• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Har varit på kub-ul idag o hon sa att det var bra siffror. Bättre än när jag gick in i rummet (då man bara hade min ålder att utgå ifrån) var det definitivt, men några 1:20 000 var det ju inte. O det går väl inte ens i min ålder. Vi fick se en liten i precis rätt stl o med alla kroppsdelar på rätt plats. Var nästan mest det jag oroade mig för, att det inte skulle vara liv därinne. (O vi hade f ö samma ul-bm som på rul med L. Trevlig)

Snow: ja då förstår jag om det gick så snabbt. (O visst är det surt att behöva betala för något så tråkigt ) Bra att spec.mvc är inkopplade redan! Har du hört mer om det blir mkp eller fvp?

Resande: hur går det? Mår du bättre o bättre?

• Galia

Mosing: haha, nä mitt minne omfattar faktiskt inte ansikten/namn på personer jag träffat bara ngn gång under en kort stund. Det var hon som konstaterade det när hon satt o läste i min journal (?). Däremot minns jag den bm som hade det långa passet när V föddes. Hennes ansikte o röst var som en ängels vid de stunder då jag vaknade till i förlossningsdimman.

• Galia

Mäh, var inte klar ju. O sen gick hon av sitt pass en kvart innan V föddes men då var det ju så nära så hon stannade kvar men officiellt tog en annan bm över ansvaret (henne minns jag dock inte o inte heller den som hade första timmen när vi kom in). Den bm jag minns var också den som gick igenom förlossningen o journalen med oss ngn dag senare så då hann vi ju prata med mig i lite klarare skick. Läkaren som satte sugklockan lärde jag också känna på alla efterkontroller som blev pga rupturen. Var även henne jag hade samtal med om förlossningssätt när jag väntade L o snitt var ju vad hon (o även en annan läkare) å det starkaste rekommenderade. Då frågade jag om hon kunde utföra snittet o framförde även önskemål om att få bm NN. O så blev det, fast att NN skulle vara med fick vi veta först när vi kom in på inskrivningen. Kändes jättebra o var tur o inte alls självklart mitt i sommaren (ngn av dem skulle på semester bara ngn dag senare). Jag tänker önska samma läkare o bm igen när det blir dags att planera förlossningen o hoppas de är kvar båda två.

• Galia

Resande: har du börjat känna något annat än tarmrörelser "där inne". Jag går o väntar o hajar till ibland men är bara tarmar än så länge. På ul kommenterade bm moderkakan o sa att "den kommer hamna i framvägg". Förra gångerna har jag haft den i bakvägg o jag tänker att hamnar den i framvägg kan det väl dröja till efter v 20 innan man känner ngt? Trist.

Jemema: vi har fått blandat; leksaker, böcker (framförallt de där som heter typ silvriga sagoboken), ngn vinflaska (att öppnas på 20-årsdagen), sparbössa, pengar på sparkonto mm. Tycker folk har varit rätt påhittiga men vet inte riktigt vad vi uppskattat mest sådär. Silverskedar har de också fått

• Galia

Snow: skönt med lindriga symptom. Hoppas ni får goda besked efter mkp. Förstår att det är mkt oro o tankar o förberedelser på det värsta. Finns det några odds? Jag tänker att det ändå måste vara positivt att ni kommit så här långt efter upprepade tidiga mf? Fast det är ju ingen garanti. Hoppas så innerligt på goda resultat hela vägen! Har ni fått tid för mkp än o hur kommer det sig att det räcker? Var det inte så sist att de sa att Fvp var enda alternativet i er situation?

Resande: mysigt.

