• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Anceka: när du skriver att han inte vill tala om det, menar du precis när det händer? Tänkte om det är lättare att prata vid ett annat tillfälle än i nära anslutning till. Kanske går det bättre vid ett annat tillfälle när allt är lugnt eller när ni läser gonattsagan. "När du slår i dörrar o skriker så tänker jag att det är för att du är arg. Vad tänker du?" Typ

• Galia

Mosing: hoppas barnen snart mår bättre! L är en cooling

Poison: det finns flera i tråden (här o i andra 30+trådar) som berättat om torra barn som börjar kissa o t o m bajsa på sig plötsligt. Tror inte det är konstigt alls o kan ha flera olika förklaringar (glömmer att gå, försöker hålla sig eller inte kissar klart) Jag förstår att det är frustrerande, men jag tycker att du reagerar väl starkt. Jag uppfattar det som att du tycker det också men att du har svårt att låta bli när det väl sker. Din pappas kommentarer hjälper ju ingenting, tvärtom. Säg till honom att hålla babblan om han börjar igen. Sen behöver du hitta ett annat sätt att reagera. Ta ett djupt andetag o gå ut några sekunder o samla dig eller ta några danssteg på stället eller ngt annat, bara inte börja gråta eller skrika. Tvinga kroppen att välja en annan reaktion tills det sitter i ryggmärgen. Jag instämmer i övrigt med Vi"klok som få"5.

Sen vill jag säga att jag inte alls tolkade ditt inlägg tidigare som att du inte älskar din familj o livet i bebisbubblan. Jag kände bara igen mig i känslan att man ngn natt vill slippa bli väckt o amma o bara få lägga sig i ett hörn ifred o sova ett par dagar eller en vecka i sträck. Man får skriva av sig frustrationen här. Vi känner igen oss o vet vad du menar så du är på rätt ställe. Kram

• Galia

Poison: aj för att slå i tårna

Vad gäller ryggen så undrar jag om du kommit igång med att stärka kroppen efter graviditet o all påfrestning det innebär? Finns många här som varmt rekommenderat en app som heter " mammamage" tror jag. Ladda ner o börja göra övningarna så att du stärker upp magen o ryggen på rätt sätt från grunden. Olga rönnbergs "träning för nyblivna mammor" är ett annat tips men inte lika lätt att få tag i så här på fredagkvällen. Bor du nära Ystad (har fått för mig att det inte är alltför långt) så finns en tjej som håller i träning där man har bebisen i vagn med sig. Har du Facebook så sök mammafitness Ystad tror jag (läste om henne). Kanske kan vara ngt? Ha så kul på festen o trevlig helg!

• Galia

Vi5: mina barn har sovit ute året om. L sover fortfarande dagtid när hon är på förskolan o där sover de ute året om (utom om det är riktigt kallt typ -20 då sover de i vagnen men inne). Personalen påminner ofta om att det blir mkt varmare i vagnen och i lä (vagnarna står under tak på en stor "altan") än vad man tror. Tunn mössa, fleecejacka och varma vantar räcker en stor del av vintern o ner i åkpåse +ev fleecefilt. Är det kallare så är det på med varmare mössa, fleecebyxor och sockor/tossor. Sen brukar vi ha ett par fleecefiltar liggande om de vill reglera ytterligare. Vi har vanlig åkpåse. När våra barn var ung. som din lillA hade vi en sån här ribb jump suit fr Isbjörn www.isbjornofsweden.com/sv/articles/2.15.885/rib-fleece-jumpsuit (har sett att de läggs ut på Tradera ibland för ca 300 :- )

