Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Sparken skrev 2010-04-07 09:11:40 följande:
    vilken hade du Milla?
    Vi har en Baby Travel. Den har också ställbart handtag för olika längder på föräldrar (och barn som ev vill köra också )
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    Sparken: Vi använde liggdelen på syskonvagnen tills efter nyår. Då var Lucas nio månader och satt mest uppallad med en kudde bakom ryggen. Men det gick att klämma ner honom liggandes om han somnade. Dock blev det ohållbart till slut med de tjocka vinterkläderna och åkpåse till en välväxt niomånaders (han ligger en kurva upp ifrån "normalen").
    Angående sömn så sover G fortfarande middag - och måste göra det oftast - annars blir kvällen en stor katastrof. Han får också bara sova i en timme, annars kan man hålla på i två timmar att få honom att sova.
  • Milla C
    IdaVi skrev 2010-04-08 09:09:20 följande:
    Oj vad ni skriver! Låter som många är nöjda med BabyTravel syskonvagn iaf. Vad har ni för bilar då? Går en sån in i vår bil kan man ju undra? Men det gör den nog *funderar*... Vi har ju en BMW Kombi. Milla: Var i landet befinner du dig? Tänkte om jag skulle kolla på din vagn vid tillfälle
    Vi har en Skoda Octavia och en Toyota Corolla Touring, och vagnen går in i båda. Jag bor i Arboga, så det är nästan inte nästgårds till någonting .
  • Milla C

Hej allihop! Tittar in efter en dryg veckas "FL-paus" och skriver av mig lite innan jag läser bakåt vad som hänt er andra .

Lucas fyllde ett år förra fredagen - och firade genom att bli sjuk . Han var jättegnällig och helt ur gängorna. Till slut lyckades jag lista ut att det var halsen som "spökade". Om han fick Alvedon så gick det att få i honom släta puréer efter en halvtimme/timme, men nästa måltid gick oftast inte bra alls, eftersom Alvedonet då började "gå ur systemet". Lördag kväll hittade jag Ipren, och det hade bättre verkan tyckte jag. Tyvärr visade det sig på söndagen att hans mage inte tålde det, så det fick bli Alvedon bara.
    Kalas med familjerna hade vi på söndaseftermiddagen. Alla vågade sig in, utom min storasyster som bara var inne för att ge presenten och vände. Presenterna var jätteuppskattade, speciellt "Clas Olson-traktorn" som Lucas fick ifrån morfar. Den har gått för jämnan hela veckan - antingen sitter Lucas själv och "poppar", eller så har Gabriel snott den och låter med djuren eller låter traktorn köra iväg.

I måndags var jag på VC med Lucas, och han har halsfluss. Kåvepenin tre gånger om dagen i tio dagar. "Åh, så härligt{#lang_emotions_undecided}" tänkte jag, som vet hur det brukar gå att försöka få i Gabriel Kåvepenin, men döm om min förvåning när Lucas bara gapar, suger om sprutan och sväljer ! EN gång har han grimaserat och spottat ut lite, och det berodde på att jag tryckte ihop sprutan för fort.

Annars verkar livet som ettåring passa Lucas bra. Han kom på hur man klappade händerna igår, så både igår och idag får allt möjligt spontana aplåder ifrån honom{#lang_emotions_heart}. Jag fick en bara för att jag kom upp ur sängen i morse .

Gabriel har lite svårt att förstå det där med att Lucas nya saker inte är till för honom att leka med egentligen, men annars är han också inne i en underbar fas just nu (om man bortser ifrån raseriutbrott var och varannan dag förstås) - och han tänker och grubblar en hel del. I dag satt han vid lunchen och sa "Mamma, en annan dag tänkte jag att jag kunde följa med pappa (på jobbet). Det tänkte jag" *Mysing*

Slut på egoinlägg. Nu ska jag gå och dra upp killarna ur badet.

