Vi5: mina barn har sovit ute året om. L sover fortfarande dagtid när hon är på förskolan o där sover de ute året om (utom om det är riktigt kallt typ -20 då sover de i vagnen men inne). Personalen påminner ofta om att det blir mkt varmare i vagnen och i lä (vagnarna står under tak på en stor "altan") än vad man tror. Tunn mössa, fleecejacka och varma vantar räcker en stor del av vintern o ner i åkpåse +ev fleecefilt. Är det kallare så är det på med varmare mössa, fleecebyxor och sockor/tossor. Sen brukar vi ha ett par fleecefiltar liggande om de vill reglera ytterligare. Vi har vanlig åkpåse. När våra barn var ung. som din lillA hade vi en sån här ribb jump suit fr Isbjörn www.isbjornofsweden.com/sv/articles/2.15.885/rib-fleece-jumpsuit (har sett att de läggs ut på Tradera ibland för ca 300 :- )
Men det var för att vi hade haft den vintern innan redan då m uppvikta ärmar/fötter o med kompletterande tossor o vantar passade den fortfarande andra vintern. Vanliga fleecekläder hade räckt om vi inte haft den. Min snart 2,5åring har fleecekläder, ullfrotte', sockor och olika varma mössor, åkpåse o fleecefiltar liggande så får personalen ta det som passar. Min poäng är att även när man tycker det är kallt o lite snålblåst så är tempen mkt kallare i luften än i vagn. Känn gärna med handen eller lägg en termometer i vagnen. Har ni åkpåse o fleecekläder så skulle jag köra på det när hon sover. Mina barn har också gärna legat med armarna över huvudet o därför har de såna där långa vintervantar som man drar upp till armbågarna på sig utanpå fleecen. V var ofta kall om händerna så då var det extra ullvantar inunder också. Oftast sover de ju bara ngn timme drygt så det är inte så farligt även om de skulle bli lite kalla om händerna. LillA är ju så stor att vanlig overall behöver ni ju ha oavsett så hon kan leka. Ibland har mina barn lagts direkt i vagnen när de varit ute o lekt o då sov/sover de ju i vinteroveraller men då får man oftast dra ner åkpåsen så det inte blir för varmt. Och så viktigt att den inte är för blöt förstås. Ett fårskinn under åkpåsen är ju inte fel ifall ni har ett. Ull reglerar juvärme bra o isolerar i detta dal men ändå utan att bli för tätt. Hoppas du får ut ngt av mitt svammel.