Jag mår fortfarande illa mycket o "kräks" (mest djupa rapar o luft kommer upp) minst ett par ggr per dag. Somnade på soffan kl 19 häromkvällen så kan bli tvärtrött plötsligt. Har en del annat också t ex klaustrofobisk känsla om jag så bara får för mig att ta på mig ett tunt litet halsband eller en sjal nu i morgonkylan. Har även fått ont i skinkorna ibland. Tidig foglossning? Inbillar mig att det är lite bättre med illamående o så iaf, men emellanåt känns det nästan oöverkomligt att ev må såhär ett halvår till. Men det är ju bara ta en dag i taget för jag vill ju ha bebisen o då måste jag igenom detta oavsett hur jobbigt det är. Det finns ju de som mår mkt sämre också o blir inlagda mm. Jag har förmånen att kunna jobba hemma mkt så jag har det rätt lugnt ändå på så sätt. Hade mått mkt sämre om jag varit tvungen att vara trevlig mot andra varje dag

• Galia

Mosing: då hoppas jag på det, v 16-18 alltså. Alltså bara jag får ta det lugnt så är det inte så farligt under dagarna längre. Kan bli rätt slut o uppgiven framåt em/kväll dock.

Bebis tycker jag nog att de är till ca 18 månader. Grattis till ettåringen!

Anceka: grattis till ett år redan för er med!

• Galia

Snow: vi får hoppas att alla dina tidiga mf i det här fallet, oavsett hur jobbigt det var när det hände naturligtvis, är ett gott tecken på att din kropp nu behållit det här embryot för att det är ett friskt sådant. Jag försöker tänka positivt men förstår att du är inställd på det värsta för att försöka förekomma tråkiga besked (som förhoppningsvis inte kommer)

Tror absolut att det hjälper att sova mkt. Jag ser definitivt ett samband mellan mer illamående/kräkningar o att det är värre om jag är trött. Är ju därför jag mår sämre de dagar jag är på arbetsplatsen. Blir ju tröttare då. När jag var där du är så gick jag o lade mig 20.30-ish. Har orkat vara uppe lite längre nu men lägger mig fortfarande tidigt jämfört med när jag inte var gravid.

O när man talar om trollen (jag skrev ju här om mina funderingar på när jag ska börja känna bebisen) När jag nyss vaknat i morse kände jag pirr/fladder djupt ner mot ljumsken. Flera ggr. Låg kvar o bara försökte analysera. Sen har det varit lugnt hela morgonen men just nyss började det igen. måste vara bebis för det är upprepat fladder på precis samma ställe o det är ingen tarm där o inget jag känt tidigare denna graviditet.

• Galia

Snow: Jag har ju undrat flera ggr, som du vet, varför det skulle funka m mkp för du har ju tidigare varit tydlig med att bara Fvp kan ge besked i ert fall. O så var det alltså. Trist att läkaren som gjorde ul uttalade sig utan riktig koll. Uppfattar det som att det inte känns helt bra med beskedet du fått. Fvp görs senare än mkp väl? Är det det som känns jobbigt -väntan, eller är det riskerna med själva provet? Eller både och?

• Galia

Snow: tummar knipes stenhårt!!!!!! Hoppas hoppas!

Jag har rul imorgon em. Har inte spytt sen i lördags o mår ok. Inte bra, men inte konstant illamående heller. Fast fogarna bråkar en del o den såg jag inte komma (under tidigare graviditeter har jag bara haft enstaka känningar mot slutet).

• Galia

Stramalj: har spytt igen ikväll så nu är ordningen återställd Hoppas det stämmer på mig då, det du skriver om fogarna. Har som sagt inte erfarenhet att ha det så här tidigt o inte i närheten av såhär. Låste sig så totalt för några dagar sen att jag fick ta stöd av maken för att kunna komma till toa.

Resande: har mått illa dagligen, men inte heeela tiden. Lite skillnad

Fy för att du har så ont Hoppas sjukskrivning hjälper o att din man kliver in mer hemma då du får återhämtning. Är ju ett tag kvar. Hoppas sjukgymnasten hjälpte med ryggen.

• Galia

Vilken liten luring jag har i magen. Den hade grottat ner sig ordentligt i ett hörn o låg där ihopkrupen o ville inte visa upp allt som bm ville se. Jag fick upp o gå flera gånger, ligga i olika ställningar o dricka iskallt vatten för att försöka få den att vända sig o sträcka lite på benen. Det lyckades till slut, men det var nära att vi hade fått boka en ny tid. Nåväl, allt såg bara bra ut med den lilla grodan o jag blev framflyttad några dagar. Bf några dagar tidigare alltså.