• Milla C

Är det någon som bor i närheten av Arboga som vet någon som skulle vara intresserad av att jobba som "dagmamma" de två första veckorna i maj? Jag ska på anställningsintervju på ett förskollärarvikariat imorgon (jippie !), men problemet är att om jag får det så börjar det den första maj, och maken kan inte gå på föräldraledigt förrän den 17:e...

• Milla C
    Minimalla: Jag har iofs aldrig sålt något på Tradera, men tittar då och då och köper lite. Bebiskläder tror jag inte att folk letar speciellt efter märkeskläder, så det funkar nog. Annars kan du ju sätta ihop "paket" och sälja på Blocket?

Återkommen ifrån intervju. Jag tycker att jag gjorde bra ifrån mig, och jag skulle älska att jobba där. Fina lokaler, härlig miljö - och så skulle jag få jobba med en av G´s gamla fröknar, som jag tycker är toppen . MEN... De har flera intervjuer kvar, och även om jag skulle komma på fråga så kanske det stupar på de där två veckorna som jag inte har "barnomsorg" för L. Tråkigt om det blir så .

De andra tjänsterna jag sökt har jag inte hört något ifrån - förutom förskolechefs-tjänsten där jag ganska väntat inte gick vidare till "nästa omgång".
  • Milla C
    asap skrev 2010-04-20 12:04:29 följande:
     Milla - Hoppas du får jobbet! Kan ni inte pussla de få dagar det handlar om?  Maken kanske kan jobba kvällar istället några dagar, du kanske kan få slippa heltid just då? Inte ska det väl behöva skita sig pga två veckor heller..? Kan ni få barnvakt någon/några av dagarna?
    Tyvärr kan maken inte jobba kväll eftersom han är chef för en avdelning på jobbet som gör det mesta dagtid. Barnvakt letar jag med lljus och lykta efter, annars får jag väl ta honom med mig . Nej, skämt åido har jag lagt ut trevare i bekantskapskretsen, men hittills inget "napp". Det är ju inte ens säkert att jag får jobbet.
  • Milla C
    Sara: Grattis till G´s krypdebut ! De växer med rasande fart de små.
    Tyvärr har vi ingen föräldragrupp att tillgå för barnpassning. Den vi hade med G var inte mycket sammanhållning i alls, och med L har jag inte kunnat gå eftersom träffarna alltid ligger klockan två - och att ta med sig G på ett sådant hade nog inte uppskattats av de andra mammorna som är förstagångsföräldrar.

Nu har jag fyllt i ett "Utdrag ur belastningsregistret" iaf. Så att allt är så gott som klart när de förhoppningsvis ger mig jobbet .
  • Milla C

Angående barnvakt: Maken kan tyvärr inte ta semester den första veckan, och andra veckan är han redan borta på segelflygtävling. Farmor och farfar jobbar - och vi har inget bra gästrum, och de bor 2 1/2 timme bort dessutom. Älsta systerdottern är tio. Min pappa skulle väl teoretiskt sett kunna ta Lucas, men han vet inte hur man "gör", och har dessutom en hund som ställer till det. Så barnvakt via arbetsförmedlingen är väl det som står närmast till buds om det skulle behövas. Det blir ju ganska kort varsel också (de återkommer i slutet av nästa vecka och man börjar på måndagen efter helgen), Men det får lov att lösa sig på något sätt, för naturligtvis kommer jag få jobbet

• Milla C
    Piggley Wink skrev 2010-04-21 19:40:04 följande:
    Milla: Hoppas hoppas hoppas! FB hade ju massor av bra tips, gäller ju bara att hinna trimma in barnvakten . Menar de att de ger besked i slutet av ena veckan och jobbet börjar måndagen efter? Hur funkar det för vilken vanlig familj som helst? Även om man har dagisplats så måste man väl säga till om barnet ska vara där mer/byta tider i god tid?
    De två vikariat jag jobbat på har varit med intervju i slutet på ena veckan och början på måndagen veckan efter. Första vändan var maken hemma med G, men andra vändan gick han på förskolan och de var snälla nog att gå med på ändringen direkt. Men, det är viss tidsbrist att hinna trimma in någon, ja.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8