30+ som väntar/har fått syskon, del 8
OK, tittar in med egorapport:
Förlossningsdags som sagt, går sådär ... Sitter i pappas lgh ca 10 minuters bilväg från förlossningen i Lund, pappa är istället sen igår kväll hos oss och hjälper au-pairen med barnen (som jag längtar ihjäl mig efter!!!!!!!!!!).
Fyra kvällar i rad har jag haft en massa pinvärkar som gått runt i kroppen och avtagit framåt natten, men i förrgår kväll ändrade de karaktär, blev mer ihållande och jag mådde illa (bara en känsla, kräktes inte). Var förvånad då jag igår morse vaknade hemma i min egen säng och inte hade behövt åka in. Kände då dock värkar omedelbart, redan på morgonen. De höll i sig under hela dagen ända till kvällen, med ett par timmars uppehåll ett par gånger.
Serendipity fick klocka mina värkar på tel (liksom förra gången!), varannan var ca 2 min lång, varannan 30--40 sek. Två tre minuters mellanrum. Dock inte kraftigare än att jag fortfarande kunde prata med henne hela tiden. Ringde förlossningen, de sa jag skulle komma omedelbart. Tillkallade pappa och sen åkte vi in, pappa och au-pairen fick lägga barnen. Kom in vid 20-tiden. Då stannade allt av. :-P
Låg med CTG, inte mycket hände. Inte var jag vidare öppen heller, bara 1 1/2 cm. Stor missräkning. Hade ju tänkt åka in, ploppa fram bebis och sen få gosa på patienthotellet, hade helt klart räknat med ny racerförlossning. Istället tog vi liten promenad i mörker och duggregn vid 22-tiden, inget mer hände, åkte hem vid 23-tiden.
Duschade (mmmm), slumrade liten stund, vaknade av mer ihållande värkar. Ringde förlossningen och åkte in igen vid 1-tiden. Inget mer hade hänt, fortfande öppen bara 1 1/2 cm, bebis högt uppe, inte helt fixerad. Buhu. Värkarna återkom dock, starkare men glesa. Dålig aktivitet efter 3. Vi blev framåt 5-tiden ordinerade sömn för att orka ta nya tag, så lite halvdålig slummer avbruten av värkar blev det. Ny undersökning vid 8-tiden: Fortfarande 1 1/2 cm! Fortsatt rätt glest värkarbete. Undersöktes återigen vid 10: Nej, dessa envisa 1 1/2 cm ... Ledsen och uppgiven. Tog promenad utomhus, mycket obehagligt då jag fick många värkar ute bland folk, svårt att slappna av då.
Ny undersökning kl 13: Äntligen öppen iallafall 3 cm! Dock fortfarande i helt klart latent fas. Rekommenderades att åka hem för att få lite miljöombyte, försöka sova och äta ordentligt. Pappa kom förbi med nyckel hem till hans lgh, sen åkte han hem till oss igen, medan vi övertog hans lgh. Varm dusch, pastalunch, kaffe, sen vila, vila, vila, sömn, värkar. Pratat med mamma som rekommenderar igångsättande akupunturpunkter, men fegar. Är inte alls så kaxig längre, vågar knappt tro på mig själv och min födande förmåga längre.
Nojar också pga att förlossningsavd när vi åkte hem var full och inget garanterar att vi får plats där igen nu. Dessutom är det en bit från pappas port bort till parkeringen, hur ska jag klara av den i fullt värkarbete ... Men nu måste jag snart orka ta tag i detta på allvar, trycka på punkterna och sen ta det därifrån. Så otroligt trött på detta mittemellantillstånd!!!