• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Fio - Så oroligt med svärmor!

Alla ni gravida - ta hand om er! Jag sa just till maken att det verkligen känns att min kropp har fått ta mycket stryk de senaste åren. Det är fasiken ingen picknick att vara gravid eller ta hand om småbarn (och särskilt inte samtidigt Drömmer).

Så mycket bättre...
  • Ela

Och som vanligt får man nästan skamset krypa under en sten när man berättar hur lyxigt det är i Stockholms kommun. 30 timmar till halvt pris vid föräldraledigher (men självklart gäller allmän förskola även här om man vill)... Och som jag har förstått det får man ha barnet där trots semester. Ingen frågar efter arbetstider om man inte är föräldraledig utan man säger vilka tider man vill ha. Ingen blänger på en om man handlat mjölk på vägen mellan jobb och hämtning. Und so weiter...

Så mycket bättre...
  • Ela

Knase - Jag ska försöka göra en insats när jag har samlat mig lite (om ingen annan hinner före).

En liten uppdatering om barnens eksem. Vi var till vårdcentralen med R i torsdags. En trevlig men lätt förvirrad läkare. Hon tyckte att det såg ut som atopiska/böjveckseksem och skrev ut en starkare kortisonsalva och Tavegyl mot klådan (väger hon över 30 kg? Eeeehhh, nej hon är snart två inte snart tolv...). Vi berättade givetvis om att T tidigare haft eksem och att E har det nu. Jag frågade om hon trodde att R var allergisk mot något. Ja, man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller kyla. Jaha. Men mjölk då? Ja, ni kan ju prova att ha henne på mjölkfri kost. Eeeehhh, hur smart är det att behandla eksemen med kortison samtidigt som man ger mjölkfri kost? Klara besked vi får då. Så nej, vi smörjer bara med salvan nu och hon ser redan jättefin ut i huden. Vi får väl se hur det blir när vi fasar ut salvan. Håller sig eksemen borta så är hon väl allergisk mot torr vinterluft typ.

Så E då. Vi har ju ätit mjölkfritt i snart två veckor utan effekt. Förra veckan ringde BVC-sköterskan och meddelade att vi fått tid till barnmottagningen och hon började då att prata om kortisonsalva men nej, inte när vi provar mjölkfritt och inte utan att ha träffat läkare (står att man ej ska behandla barn under två utan läkarkontakt) tyckte vi. Nåväl. Jag var där med E idag och fick göra pricktest. Ägg och jordnötter. Fatta. Jordnötter. Jag mitt nöt (ha ha - morbid humor) har ätit det som energisnacks och så är (har han t o m blivit p g a det?) allergisk mot det. Stackars barn. Och ägg är det givetvis i en massa saker som jag äter utöver när jag äter det "rent" vilket händer ganska ofta. Ska bli intressant att se hur han reagerar på den nya kosten. De reagerade på att han var så fysiskt aktiv - inte still en sekund - och det kändes faktiskt lite skönt att få bekräftat att han är ovanligt aktiv och rastlös för ibland har det känts som att jag överdrivit den biten.

Jag frågade givetvis om läkaren trodde att R:s eksem också var orsakade av t. ex. äggallergi men det trodde hon inte med tanke på att de debuterade så pass sent. Men om eksemen kommer tillbaka på R i sommar får vi komma dit för pricktest så det känns skönt.

Så nu blir det ägg- och jordnötsfri diet. Det känns åtminstone lättare än mjölkfritt tycker jag (främst med tanke på när han börjar äta mer själv - välling etc). Förhoppningsvis växer äggallergin bort men jordnötsallergin är det mer osäkert med. Jag är väldigt tacksam för att han reagerade på ägg genom bröstmjölken och att BVC och vi agerade på symptomen för det hade inte varit kul med en allergisk chock vid introduktion av ägg till honom (som flera här har varit med om).

Oj, vilken uppsats!

Så mycket bättre...
  • Ela

Ja, alltså det där med att han är så aktiv och rastlös menade de alltså kan bero på allergin och lugna ner sig nu.

Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Jo, det är ju skönt att eksemen förhoppningsvis försvinner men det hade ändå känts bättre om det var känslig hud istället. Känns tråkigt om E ska behöva undvika vissa födoämnen under delar eller hela sitt liv. Och just jordnötsallergi som kan vara ganska farlig också. Men nog behöver väl du lite grundläggande info från FK?

aigee - Hej hej!

Mipper - Usch, vad jobbigt att du fortfarande/igen har besvär med eksem.

Pysslig - Ja, jag hoppas att det växer bort men ju mer jag läser ju mer skeptisk blir jag att jordnötsallergin kommer att göra det. Trist med förskylning men hurra för morföräldrarna som rycker in!

Sara - Fint att se dig igen (och du behöver INTE kommentera alla. Hoppa bara rakt in! )! Tack för all värdefull input angående äggallergi. Det är för jäkligt när samvetet gnager men man har ju som sagt var inte gjort något med flit. Tack för länken till tråden - ska kolla in den. Och jättebra info om allmänt känslig hud för det misstänker jag starkt att han har. För övrigt kan jag konstatera att det finns ytterligare saker som skiljer mellan olika kommuner/landsting för vi kommer att bli kallade redan om ett halvår för att se hur E reagerar mot ägg då...

Så mycket bättre...
  • Ela

Ha ha Sara! Stavningspoliser är vi alla innerst inne. Hon sa inget direkt skäl att de skulle kalla på nytt utan tyckte bara att det skulle kollas med jämna mellanrum och det låter ju rimligt. Känns ju jätteknäppt om G ska undvika ägg i flera år när man inte vet om han fortfarande reagerar. Även om det vanligtvis dröjer längre kan man väl tycka att ett pricktest om året inte är för dyrt att genomföra? Dåligt!

• Ela

För övrigt kan jag meddela att det händer (OBS! Detta är helt hypotetiskt och har INGET med Ela-familjen att göra) att bebisar som på fem månader max sovit en halvtimme utan direkt hudkontakt med en förälder plötsligt kan sova ett par timmar ensam i spjälsängen på kvällen. Om en sådan bebis föräldrar såg fram emot att kunna sitta och kvällsprata utanför en lägenhet på Mallorca inom en snar framtid skulle man kunna tänka sig att de var rätt glada över den utvecklingen och hoppas att den håller i sig. Rent hypotetiskt alltså menar jag.

• Ela

Sara - Nej, R fick Tavegyl men jag tror att det var något annat läkaren funderade på att skriva ut. R sover för övrigt INTE bättre på Tavegyl. Den ungen behöver nog något som skulle kunna slå ut en elefant för att sova...

Nä, nu måste jag sova. Livsfarligt att fastna med fånen när man ammar. Godnatt!

• Ela

Så jäkla smidigt! Maken är bortbjuden ikväll och sedan fick vi en inbjudan till grannarna på middag. De tyckte att jag skulle komma ensam med barnen. Så jag har fått middag och efterrätt. Låtit T och R roa sig med grannarnas dotter (precis fyllda två) och hennes leksaker och E hade ju full underhållning han med med tre tjejer som lekte järnet framför honom. Sedan lämnade jag tjejerna hos grannarna medan jag gick upp och nattade E. När han sov skyndade jag mig att hämta dem med babyvakten i näven och sedan var det bara att natta två lektrötta tjejer. Voilà!

(att E vaknade preciiis när jag började skriva det här inlägget kan vi ju låta bli att låtsas om)

Så mycket bättre...
  • Ela

Cissi - Jag tycker också att du ska låta A ringa så länge du inte tror att maken tar illa upp. Farfar kanske behöver en extra spark i rumpan för att förstå att han är uppskattad och saknad?

Igår somnade E i spjälisen kl. 19.15 och vaknade inte förrän kl. 01.40!!! Det är inte rekord utan beyond that!!! Jag kunde givetvis inte somna när jag gick och la mig vid elva eftersom jag bara låg och väntade på att han skulle vakna och resten av natten var lite knölig men ett visst hopp om framtiden ger det onekligen.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8