• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Tack Johanna, Evasha, johlinn, Pysslig, Pyttis och juni för era symapatier och kloka ord. Maken och jag har diskuterat en massa nu ikväll och har blivit mer och mer skeptiska att det skulle vara mjölk (i vart fall med E). Det är inte mycket eksem han har utan han är mest rödflammig och lite lite knottrig över bålen och lite precis där bålen börjar. Idag när maken skulle byta till pyamas på honom ropade han och visade att det nästan var borta. Nu är ingen av oss vare sig läkare eller biologer men vi har ju svårt att tro att det faktum att jag åt en mjölkfri lunch skulle ha så snabb effekt. Däremot hade han suttit en längre stund i sittern precis innan och det är betydligt svalare idag. Vår teori är nämligen att det helt enkelt är värmeutslag. Han tillbringar ju enormt mycket tid bröst mot bröst med mig eftersom jag bär så mycket, utslagen debuterade när det började bli varmt ute och kliandet var i början av ´veckan när det var supervarmt. Dessutom hade han gått upp 700 g sedan den 26 april. Går man verkligen upp så mycket under en period då man utsätts så pass mycket för något man är allergisk mot (johlinn - vet du kanske?)? Nåja, vi kör mjölkfritt nu fram till läkartiden så får vi se. Det kniviga är om utslagen försvinner/blir bättre och det sammanfaller med en svalare period också. Vad är det då liksom? Kan man kalla på Dr House?

Well, well. Ni är som vanligt alldeles outstanding på att ge stöd och pepp! Skål Skål på er - vin är det tamejfan ingen mjölk i!

Så mycket bättre...
  • Ela

Cissi - Kram! Är svägerskan något att ha i förberedelserna eller är hon bara en ytterligare person att serva?

Så mycket bättre...
  • Ela

E är röd och knottrig på bålen och där blöjan börjar skulle det stå...

Så mycket bättre...
  • Ela

Johlinn - Inte rörigt alls. Jag fattar precis. Tack för dina inlägg - de hjälper massor!

Boomie och Fio - Tack för stöd och tankar! Vi använder ingen olja men igår regerade han med ilskna utslag på halsen/övre delen av bröstet när han sölade med (den mjölkfria) gröten och det rann ner under plasthaklappen. Funderar mer och mer på om det är värme och fukt (T reagerade med utslag på kyla/fukt och värme/fukt när hon var yngre) men jag ska verkligen försöka att inte snöa in på det och fortsätter givetvis med mjölkfritt.

Boomie - Självklart är det tillåtet med TV när det kör ihop sig eller du bara behöver andas en stund. Här hemma har vi i perioder fått dåligt samvete för att det har blivit mycket TV men det verkar vara självreglerande för andra perioder (som nu) är det inte intressant alls. Så det behöver inte vara så att man skapar ett "TV-monster" bara för att det blir lite mer ibland.

Barba - Blä, för blödningar! Men bruna är i alla fall den bästa sorten hälsar hon som har haft blödningar av alla de möjliga slag och har träffat en massa sjukvårdspersonal som har gett sitt utlåtande.

• Ela

Man andas djupt och räknar till hundra, Assar. Många gånger varje dag. Och så vänjer man sig vid att bryta ihop mellan varven också.

Ett annat knep är att aldrig aldrig aldrig diskutera att något flyter på hyfsat med ett av barnen. Igår konstaterade maken och jag att R är lättare att hantera än T just nu för T testar oss konstant med allt just nu medan R får klassiska tvåårsutbrott som försvinner lika snabbt som de kommer. I förmiddags skrek R konstant i säkert en halvtimme för att hon inte fick vara på överslafen på våningssängen. Tji fick vi.

• Ela

Fast om jag ska vara lite mer handfast så är det mise en place-tänk som räddar mina dagar för det mesta. Särskilt i vintras såg det ut som en brandstation i hallen på morgonen. Det är inte läge att börja leta efter en bortsprungen vante när man ska iväg. Om man säger så. Vi har ju så nära till dagis så jag brukar samla allt barnen inte behöver ha på sig för att överleva den korta promenaden i en påse redan vid hemkomsten på eftermiddagen när jag ändå måste röja upp i sjöslaget. På morgonen har jag heller inga principer. Den som påstår sig behöva hjälp med något får det. Allt för att det ska gå snabbt. Sedan har jag aldrig följt det råd jag har hört överallt nämligen att man ska klä på bebisen först. Mina spädbarn har varit sämre på att vänta påklädda än syskonen så jag har tagit de stora först, sedan bebisen och sist mig själv. För den som är ALLRA sämst på att hantera situationen svettig är mamman.

• Ela
    Boomie skrev 2011-05-16 13:40:58 följande:
    Glömde att jag ju hade en fråga till er visa kvinnor.

Efter snittet med I blödde jag (avslag alltså) i ca 2 veckor har jag för mig. Sedan i torsdags, 2 veckor efter snittet, har jag klarat mig med trosskydd och i lördags till och med utan. Men igår kväll började jag blöda ganska mycket igen, Och har typ lite lätt molande mensvärk. Min fråga - är detta normaaaaalt? Att blödningen avtar men sedan kommer tillbaka igen. Jag har noll koll på sådant här men kommer ihåg att det inte var så här förra gången.
    Så har jag också haft det. Faktiskt extra påtagligt med T som jag snittades med - jag trodde att mensen kom men så var det ju inte. Så det torde vara normaaaalt (så länge det inte luktar extra illa eller du får feber eller så).
    Så mycket bättre...
  • Ela

Usch, så jobbigt du har det Barba. Jag har ju en avbruten graviditet bakom mig. Brukar säga mf men vet inte riktigt om det kanske borde kallas MA istället för när jag var på VUL i vecka 7 efter lite blödningar såg de bara en tom hinnsäck. Blödningarna kom inte igång ordentligt förrän några dagar senare och jag hade aldrig mer än som ordentlig mensvärk så jag hoppas att just den biten inte blir värre för dig heller. För utomkveds får det bara inte vara.

Så mycket bättre...
  • Ela

Lycklig - Jag förstår absolut att du behöver vara hemma och vila (inte kompatibelt med att jaga efter blivande storebror ). Det vore ju verkligen trist om det inte skulle fungera nu när du har så mycket semester att ta ut också. Om dagis inte går med på det kanske det skulle vara en tanke att ta ut föräldradagar för kommande bebisen så att E får gå syskontimmar i vart fall (eller mer kanske beroende på hur reglerna ser ut). Semesterdagarna kan du ju ta ut sedan när du är hemma med bebisen så du kan ju gå plus minus noll när det gäller uttaget av föräldradagar ändå tänker jag.

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8