• Galia

Snow: GRATTIS!!!! Vilken toppennyhet! Tjoho! Kram

Jemema: jag har bara testat att fasa ut o det har gått bra (men jag har helammat minst 6 månader o slutat helt först när mina varit 13-14 månader så det är ju inte riktigt samma läge).

• Galia

Jemema: hur går det med amningen?

För egen del hade jag ca två veckor utan kräkningar o med mindre illamående. Sen gick det Ngn vecka igen utan kräkningar men nu har det varit några dagar på raken igen. Har dessutom haft halsont, lite snuvig o allmänt trött trött med huvudvärkstendenser så vet inte om det är sjukdomen som ställt till det så jag kräkts mer igen. Fogarna är bättre iaf men jag tar inga långpromenader. Fast var o julhandlade några timmar häromdagen. Var dock i sällskap med maken så gick o satte mig rätt ofta, men det var mest för att jag blir trött o lite yr av att stå för mkt, inte så mkt för fogarna. Ska till bm imorgon o får då svar hur det är med alla värden. Misstänker att järndepåerna är dåliga. Måste dessutom säga att jisses vad långt det är mellan inskrivning o nu besök nr 2. Blir väl ngt oftare framöver dock.

• Galia

Jemema: vad skönt att det gick bra

Fokus hos bm låg på mitt järnvärde. Har fått träffa läkare o ta uppföljande prov som analyserats av labb. Har/hade väldigt dåliga järndepåer så har fått järninjektion nu som förhoppningsvis snart ger effekt på tröttheten. Efter en period m mindre illamående o kräkningar tycker jag tyvärr att det blivit värre igen. Hoppas tillfälligt. Tre månader kvar...

• Galia

Resande: om det är förstoppning (du vet väl om du bajsar dagligen o om du då är hård el ok då?) så är det bra att dricka mkt vatten o sen minns jag att en tjej som försvunnit fr trådarna men som hette Norrlandsgirl/tjej el Likn. Köpte FruktoFiber på Apoteket o tog en om dagen vilket hjälpte. Är ngn sorts ihoppressad fruktkub (plommon mm). Linfrön eller psyssiliumfrön(loppfrön) fungerar ju också som bulkmedel. Katrinplommon... Om du ändå var på undersökning, kunde de inte reda ut vad det är som du får så ont av om det nu inte var sammandragningar? Stackare Hur går det med trycket annars, håller det sig i schack nu?

Med mig är det ok. Kräks 1-2 ggr per dag o trött o illamående framåt kvällen. Magen är i vägen o jag skulle vilja ta av mig den o få lägga den åt sidan bara en stund ibland. Skulle inte det vara smidigt om det gick Försöker tänka att det inte är så långt kvar nu trots allt. Fast det känns som att tiden står stilla. Andras graviditeter bara swishar förbi men när jag själv är det så är det ju galet långdraget. Konstigt det där.

• Galia

Resande: ja det var det jag menade, att du har koll i förhållande till hur det är normalt. Annars är ju förstoppning en vanlig grav. Komplikation. Stod i min app idag om just det. Pga progestoron (?) o långsamma tarmar Bla. O så blir det sämre av att vara still mkt o det måste du ju vara, så deras tips om att röra mkt på sig kan ju du glömma. Hoppas allt visar sig vara bra på kontrollen imorgon. Be att få slippa den där dumma läkaren i fortsättningen. Igångsättning låter vettigt av flera skäl tycker jag.

Jag hade ju två veckor helt utan kräkningar men har gärna fler såklart. Apropå att andras graviditeter går fort så fick jag kommentaren häromdagen att jag väl har fyra månader kvar? HA!

• Galia

Resande: vilka goda nyheter lagom till helgen! Trist att inte få se lite mer men ni får snart (det känns inte så jag vet men eg är det rätt snart) se hela honom irl. Har du fått prata mer om ev igångsättning? Blir det det så kanske det handlar om fyra veckor kvar? Nog så segt, men bättre än åtta...

• Galia

För en vecka sedan fick vi en lillebror Han är en go o förnöjd liten herre som äter, sover o gör i blöjan. Han är helt underbar!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8