Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barba vad jobbigt! Tråkigt att ni inte har samma syn på det här med alkohol. Till vår treårskontroll måste vi fylla i en fråga om hur vi ser på det här med alkohol och barn (minns inte exakt hur frågan är ställd). Kanske kan vara något att ta upp inför rådgivningen? Ni verkar ju ha hamnat i en jobbig spiral där han tycker att du anklagar honom när han bara dricker lite och så fort du säger något om det när han redan fått något i sig går han i baklås och ska dricka ändå mer som bestraffning. Det är ju inte ok att bete sig som han gör med att gorma, skrika och slå i väggar. Är det enda gången han visar känslor- när det är en sån ilska? För annars verkar han dra sig undan och hålla tyst när ni är oeniga om något eller? Hoppas verkligen ni kan få hjälp att prata ut om detta på rådgivningen.

Du ska ju inte behöva vara rädd för Js hälsa och välbefinnande när du är i väg. Går det att prata med honom när han nyktrat till och förklara att du blir ledsen när han beter sig som han gör och att det skulle vara extremt skrämmande för barn att se sina föräldrar kraftigt påverkade av alkohol? Vad tråkigt att det slutade så illa igår. Kan det fungera och göra helt annorlunda? Typ om du istället för att fråga honom varför han måste bli så full hade sagt att du uppskattar att han följde med dig hem. Nästa dag kanske du kunde tagit upp det här med mängden alkohol och förklarat att du tycker han blir för berusad när han sluddrar kraftigt, inte kan gå rakt osv. 

Min man blev "jobbig" (utan att gå in på detaljer) när han drack starksprit i början av vår relation. Det gick alltid överstyr så tillslut insåg han att öl och vin fick räcka. Idag kan han ta en liten drink men vet att hålla sig till en eller två för att han inte ska bli full. När barnen är med så blir ingen av oss full och en är alltid nykter. Nu har resten av familjen (svärföräldrarna) äntligen kommit fram till att vi inte behöver dricka när vi ses. Varje jul har de annars druckit enormt mycket. Det ska vara starkvinsglögg, drinkar, vin och öl till maten osv hela dagen så när det är paketöppning är de alla fulla. Det har alltid varit himla tjat om man inte vill ha något, men nu har de äntligen sagt att vi inte ska dricka till jul.
  • Resande
    Lady jag kände inte varje dag förrän en bra bit in på vecka 20 något. Det finns ju så mycket plats så där i början så bara bebis flyttar sig lite så känner man ju inget. Men när man väl börjat känna varje dag så ska man absolut ha koll så att mönstret inte ändras och åka in om man blir orolig. För mig funkade det att antingen krypa ihop så att magen klämdes eller ligga helt raklång med en hand på magen. Dricka iskallt och gärna äta eller dricka sött. Kan du inte be någon försöka höra hjärtljud på din mage. Det verkar funka att sätta örat mot magen, men vi testade aldrig det.
  • Resande

Norrland jag hade nog MA (embryot slutade växa men det tog någon vecka innan blödningen) och det blev så uppenbart att något var fel för alla mina symptom försvann helt hux flux. Tycker inte det låter troligt att man får ökat hormonslag om MF är på gång, däremot kanske inte alla ens symptom behöver försvinna omedelbums om det skulle vara ett MA (tar ju ett tag för kroppen att fatta att man inte är gravid längre). Jag hoppas ditt ökade illamående betyder att embryot växer (för precis så var det för mig nu med P). Kram!

Barba lycka till imorgon! 

• Resande
    Barba vad skönt med en så bra dag! Det var ju skönt att mannen bett om ursäkt, ett steg i rätt riktning. Grattis till lyckat vul!
  • Resande

Lena jag vet inte om allergier vad gäller tomat, men det är extremt vanligt med överkänslighet. Skulle nog undvika ett tag och sen prova försiktigt någon gång för att notera reaktion. N blev ofta röd runt munnen av tomat när han var mindre. 

• Resande
    Älgen skrev 2011-10-31 22:48:00 följande:
    Åh vad jag längtar efter vår baby! Idag har det ju varit nyfödda barn på nyheterna hela dagen och åh så fina de är!
    Vi måste ju träffas snart så jag kan ge dig gravkläderna innan bebis anländer.
  • Resande
    Anna lycka till idag!

Noi kul att se dig! Hoppas allt är bra med er.

Hormon om man stressar hemskt mycket så att man konstant har sammandragningar så kan det reta livmodern till att förlossningen sätter igång. Åtminstone var det vad läkaren som sjukskrev mig sa. Det tar nog ett tag att komma dit men sammandragningar brukar ju vara kroppens sätt att be en varva ner. Jag hade ju extremt mycket sammandragningar rätt tidigt och fick barn bf+4.

Persefone jag är rädd för biverkningarna av vacciner och har därför inte vågat ta något.  
  • Resande
    Anna grattis! Skönt att det fanns ett pickande hjärta. Så länge som pyret växer så är det ju helt ok att h#n är liten. Kram!

Lena sötnosen! Klart man blir trött av att kratta och äta löv.

Fisken det är en ständig oro när man är gravid. Spännande med inskrivning. Skönt sen när man kan gå och lyssna på hjärtljuden för att ta bort den värsta oron. Kram!

Noi hoppa barnen kryar på sig snabbt! 

Vet inte om jag redan skrev det men var hos läkaren med P igår för att försäkra mig om att hans förkylning är en ofarlig variant. Han hostar en del men tydligen satt det inte i lungorna så det var inte RSV som tur var. Stackars liten bygger verkligen upp sitt immunförsvar inför framtida förskola.  
  • Resande
    Älgen skrev 2011-11-07 17:42:01 följande:
    Jag har tänkt jättemycket på infektioner och graviditet. För några veckor sedan hade jag hög feber men inga andra symptom vilket var jätteoroligt tycker jag. Dock hittade de ingen orsak till feber trots prover. Är det bara jag som är nojjig?
    Jag var också orolig när jag var sjuk under graviditeten. Det är väl värst om man åker på något under de första månaderna men jag var lika orolig hela graviditeten igenom så jag förstår om du blev orolig av febern.

Hinner inte med längre så skriver bara lite kort.

Krya på er/sig alla sjuklingar! Hoppas alla, både vuxna och barn får en bra natt med mycket sömn. 
  • Resande

Vad hemskt med alla öronsmärtor.

Vad gäller infektioner så tror jag inte heller det är speciellt vanligt att man blir så sjuk som mamma att barnet skadas allvarligt. Självklart är man alltid extra nervös att bli sjuk som gravid men jag, precis som Anna att våra kroppar är fantastiska och hittar lösningar. 

När P åkte in på sjukhus så frågade de också om jag drabbats av någon infektion under graviditeten. De misstänkte att jag kanske fått GBS (heter det väl när det är strep B?) och smittat P vid förlossningen. Men prover visade ju att han inte hade det utan ett virus (förkylning som satt sig på hjärhinnan). 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8