..
Älgen - Jag vill inte göra dig besviken, men faktum är att jag inte heter asap på riktigt. Och inte ser jag ut som en haj heller,jag är visst bara en stor bluff.
Pysslig - i juni ja... Då sitter vi väl bara och njuter av att allt är klart. Kanske målar om huset eller nåt, bara för att det inte ska bli tråkigt.
Ela - Ah, så du har klurat ut att jag heter asap för att jag är känd för att ta tag i hushållsarbetet ASAP!
Elsis - Tror att juni-E:na har någon hemlig klubb där de snackar ihop sig om vad de ska hitta på härnäst. Min E har kommit till den fasen då hon ålar sig framåt snabbt som blixten för att kolla och känna i diskmaskinen så fort någon öppnar luckan, hon river ner tvätten som hänger längst ner i torkskåpet och hon är framme och inspekterar grönsakslådan när kylskåpet öppnas. Slut på friden.
Cilla - Tack för hustipset! Och eftersom stall och tennisbana kommer härnäst på att-göra/bygga-listan så är det väl lika bra att flytta.
Kasperina - Jag har inga oktoberbarn, men väl ett septemberbarn och ett augustibarn. Även Elsa, junibarnet, har fått åka samma vagn som de andra, och det är en kombivagn med riktig liggdel. Har aldrig provat mjuklift, men vi har varit nöjda med vår rymliga liggdel (heter det hårdlift? Det är så länge sedan jag var i vagnsdjungeln och läste på.) Gott om plats för åkpåsen däri när vintern är kall.
Eshack - Fy, så jobbigt. Stackars I. Hemophilus, men är det inte det de blir vaccinerade mot nuförtiden? Eller minns jag fel?
Firren - Eftersom min första förlossning var så snabb (för att vara första) så ringde jag in till förlossningen så fort det började med den andra, även fast jag trodde det skulle dröja länge innan det var skarpt läge. Jag skulle få komma in på kontroll och var helt inställd på att få åka hem igen, men hann sedan inte ens in på förlossningssalen utan födde G i intagningsrummet. Så jag rekommenderar att du ringer och pratar med dem så fort du känner något och berättar hur det var första gången. Jag åker ju hellre in en gång extra och får åka hem igen än riskerar att föda hemma/längs vägen.
Det har börjat rätt lika med tjejerna, lite molvärk som jobbar sig fram till starkare värkar. Men med G började det med vattenavgång istället.
Elsa har lärt sig krypa på riktigt idag!
Chiqita - oj, det var värst! Hur många veckor är det kvar egentligen? Fyra? Så många lär det alltså inte ta innan allt är klart. Spännande!
chiqita - Jag tror att jag också var öppen någon cm rätt länge nu med Elsa. Vet att bm kollade på sista kontrollen och det var nog en vecka innan E föddes iaf. Minns inte exakt hur det var alltihop, men det var 1 eller 2 cm, vet jag.