Men det var för att vi hade haft den vintern innan redan då m uppvikta ärmar/fötter o med kompletterande tossor o vantar passade den fortfarande andra vintern. Vanliga fleecekläder hade räckt om vi inte haft den. Min snart 2,5åring har fleecekläder, ullfrotte', sockor och olika varma mössor, åkpåse o fleecefiltar liggande så får personalen ta det som passar. Min poäng är att även när man tycker det är kallt o lite snålblåst så är tempen mkt kallare i luften än i vagn. Känn gärna med handen eller lägg en termometer i vagnen. Har ni åkpåse o fleecekläder så skulle jag köra på det när hon sover. Mina barn har också gärna legat med armarna över huvudet o därför har de såna där långa vintervantar som man drar upp till armbågarna på sig utanpå fleecen. V var ofta kall om händerna så då var det extra ullvantar inunder också. Oftast sover de ju bara ngn timme drygt så det är inte så farligt även om de skulle bli lite kalla om händerna. LillA är ju så stor att vanlig overall behöver ni ju ha oavsett så hon kan leka. Ibland har mina barn lagts direkt i vagnen när de varit ute o lekt o då sov/sover de ju i vinteroveraller men då får man oftast dra ner åkpåsen så det inte blir för varmt. Och så viktigt att den inte är för blöt förstås. Ett fårskinn under åkpåsen är ju inte fel ifall ni har ett. Ull reglerar juvärme bra o isolerar i detta dal men ändå utan att bli för tätt. Hoppas du får ut ngt av mitt svammel.

• Galia

Vi5: fast kryper gör hon nog inte länge till o finns ju ytterbyxor m hängslen o som går upp en bit på magen så det behöver inte bli ngn glipa även om hon kryper (om det är det du tänker). www.polarnopyret.se/hangselbyxor-60239852-198-1

www.reimashop.se/Kategorier/Outlet/Ytterplagg-för-barn/Byxor/Reimatec®-byxor/Reimatec®-hängselbyxor-Schritt/p/512029-255

Här fanns rosa o turkos

m.zalando.se/barn-klader-byxor-vinter-rea/

• Galia

Vi5 igen: istället för att vela kanske du kan köpa både fleece/åkpåse och overall o ta det som passar för dagens aktivitet. Sova i fleece/åkpåse. Ta med overall till skolan o ta på overallen där när ni hämtar. I hennes ålder slits ju inte kläderna så finns ju mkt ibland i princip nytt på secondhand/Tradera/blocket. Även åkpåse finns ju att köpa på andrahandsmarknaden

• Galia

Poison: hoppas allt går bra imorgon

Pixerpie: Grattis o välkommen! Jag har en som blir 2,5 år nästa månad o så en 4-åring.

Nr2: jag hade kopparspiral mellan mina barn o det gör jag inte om. Fick mensvärk varje månad (o det har jag haft totalt 2-3 ggr i mitt liv förutom under den perioden). Minipiller hade jag innan vi började försöka m ettan, men i efterhand (när jag slutat) har jag förstått att jag var lite deppig pga dem o sexlusten var dålig (jfrt m utan) så det vill jag inte gärna använda. Fick en annan sort utskriven när L var några månader men jag ville inte ta några hormoner när jag ammade kom jag sen fram till o sen jag slutade amma har jag inte heller kommit igång (tar emot pga tidigare erfarenheter av andra märket) så vi har kört m avbrutet sedan hon kom. O så har vi två småbarn o får inte till det så ofta Fast vi har haft lätt att bli gravida när vi velat då det är ju inte så bra eg men skulle det bli så är det inte ovälkommet heller så det får gå. Har tankar på sterilisering men det tar emot rent mentalt eftersom det känns så oåterkalleligt. Blir inget av m det nu iaf då en trea inte är uteslutet för vår del.

• Galia

Vad skönt att höra Poison! Tog hen prover på cystan eller bedöms den som helt ofarlig ändå?

• Galia

Anceka: vad heter L? (Blir lite nyfiken eftersom det finns fler L i tråden). Vill du inte skriva ut det i tråden så får du gärna inboxa mig

• Galia

Rosali: grattis o välkommen!

Chiq: jag åkte både utför o längd i en vecka när jag väntade V. Då var jag i v 14. Känns det bra så ska det inte vara några problem (gäller väl generellt för träning) men gör det ont så lägg ner.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8