Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Piggley Wink skrev 2013-05-05 21:16:07 följande:
    Hurra för ansökan Vi4! Imponerande!
    Instämmer! Heja dig, Vi4!

Jossan: Jag tycket att det låter som en roligt antagande att ditt låga Hb och andfåddhet hör samman. Bra att du kommer att få hjälp!
    Själv fick jag mitt extremt låga Hb efter förlossningarna (där de båda gångerna störtdykt från 135 före till ca 80 efteråt) och jag minns att jag inte hade någon som helst ork efter J föddes. Jag hade/ville ha vagnen som en slags rullator och fick hela tiden be sambon att sänka promenadtakten för att jag inte hängde med alls. Vet dock inte om jag var just andfådd, men helt klart hade jag noll kondition. Men om det är lågt Hb i sig eller blodförlusterna som gjort det vet jag inte.
    cilla67 skrev 2013-05-05 16:38:26 följande:
    Och alla tajta toppar man hade förr - av någon anledning framstår de som extremt korta numera...! Dem kommer jag heller aldrig att kunna ha igen. Så frågan varför de ligger kvar i garderoben är befogad, men svår att svara på. Jag KAN inte riktigt slänga dem... inte än... Men det kommer väl, det med.
    Hahahah! Jag har EXAKT samma erfarenhet. Före hösten 2007 måste det ha varit modernt med extremt korta toppar. Fast ändå visade jag inte magen, Så jag förstår inte hur det kan hänga samman...
    Jag har börjat göra mig av med dem. Iaf de som är så korta att de inte ens fungerar med ett vitt/svart långt linne under utan att se märkligt ut.
  • Billabong

Jösses! Hur skriver jag?! Kan inte ens skylla på telefonen eftersom jag skriver på datorn.
    roligt antagande = rimligt antagande.

Och jag kunde ju låtit bli att spekulera och låtit ngn som vet (johlinn) svara.    

• Billabong
    Piggley Wink skrev 2013-05-05 21:38:27 följande:
    Jag fick fundera lite innan jag kom på att Billa förmodligen menade Troligt För som johlinn säger så bär ju hb syret.

Japp, det hände nåt med kläderna 2007!
    Hm... om det ändå vore så att jag bara missat en bokstav. :-d
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2013-05-05 21:50:42 följande:
    När jag blir rik ska jag ha en personal shopper!
    Härligt att ha något att se fram emot redan nu i juni eller som senast i augusti!
    Piggley Wink skrev 2013-05-05 21:50:07 följande:
    Men alltså, med 70F så kan man inte ha kläder utan midja för då blir det tältvarning. Men med mjukfluffig mage kan man ju inte för figursytt heller
    Empire-modell, fungerar det?

• Billabong
    Jossanjo skrev 2013-05-09 20:46:47 följande:
    Galia, ok.. Hmm jag tog ju ut mest eller kanske bara jag som tog ut i början.(typ 2010) Sen har ju mannen tagit ut när han var hemma. (2011) sen dess tar vi ju inte regelbundet utan nu tex under våren fredagar. (Varierat vem)
    Så jag antar vi inte fått någon bonus.

Ser att Galia redan förklarat grunderna.
    Men visst får ni jämställdhetsbonus nu när ni är lediga på fredagarna?! Eller tar ni ut LN-dagar? De berättigar ju inte till jämställdhetsbonus, utan det är SGI-dagarna man ska dela på. Och de 60 som är reserverade för vardera förälder ger inte heller bonusen. Har du tittat på utbetalningsbeskeden ni fått senaste 1,5 året? Står det inte med där, menar du?

I februari/mars 2011 fick vi skicka in ansökan om dagar vi tagit ut 2009 och 2010. Men i samband med att reglerna kring detta förenklades 2012 har man nu större möjligheter att verkligen få ut bonusen. Tidigare skulle man intyga att den andra föräldern jobbat under tiden man tog ut bonusgrundande dagar - vilket inte längre behövs. Så nu får vardera förälder 50 kr per dag man tar ut FP som är jämställdhetsbonusgrundande direkt tillsammans med utbetalningen av FPn. Så inget in på skattekontot längre.

Min man tog ut FP för O nu när vi var iväg vi fick pengar nu direkt. 1100 kr vardera för dessa dagar. Trevlig bonus.  
  • Billabong

Läste visst inte så noga vad Galia skrev utan skrev delvis om samma saker, sorry!

Vi4: Jag har nog missat att berömma dig för bedriften med ansökan och alla triljoner bilagor! Jösses! De verkar självsäkra som arbetsgivare över att man verkligen ska vilja vara där väldigt gärna...
    Skönt att lilla syskonet gett sig till känna lite tydligare.

Kaz: Så skönt att du landat i att släppa amningen. Det blir fantastiskt fina barn oavsett i vilken förpackning de får sin näring. Min kloka barnmorska sa "Bebisar behöver närhet och näring, men det betyder inte att de måste få maten ur bröst" och det ska du verkligen ta till dig för så är det!
    Jag känner att det varit många fördelar vad gäller sömn och barnens tidiga anknytning till även pappan direkt från början eftersom vi varit helt jämlika kring detta med att kunna ge bebisen mat. 

