• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Tack Sara för ytterligare tankar och idéer, Vi4 för att du delar med dig och gör att jag inte känner mig ensam om att ha en krävande bebis och för bra tankar om hur man kan klara av det, Pyttis för att du bidrar till att hamra in att det ÄR ok att ta hjälp för att komma ikapp om det behövs, Boomie för påminnelsen om att det går över (vi säger det alla igen i kör: Det går öööööver! ) och Pysslig för ditt medkännande!

Den här helgen har varit förhållandevis bra faktiskt. En stor sak som har hänt den senaste tiden är att E "godtar" maken i långt fler situationer. Den senaste veckan har han t o m kunnat sova på maken på kvällarna. Så igår följde jag med T på barnkalas och idag har jag sorterat alla våra barnkläder (vi fick massa av några grannar förra helgen - vi drunknar ) och gjort lite annat praktiskt. Jag har också läst för tjejerna vid läggdags flera kvällar nu. Maken har alltså kunnat ta E jättemycket och det känns väldigt skönt. Förut skrek han ju bara när maken försökte avlasta men så är det inte längre. Förhoppningsvis kommer det faktum att maken kan ta E på kvällarna göra att jag kommer att orka dagarna lite bättre.

Men om det nu har varit så den senaste tiden, hur kommer det sig då att du skriver förtvivlade klagoinlägg NU när det alltså är bättre undrar ni förstås. Ja, det har jag också funderat på idag när jag har rotat bland barnkläderna. Jag tror att det är en kombination av saker. Dels fungerar jag nog så att jag först när det blir en förändring mäktar med att se hur dåligt jag mådde tidigare. Jag har ju varit fjättrad (nåja, jag har kanske en tendens att överdriva en aning) vid soffan hela kvällarna hittills. När jag till slut har gått upp för att gå på toa och borsta tänderna har E börjat skrika efter tre minuter oavsett om maken tagit honom. Nu först när det inte är så längre förstår jag hur jobbigt jag tyckte att det var. Dels är det lite jobbigt att jag nu när jag ger mig iväg på lite grejer med T och/eller R (eller till och med ensam once in a blue moon) märker hur lång väg jag har att gå innan jag kommer att vara återställd efter den senaste graviditeten (och en liten del av mig undrar väl lite oroligt om det någonsin kommer att hända). Nu ligger jag frivilligt i soffan eftersom mina fogar värker väldigt efter gårdagens promenad med T till barnkalaset och dagens övningar med klädpåsar. Det känns helt enkelt som att mitt liv inte har varit och inte kommer att vara normalt på väldigt länge. Jobbigt. Men nu när jag har ägnat stor del av helgen åt att fundera, skriva och prata med maken försöker jag att hålla fokus. Det kanske kommer att ta tid. Men det kommer att bli bättre.

Så. Nu har jag haft en ytterligare terapisession med mig själv.

Så mycket bättre...
  • Ela

Sara - Skål! Jag tror jag förstår vad du menar med försvarsställning. Runt oss kraxar ju olyckskorparna om tre barn så tätt och det är ju t o m självvalt (om än inte riktigt planerat) och obstinat som man (läs: jag) är vill man (läs: jag) ju inte riktigt ge dem vatten på sin kvarn. Och jag vill fortfarande hävda att det inte är tre barn per se utan krävande bebis som jag tycker är jobbigt (tänk om E hade haft en tvilling också ).

Så mycket bättre...
  • Ela

Fiji - *hostar* Jag tror inte att du träffade mig i slutet - jag var INTE smal. Kläderna är typ M/L så jag tror säkert att det finns något som passar. Jag SMS:ade snälla Oyra och frågade angående de kläder som jag lånat av henne och du får gärna kolla igenom dem också. Det är både M och L. Hur jobbar du nu? Kanske enklast att träffas hemma så att du kan kolla igenom i lugn och ro (det är typ tre påsar Drömmer). Du kunde inte på söndag va?

Så mycket bättre...
  • Ela

Pysslig - TUR att liten i magen har coola dig som morsa nu när läkarna inte kan bestämma sig vad de ska ge för besked. Skönt både att du fick komma hem över helgen och att de ändå håller koll på att allt fortsätter vara bra. Hoppas pralinerna smakar.

