30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Määh, jag försöker få bort det här eländiga autocorrect. Har jag skrivit nappar så menar jag nappar liksom. *mutter* Fast det blir ju ganska kul ibland också.
Määh, jag försöker få bort det här eländiga autocorrect. Har jag skrivit nappar så menar jag nappar liksom. *mutter* Fast det blir ju ganska kul ibland också.
aigee, Tänk om vi också kunde få till det. Mellan en och två timmar tar läggningen här. Ska beskriva hur det kan se ut.
Pyjamas tas på vid ca 18.45. Då får hon även mackor och en frukt. Sen går vi till sängen. Hon får välja tre böcker, två om det är långa böcker. Vi läser böckerna och jag säger att hon ska sova efter sista boken. Det är då strulet börjar. Hon sparkar med benen i madrassen. Jag säger åt henne att ligga stilla. Då börjar hon med händerna istället. Händerna i luften och 1..2..3..4..5 osv. Jag säger åt henne att sluta räkna. Hon ligger still i 30 sekunder sen åker händerna upp igen. Imse Vimse Spindel, Ipsy wipsy spider. Jag säger åt henne att sluta sjunga. Hon slappnar av i 30 sekunder sen skriker hon: JAG ÄR HUNGRIG! Jag förklarar att hon inte ska äta mer efter att ha borstat tänderna. Jag hade dessutom frågat om hon var mätt efter kvällsfikat och det var hon.
Sen kommer nästa: Jag är kissnödig. Jag kan ju inte gärna neka henne att gå på toan, men härom kvällen gick hon inte till toan utan till köket och tog en macka. Numer följer jag henne på toa.
Tillbaka till sängen igen. Hon ser ut att varva ner och jag tror att hon ska somna, men icke. JAG VILL INTE HA PYAJAMASBYXORNA! Hon försöker slita av sig byxorna. Tydligen skulle byxorna av eftersom jag hade hjälpt henne att ta på dom, vilket var helt okej då. Jag tycker att de ska vara på. DUMMA MAMMA! Jag får sparkar och slag. Jag håller fast henne och hon lovar att sluta slå och sparka. Hon ser ut att somna igen, men så börjar hon räkna, sjunga, ha fötterna uppe på väggen mm. Jag försöker få henne att sluta=nytt utbrott med sparkar och slag. Jag håller fast henne igen och efter den gången somnar hon om vi har tur. Ibland blir det några svängar till. Pust! Det går inte bättre för pappa heller.
Jag läste om bolltäcken. ska tydligen fungera avslappnande. Någon som har erfarenhet?
Elsis, jag frågade faktiskt hur vi skulle göra för att det ska bli bra vid läggningen, men hon sa bara "Jag vill inte sova. Det är tråkigt." Vi har ju skippat dagsömnen också så hon borde vara tillräckligt trött. Hon ser trött ut. Det är bara det att hon verkligen inte kan slappna av, men det var en bra idé att skapa en helt ny nattningsrutin. Ska fundera på det.
Milla, Tyvärr funkar det inte alls att lämna rummet. Då varvar hon upp så att det blir helt kört. Det känns bäst att vara så nära som möjligt och försöka stoppa sjungande och räknande så snabbt som möjligt. När vi provade med att lämna rummet hörde vi misstänkta ljud. Då stod hon upp och hoppade i sängen. Alla sängkläder var på golvet.
Stramalj, Jo man skulle kanske kunna backa ett steg, men hon är inte ledsen eller så. Det är mest att man ser att hon håller på med munnen när hon ska sova. Skönt att höra att läggningen låter normal ändå. Fast vi skulle vilja att hon somnade på två röda sekunder
Tack för alla tips. Vi håller på att sortera dem för kommande behov. Ikväll blev det lite tjafs kring tandborstningen och jag sa att jag inte ville läsa någon bok eftersom hon tjafsade. Sen somnade hon på 10 minuter, men jag tror att hon var riktigt, riktigt trött idag. Hon vaknade sex och sov inte middag. Får se hur det går nästa gång.
Zenobia, Smart att säga utflykt
Jag sitter och läser BF-trådar. Tänkte att det kunde vara lite kul med andra som är i samma fas av graviditeten, men jag ledsnade direkt. Alla är så himla käcka. Nästa år kommer vi alla att ha en bebis vid den här tiden. Vi väntar barn inte missfall. Visst är det väl så, men jag har varit med om lite för mycket för att palla med det där klämkäcka. Ska nog hålla mig här
Glassgrisen, så länge han inte protesterar mot blöjan skulle jag också ha den på natten. Däremot skulle jag nog bädda med frotté om barnet visar att det inte vill ha blöja.
Jag känner ett barn som hade fått för sig att det var morgon klockan tre och somnade först i vagnen på väg till förskolan...