• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Mmmm...vad mysigt det är när de två yngsta är klarvakna kl. 05.20 efter en natt med tusen uppvak. Jag är genomsvettig efter att ha haft tre barn klistrade mot mig men kommer inte ha en suck att kunna ta en dusch förrän imorgon när min moster är tillbaka...

• Ela

Grattis, grattis, grattis Knase! Äntligen! Men jo, trean är ju en luring så det är ju inte så konstigt att ni blev fintade att det var på gång.

Fio - Skönt med sömn! Jättefint namn på lillasyster - passar väldigt bra ihop med storebrors!

Hormonstinn - Hoppas verkligen att du får bukt med illamåendet snart men härligt med nysningarna.

Jag kämpar på här på Gotland. Natten som var blev det knappt någon sömn alls och så upp kl. 5.10. Det är verkligen hopplöst att försöka söva om de yngsta när vi sover i samma rum (vilket vi måste för att jag ska kunna söva om dem på nätterna när de vaknar) för de blir ju så glada att se varandra. Syskonkärlek är ju supermysigt men kanske inte vid den tiden. Dagarna går dock rätt bra tycker jag. Min moster är här nu och hon är väldigt bra med barnen. Imorgon eftermiddag kommer brorsan också och sent fredag kväll är maken tillbaka så jag ser en ljusning.

• Ela

Juni - Jag har en rulle mentos från vilken jag tar en ibland men det är ju inte så mycket att hänga i julgranen. Men min moster bakade bullar med tjejerna i förmiddags så jag överlever.

• Ela

Fiji - Nej, nej. Du har missförstått. Man ska lämna storasyskon på dagis och föda barn när de är DÄR. Mycket, mycket praktiskt.

Juni - Bra med koll!

Ego: Undrar om inte E:s äggallergi blivit värre och han reagerar luftburet nu med. Förut har övriga familjen (utom jag då) kunnat laga och äta utan problem men idag fick tjejerna äggröra och strax därpå var E alldeles rödfläckig i hela ansiktet. Det var min moster som knäckte äggen och hon tog inte i honom. Jag rörde visserligen runt i äggröran och la upp den men jag tror inte att jag fick något på fingrarna och jag har verkligen inget minne av att jag tallat honom i ansiktet en massa efter det - särskilt inte runt ena ögat som var alldeles rött. Så det verkar inte bättre än att han reagerade av att det fanns i luften. Kanske reagerar han extra för att han är förkyld? I vilket fall vågar jag inte låta honom sova middag ensam nu utan ligger bredvid och bevakar andetag.

• Ela

Jag är helt säker på att tjejerna inte tog på honom innan reaktionen kom. Jag tog i honom men jag tror att jag bara lyfte honom under armarna, inget mer.

• Ela

Jag ska med honom till barnmottagningen på tisdag och göra nytt pricktest för fisk så jag får höra efter då vad de tror.

• Ela

Fan jag ORKAR INTE med de här nätterna snart. Det kan inte vara normalt med ungar som vrider och vänder sig varannan minut. Jag kommer förlora förståndet snart.

• Ela

Tack Lycklig och Fiji. Ursäkta mitt nattliga utbrott *rodnar* men jag kände mig bara så uppgiven när ett av barnen började krångla så fort jag höll på att somna. Och så morgon kl. 5.10. Suck! Men ikväll (efter läggning tyvärr) kommer maken. Gissa vem som har sovmorgon imorgon.

Och er - Lycklig och Fiji - hade jag ju gärna läst en värkrapport från istället för att ni ska behöva läsa mina klagomål. Hoppas det sätter igång snart!

• Ela

Så bra uttryckt, Knase. Man är definitivt inte en stålkvinna om man föder utan annan smärtlindring än andning men det är ju en kick för självförtroendet. Och det handlar ju mycket om hur förloppet är. Min första förlossning varade ju i flera dygn och då orkade jag inte utan smärtlindring men de två andra har varit mer behändiga tidsmässigt och då har det gått utmärkt.

Kul att läsa om syskonen också, Knase!

Persefone - Hoppas liten kickar på rätt ställen efter saftdrickandet så den blivande tvåbarnsmamman kan få sinnesro.

Inatt och imorse har jag sovit. Och idag har vi varit i Kneippbyn (där Villa Villerkulla ligger) fyra (jag upprepar fyra!) vuxna på tre barn. Vilken lyx! Men när vi kom hem upptäckte vi att stackars E har fått feber. Imorgon åker vi hem och på måndag börjar vardagen. Ska bli skönt om än lite vemodigt. Förutom den här veckan när maken var på kurs har vi varit lediga hela familjen sedan midsommar.

• Ela

Lycklig - Jo, det kommer att kännas lite konstigt att vara skilda åt om dagarna men vi kommer nog (skrämmande) snart in i det igen.

Persefone - Japp, dagis på måndag för T och R. Jag börjar jobba igen om två veckor. Denna vecka som kommer jobbar maken på hemmaplan men veckan efter åker han på tjänsteresa så då är jag ensam igen med barnen. Puh! Men sedan är det han som tar över föräldraledigheten och jag får vila upp mig på jobbet och komma hem till dukat bord. Hur jobbar du de kommande veckorna? Vi kanske kan få till en lunch eller fika?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8