Fiji - Med eller utan kläder. Jag ska försöka komma på söndag. Det vore så kul att få träffa dig och alla andra igen. I så fall tar jag med mig påsarna!

Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Usch, det är verkligen apjobbigt när man vill mer än man mäktar med. *vet* Kram!

Pysslig - Det var verkligen underbart att se L lysa upp varje gång hon såg E. Finfin storasyster det där, det ser man ju!

Så mycket bättre...
  • Ela
    asap skrev 2011-05-09 08:22:36 följande:
    Så nu tänker jag "nästa år, då ska jag fixa trädgården.."
    Nästa år, då jagar du ettåring.

:.D
    Så mycket bättre...
  • Ela

Pysslig - Söta L! Klart ni kommer att få en lika superfin bebis som vår.

Assar - Jag förstår vad du menar. Lite som vår balkong - fast jag vill sitta där på kvällarna och dricka drinkar, inte rensa ogräs. Vi byggde den våren 2009 när jag var sjukskriven som höggravid med R och jag tröstade mig i byggdammet med att tänka på hur maken och jag skulle sitta där på kvällarna när barnen sov. Men R sov ju givetvis inte så det skulle ju bli nästa år. Men då var jag gravid och kunde inte dricka drinkar. Eller jo, alkoholfria förstås men jag hade redan foglossning och ville inte sitta på en hård utemöbel om kvällarna. Men i...*sneglar på bebisen som ligger klistrad mot mig*...NÄSTA år då jädrar!

Barba - Kanske du kan ringa till din mamma och fråga hur hon känner sig? Du behöver ju egentligen inte säga något mer än att du har hört och fråga hur hon mår.

Så mycket bättre...
  • Ela

Ha, vad sjukt. Jag och maken pratade just igår om smakisar och jag sa att jag inte såg fram emot det här duttandet med en puré i taget i några dagar och att vi kanske istället borde köra på lite mer med vad vi nu råkar ha hemma för "har du hört talas om någon som är allergisk mot palsternacka någon gång?". Nu kan vi köra så med gott samvete.

Jag tycker annars att Baby Lead Weaning verkar både spännande och vettigt.

http://se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/

Men eftersom jag kommer att börja jobba när E är åtta månader och han vägrar flaska vågar jag nog inte köra på något sådant. Är han liksom sina systrar glad i att äta själv och mindre förtjust i att matas blir det ju lite så ändå.

Så mycket bättre...
  • Ela
    cilla67 skrev 2011-05-11 08:58:30 följande:
    Fast A vill att de ska dela på den, "sova sammans lille broran!" som det heter. 
    Gulle!

Johanna - Fint att ha dig tillbaka. Hoppas ni slipper sjukor framöver.

Visst är det ofta man har anledning att kalla E för gnällspiken (det skulle vi ha tänkt på innan vi döpte magen ) men attans vad glad han kan vara när han är på det humöret. Han riktigt kiknar av skratt. Men nätterna är bedrövliga just nu. Undrar hur pass ljuskänsliga så här små är? Vi har två stora fönster i söderläge i sovrummet och har både svarta persienner och mörkläggningsrullgardiner men det kommer ju in en hel del ljus ändå. Kanske kan vara värt att invistera i någon riktigt bra lösning inför sommaren. Frågan är bara vad?
    Så mycket bättre...
  • Ela
    cilla67 skrev 2011-05-11 09:57:17 följande:
    Ela, eftersom du inte kan se den på Facebook, så la  jag in en ny bild i mitt album här...
    Gulle dig! Och gulle-brorsorna! Verkligen helt hjärtknipande. Aaaaaahhh....syskon alltså!

Assar - Ja, jag håller med. T är utan tvekan den mest stabila och okänsliga sovaren i syskonskaran. Problemet är att persienner inte är riktigt täta ju och mörkläggningsgardinerna (som inte är av bästa kvalitet utan IKEAs) släpper in ljus på sidorna eftersom fönstrena är lite djupare och gardinerna inte hamnar helt tätt mot väggen. Jag tycker att det borde finnas typ överdragslakan i mörkläggningstyg som man skulle kunna spänna över själva fönsterramen. Då borde det bli helt tätt. Jag har dock inte sett något liknande någonstans. Kanske jag borde göra en klassiker och identifiera ett problem och sedan "uppfinna" och marknadsföra en produkt under föräldraledigheten.
    Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8