Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lena: Det låter som öronen tycker jag med. Mina barn har aldrig reagerat nämnvärt när man tryckt kring öronen på dem även när det senare konstaterats dubbel öroninflamation, men att ligga ner och sova på nätterna funkar inget vidare. Dagarna funkar av någon anledning bättre även då.

Hemma idag eftersom Lucas höll mig vaken mellan 03.30 och 05.30 ungefär. Sedan sov han själv till 07.30, medan jag var tvungen att stiga upp 06.45 för att maken skulle till jobbet. Nu har jag sovit i 45 minuter och sitter och huttrar framför datorn innan jag ska väcka L, som sovit i två timmar.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    Mippemutt skrev 2011-11-07 16:58:10 följande:
    Ååh, antecknar Nezeril. W somnade gott i går kväll efter vällingen. Två timmar senare vaknade han och ropade på mig, han låg och vred sig på kudden. Frågade om han hade ont någonstans och då tog han sig på örat och bara skrek. Skrek i nästan en timme och ville ha plåster på örat. Till slut fick vi i honom alvedon och han sov hela natten. I stället vaknade E och rumstrerade om i natt, så jag fick ta ett par timmars nattvak med henne.

W har varit pigg nu under dagen men förkyld och hes, kan hans öronvärk komma tillbaka i kväll när han lägger sig då? Tror det är första gången han har det. 
    Öronvärken kan komma tillbaka om han är täppt i näsan och lägger sig ner. Om du inte har Nezeril hemma så prova med att han ligger högt med huvudet. Det kan hjälpa.
  • Milla C
    Norrlandssyster: Grattis till pickande Hjärta! Hoppas att det sjunker in snart.

Lena: Säger som Anna: Åk in och se till att få reda på varför han har ont. *Knuff, knuff* (Knuffar ut er genom dörren. Hade jag kunnat skulle jag kört dig. Efter 8 nätter utan sömn är man kanske ingen bra bilförare )

Anna: Gabriel fick tokont i örat en gång i höstas. Efter en timme ringde jag 1177 och fick en akuttid i Köping. Fick bära en skrikande och sparkande G till bilen och spänna fast honom med milt våld. Helt plötsligt var han "Sååå frisk, mamma!". Men det var en liten öroninflamation, och då fick vi rådet att alltid ge honom Nezeril om han var det minsta förkyld, efttersom han tydligen väldigt lätt får ont i öronen.
  • Milla C
    Mirmis: Kul att "se" dig igen !
  • Milla C
    Norrlandssyster skrev 2011-11-18 06:51:00 följande:
    Syskonvagn eller inte när storasyster är 2 år 8 mån. Blir om allt går vägen syskon i sommar och då är ju c hemma på heltid ett par månader.
    Det är redan många som har svarat, men det beror på om man ska gå långt och mycket, och på hur mycket storasyskonet klarar av att gå. Gabriel var ganska exakt 2 1/2 år när Lucas föddes, och jag hade nog haft svårt att klara mig utan syskonvagn den första sommaren . Det tar ca 15 minuter i vuxentakt till förskolan, och Gabriel har alltid varit bekväm av sig och gillar inte att gå. Dessutom sov Gabriel middag fortfarande - och är man "ute på vift"  - som vi var mycket den sommaren - är det skönt att kunna sova i vagnen. Hade det varit nu - när det är Lucas som är 2 1/2 - hade jag nog nöjt mig med en ståbräda till vagnen. Han går gärna både till och från förskolan, och sover gör han oftast i bilen när vi är "på vift".

Anna: Så otroligt tråkigt med MA Gråter. Vet inte riktigt vad jag ska säga annars, även om det känns futtit.

Fru Fisk:  Grattis till fint VUL .
  • Milla C
    cissi: Även våra killar delar rum sedan Lucas var runt året. Gabriel är 2 1/2 år äldre, och när vi skulle flytta ihop dem i ett rum sa han "Då är det jag som får ta hand om Lucas nu då"Hjärta. Läggningen funkar oftast bra, men ibland har Gabriel svårt att somna om Lucas ligger och babblar. Men jag upplever också att barnen är väldigt okänsliga för ljud ifrån den andre. Höjden var förra vintern när Gabriel sov trots att Lucas hade maginfluensa och kräktes ner sig fyra gånger samma natt ! (Gabriel var också den ende av oss som inte fick maginfluensan då).
    Vi har sängarna i vinkel - som ni - men med en fåtölj emellan (där vi läser saga nästan varje kväll), och så har vi lagt en filt över fotändan på Lucas spjälsäng som "avskiljare".
  • Milla C
    Barba: Hur långt gången är du? Jag är helt säker att jag kände "fisksprattel" första gången i vecka 13 el 14 med Lucas, och första sparken i vecka 16 .
  • Milla C
    Barbabok skrev 2011-12-03 20:27:18 följande:
    Med J kände jag inte nåt alls förrän v20, och strax efter om det var samma vecka, på utsidan. Ej mk i framkant, den satt ju nästan i vägen för utgången.
    Jag tror att kroppen "känner igen" rörelserna ifrån förra gången man var gravid, och att det är därför man känner rörelser tidigare andra gången.
  • Milla C

Här hade vi en tomte med tärnljus och en pepparkaka med luciakrona vid gårdagens lussefirande på förskolan . Lucas var med nästan hela tiden och sjöng och gjorde rörelser, medan Gabriel satt med pappa hela tiden.

• Milla C

Hemma med febrig Gabriel idag. Själv är jag inte "på topp" heller, och Lucas fick vara hemma han också. Skönt när barnen sitter en stund framför "Rorri racerbil" så att jag får ha hjärnan för mig själv.

Angående julpynt har vi tagit fram fyra ljusstakar och adventsljusstaken. Thats it! Fast man kanske kan ta fram lite annat idag, om vi orkar... Julklappar för den delen. Jag tyckte det var en bra idé att börja planera inhandlandet redan i november, för att kanske lyckas få till några klappar till extrapris eller så - men det tyckte inte maken. Så vi har ännu inte köpt en enda julklapp till barnen (om man inte räknar "Bilar 2" på DVD som jag köpte ifrån CDON). Tänkte att maken skulle komma på det snart, men det verkar inte så.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8