Själv har jag aldrig kunnat amma ngt av mina tre barn helt och hållet och i ärligheterns namn inte ens delvis under ngn längre period. Jag kommer aldrig glömma den enormt starka känslan av misslyckande över att amningen aldrig fungerade med J när hon var liten. Hon fick börja med ersättning redan tredje/fjärde dagen på BB eftersom jag hade stora sår och det kom blod med mjölken. Usch så eländigt det var, så ledsen jag var och så oerhört ont det gjorde i bröstvårtorna och mammahjärtat.
    Med småbröderna hade jag aldrig några förväntningar om att det skulle fungera så då kändes det inte jobbigt på det sättet. O var bra på att amma, medan G hade ett lika dåligt tag som J (som gjorde JÄTTEONT och verkligen inte fick ngn mjölk att rinna till). Jag ammade O en del första veckorna och pumpade febrilt för att kunna ge G på flaska eftersom att det var G som var i så stort behov av näring och jag verkligen ville kunna ge honom det de första månaden eller så. Men sedan gav jag upp. Det kändes som att vi inte hann mer än att mata och pumpa dygnet runt...
    Jag hatar alla korkade påståenden i stil med "alla kan amma" och sådana som går ut på att bröstmjölk är det bästa och ersättning är bra när inte amningen fungerar. Tar oerhört på psyket för en nyförlöst  mamma...

hemulen: Vad bra att tillväxt-UL tyder på två små välmående bebisar! Har de följt dig med flödesmätningar i navelsträngarna? Jag tänker mig att det är tvåäggs ni väntar? Har för mig att ni återförde två nämligen men kan minnas fel. Eller är det möjligt att få enäggs genom IVF? Kommer inte ihåg i vilket skede äggen delar sig vid enäggs, ifall det görs tidigare än i förhållande till hur många celler embryot har vid IVF/FET.
    Tänk, om en vecka är de här! Eller ännu tidigare.  

• Billabong

Varsin Lycka till-spark till Stramalj och Vi4!

Hemulen Hoppas att de små liven snart tycker att det är dags att komma ut. Rekommenderar inte att gå över tiden...

• Billabong

Så glad jag blir över era rapporter, Stramalj och Vi4!
    Och vad gulligt sagt av E, Vi4.   

• Billabong

Vi hade våra 15 timmar helt låsta och med noll flexibilitet för J när tvillingarna föddes: 8.15-11.15 var det enda alternativtet i denna stadsdelen. Som vi flyttade till utan att ha kollat upp, tog för givet att vi skulle lkunna ha 9-14 tre dagar i veckan såsom vi kunde när vi pratat med förra förskolans rektor om upplägg.
    .
    J var knappt två år när de föddes och antalet timmar var helt tillräckligt för henne. Hon var ju främst på fsk för att få träffa andra barn, för här fanns minsann ingen ork till några öppna förskolebesök med alla tre småttingarna... Och på onsdagarna var vi föräldralediga tillsammans på fm och hade tvillingarna på babysim medan hon var på fsk.
    Jag tycker att 15h är helt ok i sig för syskon som har föräldrar hemma, jag tänker på att det är skönt för barnen som är där längre dagar att ha färre barn delar av dagen. Men det är ju bra om timmarna på fsk gör att det fungerar för familjen också... Har man lång restid till fsk såsom jag uppfattar att ni har i Sthlm där det är 30h som gäller, då blir det ju inte så stor mening att ha barnet där ifall det tar en timme att ta sig mellan hemmet och fsk enkel väg.

Att flänga fram och tillbaka till fsk två gånger med 1,5-2h hemma emellan var otänkbart för min del, så vi löste det genom att barnens pappa lämnade på morgonen och jag behövde "bara" hämta. Vilket var halvt kaos i sig titt som tätt. Hade inte en lillebror bajsat lagom tills fleeceoverallerna skulle på, så kunde jag ge mig tusan på att den andra gjorde det medans jag fixde med brorsan.  Hade vi inte kunnat ta varsin lämning så hade vi nog inte fått iväg J till fsk så många dagar i veckan... Det var ständigt frustrerande att tvingas väcka småbröderna när de sov förmiddag i sina sängar, förbereda ersättningsflaskor som skulle hållas varma den timme det tog innan vi var tillbaka hemma igen, J som var jättehungrig vid 11.15 och behövde få ett mellanmål direkt vi kom utanför fsk.grinden - och som ledde till att hon inte kunde äta lunch förrän framåt 13 eller senare.
    Eftersom småbröderna alltid var nyvakna eller nyväckta i vagnen har de aldrig kunnat sova i sin vagn, vilket var synd...
    Efter ett halvår flyttade de tiden till 8-11 vilket innebar att J fick äta frukost på fsk och det blev mycket bättre för oss och roligt för henne att få vara med och äta där.  

hemulen: Hoppas att småsyskonen är födda nu och att ni har det mysigt. Om det är ngt särskilt du undrar kring tvillingar och första tiden, så bara hojta till. Delar gärna med mig av tips och tricks. Eller lyssnar om det är något du behöver få ur dig.
    Jag tänker mig att ni redan gjort en bra planering för att kunna vara hemma tillsammans lite längre än de 20 inledande dagarna. Här var sambon hemma helt tills sönerna var 7-8 veckor, då började han jobba halvtid. Det gjorde han i ca 2 månader och därefter 80 eller 85% ett par månader. I efterhand kände jag att han skulle varit hemma helt lite längre och fortsatt jobba 50% lite längre, men det funkade rätt bra ändå.
    Ni har kanske morföräldrar på nära håll som kan rycka in lite? Det har tyvärr inte vi, endast min mamma är engagerad och kom varannan/var tredje vecka och stannade oftast 2 nätter då hon bor 15 mil bort. 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8