Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Skönt Juni

Jobbigt med syskonkonfklikter som slutar i  fysiska tilltag  Vi har nog varit - och är fortfarande  - lyckligt lottade på den fronten. Här är det mest höga tillrop från Elvira när Alfred gör något hon inte vill, ja, eller kanske tittar på henne när hon inte vill det . Och så kan Alfred förståss retas, låtsas att han är ett monster och skrämmas etc. Men allt som oftast leker de bra ihop och vi kan ofta be Alfred passa Elvira några ögonblick om det är något. Det gjorde vi förståss inte när hon var bebis, men då var det bara för att hon var så liten. Lämna dem ensamma kunde vi. Min bästa kompis i Sverige har två vildar, goa som sjutton men väldigt fysiska (först nu vill Alfred brottas med deras kille ;). Deras son var på lillasyster från början och skulle brottas och busa, och när jag såg - och ser - dem ibland kan jag bli nervös. Men de har full koll, lillasyrran verkar gilla det och säger ifrån om det blir för mycket. Tänk vad olika alla är!

• malinkat

Stor kram till Barba, och till Lena. Jag har inte synts till här på en hel evighet, kanske märkligt att bara "hoppa in". Men jag känner så med er, vet att vi är alltför många med erfarenhet av för mycket alkohol i familjen. Själv har jag problemet med min mamma, men att ha det med sin man, sina barns far.... det är en helt annan femma. Kramar till er!

• malinkat

Hej Hormonstinn Och vinkvink Lena!

Assar, haha, en pruttande chokladboll :)

Här är vi hemma idag, jag och Elvira. Hon hade feber inatt, och är förkyld, men är nu pigg som en mört och kollar Nalle Puh :) 

• malinkat

Hormonstinn, A G A, hahaha! Det vore nagot :) Grattis till RULet!

Kom att tänka pa när jag slutade amma Elvira - tänkte att jag kunde resa iväg en helg med Alfred och överlata det hela till Thorsten (det var redan nedtrappat). Men när jag föreslog för Alfred att han och jag skulle ta en egen helg var hans svar: "Ja, och Elvira?"   Nääää, bara du och jag, en egen helg! "Och Elvira?"     Syskonkärlek Hjärta 

• malinkat

Visst far man tänka sa Mrs Fisk! Nu har ju ju inte alls lust att ga in i bebisdimman igen, bade jag och maken känner oss nöjda och glada med tva barn och det börjar som du säger bli lugnt och skönt. Skulle jag  bli gravid "av misstag", är det dock inte självskrivet att vi inte skulle behalla det - men det skulle krävas mycket själasökning och jag skulle nog fa slass med känslorna. Färemot är jag SÄKER pa, att med ett fattat beslut om att en bebis skulle fa komma till oss, skulle jag langsamt ställa in mig pa det och bara följa med det som händer.

• malinkat

Assar, vilken söt liten skrattmas, underbar!

Vara julklappar är nästan färdiga, bara svärföräldrar och svager kvar. Thorsten och jag köper inte till varandra faktiskt, ibland köper jag en biltidning eller annat onödigt jag vet att han inte köper själv men gillar. Tycker det blir sa..... jag vet inte. Svart att köpa nagot som verkligen betyder nagot till varandra efter ett antal ar. Thorsten önskar sig heller aldrig nagot Lägger lite mer till födelsedagar. 

• malinkat

Cissi, gosig bild!

Våra barn sover också i samma rum (Elvira är snart 3 och Alfred 5), har gjort det sen Elvira var knappt ett. Tycker det är super! Våra rutiner vid läggning är att vi läser en bok i soffan tillsammans. Sen går vi in till rummet, säger godnatt till pappa och varandra, och just nu är vi i en fas där jag ska sjunga Trollmor 2 ggr Varannan kväll i den enes säng, varannan i den andres. Vi har medvetet gjort så att vi ställt barnens sängar längs med samma vägg, med en större byrå mellan - så att de inte ser varandra. Blir så mycket bus då Oftast funkar det bra och de sover inom en kvart. Ibland har Elvira svårt att somna och ligger och babblar så mycket att Alfred kommer ut och säger att han inte kan sova.... Då får han somna i vår säng så flyttar vi över honom sen.
    Det bästa är dock morgnarna. Vanligast är att de vaknar och så hör man dem småprata och skratta. Sen tar Alfred en bok och sätter sig i Elviras säng och berättar..... känns underbart! De är väldigt tighta, leker mycket tillsammans, och Alfred är väldigt omhändertagande även om det förståss också kan vara små bråk ibland. Om det beror på att de har samma rum eller inte, vet jag inte. 

• malinkat

Cissi - här är en rätt makens, resten mina :) Pannkakan är hans. 

Lite kul att läsa om era planeringsrutiner (eller vad man nu ska kalla det) Här är det också jag som håller reda på tandläkarbesök, läkare, utflykter med dagis, se till att handla för en massäck, om barnen behöver kläder..... men det gör mig inte så mycket. Nu har vi också bägge två google-kalender och kan se varandras kalendrar, underlättar MASSOR! När Thorsten var ensam med bägge barnen påsken 2010, i en vecka, överlevde de ju det med. Han sa att efter ett par dagar hade han rätt saker i väskan när han skulle ut, saker i kylen och barnen var torra och rena  

• malinkat

Brukar mest vara inne och läsa om er gravidisar, hänger mest i andra +30 gruppen Men jag måste bara få flika in angående Danmark och bilbarnstolar - min man e dansk och min svåger har två barn - och två bakåtvända stolar.........
    Däremot det med ölen kan nog stämma bra. När Alfred föddes fick jag två flaskor rödvin i present av Thorstens farbror, det skulle vara bra för amningen. Sen när det uppdagades att Alfred var skrik-kolik-bebis fick jag mångas råd om att ge honom ljummet kamomillte - med massa socker i Så visst e vi lite olika! 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8