• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kasperina: Jag reagerade på att du skrev att de bestämt säger nej till samsovning? Vilka "de" menar du då? Barnmorskorna? Forskarna? Jag har nämligen aldrig hört det du skriver om att det bestämt avråds från, men kanske hör man det man vill höra Vi har samsovit med båda barnen och aldrig hört några negativa åsikter om det från bm/bvc. Jag tänker även på alla de gånger jag somnat med bebisen vid bröstet eller ammat mer eller mindre i sömnen. Måste ju hända även den som "inte samsover"? (fast jag vet att vissa sätter sig upp och ammar även på natten och fattar inte hur de orkar)

• Galia

Vi5: Jo jag såg ngt om det då. Det jag fastande på var dels att det byggde på en ökning redan 2010 vilket jag tolkade som att det var äldre rön samt det faktum att Kasperina fick F några månader efter det att jag fick L så jag antog att detta var ngt som pratades om när F var liten, men jag missuppfattade kanske det.

• Galia

gabi: jag har ett starkt minne av att V började bajsa allt mer sällan men minns inte hur gammal han var då. Innan var det snarare några gånger per dygn men så har jag för mig att det bara blev en gång per dag eller om det var varannan. Anledningen till att jag minns just det så tydligt är för att jag pratade om det med min kompis vars bebis var tre veckor äldre än V sp vi följdes ju åt i utvecklingen. Hennes bebis började nämligen i samma veva bara bajsa var 14:e dag... Den stanken när han väl bajsade var tydligen inte att leka med. Jag fick en rätt ingående beskrivning vill jag minnas och nån gång hände det nog t.o.m när vi hängde med våra små men då gick jag inte in i badrummet på ett tag efteråt... Iaf så berättar jag detta för att båda våra mådde utmärkt och vi hade läst/hört fr bm att upp till var 14:e dag just (utöver det bör man bli lite orolig typ) är helt normalt när de är några månader gamla så tror inte att det är förstoppning. Har för mig att det hade ngt samband med att de började med riktig mat men det stämmer ju inte in på din T. Nåja det är ju några år sen och minnet sviker mig vad gäller hur gamla de var. Borde ju hänt med L också men då var det väl inget jag reflekterade över särskilt Mosing: Hurra för T!

• Galia

Poison: hoppas det onda släpper. Annars ringer du eller åker in! Gabi: ja 1-2 gg/dag är "normalt" för vuxna och lite större barn men just för bebisar är det tydligen normalt upp till 14 dagar så var tredje är lugnt

• Galia

Poison: ånej vad jobbigt och oroligt! Hoppas du är framme o väl omhändertagen nu. Blod måste ju inte vara ngt farligt så hoppas att det var sköra slemhinnor eller ngt sånt. Tänker på dig o hoppas på goda nyheter snart. Bra att du åkte in!!

• Galia

Vad skönt att läsa Poison! Åk in, eller ring åtminstone, direkt om det sker igen!

• Galia

Vi5: jag vet alltför väl vid det här laget att när du beklagar dig så är det illa. Det låter fruktansvärt att ha så där ont Nu är det du som bokar in dig på hjälp genast nu meddetsam,ma!! Jag blir ledsen och arg över att även jag läser mellan raderna att din man inte bidrar med det han ska utan tvärtom jobbar över och planerar in saker för egen del utan att prioritera dig och barnen. Bra om du kunde få lite inspiration hos din vän så du kan kräva förändringar. Jo du har rätt att kräva det! Sen finns det ju städhjälp att hyra och så mkt som don man jobbar så måste ni väl ha pengar till det ( för han tar väl betalt för övertiden). Sen vet jag att du inte gärna tar hjälp, men det får du komma över nu. Ring städfirma och boka in för resten av året!

• Galia

Poison: tråkigt att du mår så dåligt. Jag förstår hur du menar att du borde vara glad men det är du ju, det är "bara" att du mår dåligt av hormoner o allt med graviditeten. Det innebär ju inte att du inte är glad för bebisen. Du behöver inte vara glad och tacksam hela tiden o känna att du inte har rätt att beklaga dig. Det har du. Alla mår inte toppen som gravid även om det är en vanlig bild av gravida. Vad tror du att du behöver för att må lite bättre? Kate hade några bra förslag tycker jag. Förstår att det är drygt att vänta på besked om gp. Handläggarna gör sitt bästa, men har mkt att göra. Ang SGI så finns det en poäng att utreda den först även om du tycker det känns som slöseri med tid. Däremot är det lite märkligt att den börjar utredas först nu när det redan gått en månad.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8